P2199 inlaatluchttemperatuursensor 1/2 Correlatie

Home » OBD Codes » P2100-P2199 » P2199 inlaatluchttemperatuursensor 1/2 Correlatie

P2199 inlaatluchttemperatuursensor 1/2 Correlatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

INLAATLUCHTTEMPERATUURSENSOR 1/2 Correlatie

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn diagnostische code (DTC) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Ford, Chevrolet, GMC, VW, Pontiac, Honda, Nissan, Mazda, enz.

Als u al geconfronteerd met de diagnose van een code P2199, moet je weten dat betekent dat de aandrijflijn (PCM) een discrepantie in het correlerende signalen tussen twee afzonderlijke inlaatluchttemperatuur (IAT) sensoren. heeft gedetecteerd

Multiple IAT sensoren normaal uitsluitend in voertuigen met meer dan één gasklephuis. Onafhankelijk IAT sensoren worden bewaakt vergeleken (met elkaar) in hoofdzaak te voorkomen dat obstructies belemmeren luchtstroom naar elke zijde van de motorinlaatlucht.

Origineel thermosensor inlaatlucht samenstelling een thermische weerstand die uitsteekt uit een kunststof woningen op een tweedraads voetstuk. De plastic behuizing is lob aanzuigbuis of lucht filterhuis ingebracht en afgedicht met een zacht rubberen doorvoertule.

ander thermosensor inlaatlucht ontwerp integreert de thermische weerstand naar de massa luchtstroom (MAF) sensorbehuizing. De thermische weerstand kunnen evenwijdig aan de MAF hete draad of een uitsparing vanaf luchtstroom.

De thermosensor inlaatlucht thermische weerstand zich in de luchtinlaat, zodat inlaatlucht stroomt over als deze in de inlaat wordt gezogen. Zoals inlaatluchttemperatuur toeneemt, de mate van weerstand in de IAT weerstand afneemt. Hierdoor spanning te komen tot de maximale referentiepunt. Wanneer inlaatlucht koeler, thermosensor inlaatlucht weerstand toe, wat resulteert in verminderde IAT sensorcircuit spanning. De PCM ontvangt deze variaties in thermosensor inlaatlucht signaalspanning veranderingen in de inlaatluchttemperatuur. Het maakt ook een vergelijking tussen afzonderlijke IAT sensorsignalen en reageert dienovereenkomstig.

Een code P2199 worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) kan worden verlicht wanneer de PCM spanningssignalen van de afzonderlijke IAT sensoren die verschillen dan de maximaal toelaatbare drempelwaarde. MIL verlichting kunnen meerdere ontsteking cycli vereisen met een storing

inlaatluchttemperatuur (IAT) Sensor:.

Wat is de ernst van de DTC?

thermosensor sensoringang is cruciaal voor brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip. Een opgeslagen code P2199 moeten worden behandeld als ernstige

Wat zijn enkele van de symptomen van de code

De symptomen van een P2199 foutcode kunnen zijn:.?

  • Verminderde prestaties van de motor
  • Minder brandstofverbruik
  • Aarzeling bij acceleratie
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code?

    Oorzaken voor deze code kunnen zijn:

  • IAT sensor losgekoppeld
  • Defecte IAT sensor
  • Beperkt luchtfilter
  • Open of kortgesloten circuits of connectors
  • Defecte PCM of PCM programmeerfout
  • Wat zijn enkele stappen P2199 het oplossen van problemen?

    Begin met een inspectie van het luchtfilterelement. Moet in de behuizing worden ingebracht volgens voorschrift -.. Vrij van vuil

    Als het luchtfilterelement betrekkelijk schoon en correct geïnstalleerd, een optische controle van IAT sensorsysteem bedrading en aansluitingen

    een diagnose scanner, een infrarood thermometer (met een laser pointer), een digitale volt / ohmmeter (DVOM) en een bron van betrouwbare voertuiginformatie nodig zijn om een ​​P2199 diagnosticeren.

    Upon voltooiing van een visuele inspectie, sluit de scanner het voertuig diagnosepoort en halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Noteer deze informatie naar beneden voor later. Schakel de codes en proefrit het voertuig om te zien of de P2199 wordt gereset.

    Het verkrijgen van diagnostische flow charts, schakelschema’s, connector pin-out charts, het testen van onderdelen procedures / specificaties en uitzicht connector gezicht van uw voertuig informatiebron. Dit soort informatie, naast de toepasselijke dienst bulletins technische, kan instrumenteel in het diagnostisch proces.

    Maak de PCM (en alle bijbehorende regelaars) voor het meten individuele installatiecircuits de DVOM. Dit zal helpen om controller schade te voorkomen

    Test elke IAT sensor:.

  • Gebruik de DVOM om de IAT sensoren testen
  • Plaats de DVOM op de ohm instelling
  • Maak de sensor wordt getest
  • Volg de fabrikant & rsquo; s het testen van onderdelen specificaties
  • Sensoren die niet voldoen aan het testen van specificaties moeten worden beschouwd als defect
  • Test de referentieschakeling:

  • Gebruik DVOM te testen referentie (typisch 5 V) spanning
  • met de sleutel en de motor uitgeschakeld ( KOEO) koppelt elke IAT stekker
  • de positieve testdraad van de DVOM sonde de referentieschakeling pin van de IAT stekker
  • tegelijkertijd probe de aardingspen de negatieve meetsnoer van de DVOM
  • Referentiespanning worden gedetecteerd
  • Zo niet, testen hetzelfde circuit op de PCM-stekker. Indien geen verwijzing spanningssignaal wordt gedetecteerd, vermoedt een PCM probleem of programmeerfout

    Test elke thermosensor inlaatlucht signaalcircuit.

  • Test elke thermosensor sensorsignaal circuit via de DVOM
  • Sluit het IAT sensor
  • met de positieve testdraad van de DVOM aan het signaalcircuit van elke sensor sonde
  • de negatieve meetsnoer moet verbonden met een chassis of motor gemalen
  • de infrarood thermometer wordt gebruikt om de werkelijke IAT
  • controleer Vergelijk het individu IAC sensorsignaal spanningsniveaus bij de sensor connectoren met werkelijke IAT zoals weergegeven op de infraroodthermometer
  • met de temperatuur spanning grafiek (binnen het voertuig informatiebron) om te bepalen of elke sensor goed functioneert
  • Dit gebeurt door het vergelijken van individuele thermosensor inlaatlucht gegevens (verzameld in stap 6 van de vorige paragraaf) met gewenste spanning IAT (overdacht de temp spanning grafiek).

    Indien een van de IAT sensoren niet de juiste mate van spanning (volgens de temp spanning grafiek) vermoeden dat het defect.

    Als IAT en omgevingslucht temperatuursensor signaalstroomkringen zowel tijdens de geschikte hoeveelheid spanning:

  • Gebruik DVOM aan het signaalcircuit (de desbetreffende sensor) en PCM-
  • testen Bedenk dat een open circuit bestaat tussen de IAT en de PCM als er een geschikte sensor signaal op de sensor connector maar niet op de PCM-stekker
  • Toepasselijk technische dienst bulletins (TSB) zullen waarschijnlijk helpen met uw diagnose
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2199 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X