P2138 Throttle / Pedal Pos sensor / schakelaar D / E Spanning Correlatie

Home » OBD Codes » P2100-P2199 » P2138 Throttle / Pedal Pos sensor / schakelaar D / E Spanning Correlatie

P2138 Throttle / Pedal Pos sensor / schakelaar D / E Spanning Correlatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Throttle / Pedal Pos Sensor / Schakelaar D / E Voltage Correlatie

Wat betekent dat?

Deze diagnostische foutcode (DTC) is een generieke powertrain code. Het wordt beschouwd als generiek, omdat het geldt voor alle merken en modellen van voertuigen (1996-nieuwer), hoewel specifieke reparatie stappen enigszins verschillend kunnen zijn, afhankelijk van het model.

De auto-foutcode P2138 gas / pedaal positiesensor / schakelaar D / E voltage correlatie verwijst naar een probleem met betrekking tot het vermogen van de gasklep te openen en sluiten goed.

In autofabrikanten de jaren 1990 begonnen industrie-brede installatie ” drive by wire ” gashendel technologie. Het’s missie is om meer controle over de uitstoot, brandstofverbruik, tractie en stabiliteit control, cruise control en transmissie reacties veroorloven.

Daarvoor werd gaspedaal van het voertuig geregeld door een eenvoudige kabel met een directe verbinding tussen het gaspedaal en de gasklep. Een gasklepstandsensor (TPS) ligt tegenover de gasstang aansluiting op de gasklep. De TPS converteert smoren beweging en positie van een spanningssignaal en verzendt het naar de motormanagementcomputer, waarbij de variërende spanningssignaal gebruikt om vorm engine strategie

De nieuwe ” Elektronische gashendel ” technologie bestaat uit een gaspedaal positiesensor, een elektronisch gestuurde gasklep voorzien van een inwendige motor, twee ingesloten gas positiesensoren voor correlatiefactoren en het motormanagementsysteem.

Hoewel de code dezelfde referentiekader wordt geformuleerd iets anders op sommige merken, zoals ‘; Gasklepsensor circuit bereik / prestaties ” op Infiniti of ‘elektronische gashendel systeemstoring stroombeheer ” een Hyundai.

Bij het gaspedaal je naar beneden te drukken op een opnemer die de gewenste hoeveelheid gasklep om de motormanagementcomputer wordt verzonden. In responsie verzendt de computer een spanning aan de elektromotor om de gasklep te openen. Twee gasklep positiesensoren ingebed in het gasklephuis zetten de hoeveelheid gasklep in een spanningssignaal op de computer.

Foto van een gasklephuis, gasklephuis stand (TPS) sensor is het zwarte gedeelte aan de rechter benedenhoek:

de computer bewaakt de correlatie tussen beide spanningen. Wanneer beide spanningen akkoord gaat, wordt het systeem naar behoren functioneert. Wanneer deze afwijken twee seconden, wordt de code P2138 ingesteld hetgeen een storing ergens in het systeem. Extra foutcodes kan deze code die het probleem verder te identificeren begeleiden. De bottom line is, het kan een gevaarlijke situatie zijn wanneer de controle over het gaspedaal is verloren

Hier is een foto van een gaspedaal compleet met aangehechte sensor &bedrading:

Redactionele Foto worden met toestemming van Panoha (eigen werk) [GFDL, CC-BY-SA-3.0 of FAL], via Wikimedia Commons

Let op: Dit P2138 DTC is in principe hetzelfde als P2135, P2136 , P2137, P2139 en P2140, diagnostische stappen zal dezelfde zijn voor alle codes zijn.

Symptomen

de symptomen van een P2138 code kan variëren van stalling als je tot stilstand komen, in totaal gebrek aan energie, zonder versnelling, plotseling vermogen bij kruissnelheden of vastzittende gasklep lopende rpm. Bovendien zal de check engine lampje branden en de code zal worden ingesteld.

mogelijke oorzaken van P2138 DTC

  • Het is mijn ervaring dat de bedrading connector of ” staart & quot varken; op het gasklephuis problemen geeft in de vorm van een slechte verbinding tot vrouwtjesklemmen de varkensstaart roesten of trek van de connector.
  • Mogelijk naakte draad pigtail kortsluiten naar aarde.
  • het bovendeksel van het gasklephuis vervormd voorkomen dat de tandwielen niet goed draaien.
  • de elektronische gasklephuis defect.
  • het gaspedaal sensor of de bekabeling mislukt.
  • het motormanagement computer is mislukt.
  • de TPS sensors werden niet correleren voor een paar seconden en de computer moet worden doorlopen haar relearn fase actief inspelen op het gasklephuis, of de computer te herstellen moet herprogrammeren bij de dealer.
  • Diagnose / reparatiestappen

    Enkele pluspunten elektrisch gestuurde gasklep. Dit systeem is ongelooflijk gevoelig en kwetsbaar voor schade, meer dan elk ander systeem. Behandel zij en haar componenten met uiterste zorg. Eén druppel of ruwe behandeling en het is geschiedenis.

    Naast het gaspedaal sensor, de rest van de componenten in het gasklephuis. Op inspectie, zult u merken een platte plastic deksel op de bovenkant van het gasklephuis. Dit herbergt de tandwielen naar de gasklep bedienen. De motor heeft een metalen tandwiel steekt omhoog door de behuizing onder het deksel. Hij rijdt een groot ” plastic ” gear aan de smoorplaat

    De pen die centra en ondersteunt het tandwiel past in het gasklephuis behuizing en de bovenste pen past in de ” dun ” plastic hoesje. Wanneer het deksel wordt vervormd op enigerlei wijze wordt het tandwiel worden aangetast ter volledige vervanging van het gasklephuis.

  • Het eerste wat je moet doen is online gaan en krijgen de TSBs (technische dienst bulletins) voor u het voertuig met betrekking tot de code. Deze TSBs het gevolg zijn van klachten van klanten of erkende problemen en het advies van de fabriek reparatie procedure.
  • Controleer online of in een service handleiding voor een mogelijke relearn procedure om de computer opnieuw in te stellen. Bijvoorbeeld, op een Nissan, zet het contact aan en wacht 3 seconden. Binnen de volgende 5 seconden ingedrukt en laat het pedaal 5 keer. Wacht 7 seconden op en houd het pedaal gedurende 10 seconden. Wanneer de check engine licht begint te knipperen, laat het pedaal. Wacht 10 seconden en druk het pedaal opnieuw gedurende 10 seconden en laat los. Zet het contact uit.
  • Trek de stekker uit het gasklephuis. Inspecteer het nauw voor ontbrekende of gebogen vrouwelijke klemmen. Kijk voor corrosie. Verwijder eventuele corrosie met behulp van een kleine pocket schroevendraaier. Plaats een kleine hoeveelheid elektrische vet op de terminals en sluit deze.
  • Als de terminal connector heeft verbogen of ontbrekende pinnen kun je pick-up een nieuwe ” varkensstaart ” bij de meeste auto-onderdelen winkels of bij de dealer.
  • Controleer de bovenklep van de gasklep op scheuren of kromtrekken. Als er aanwezig zijn, bel dan de dealer en vragen of ze verkopen alleen de bovenklep. Zo niet, dan vervangt het gasklephuis.
  • Met een voltmeter sonde het gaspedaal sensor. Het zal 5 volt voor referentie hebben en daarnaast een variërende signaal. Draai de sleutel op en langzaam het pedaal. De spanning moet klimmen 0,5-5,0 soepel. Vervang indien de spanningspieken of er geen spanning op de signaaldraad.
  • online Kijk wire terminal identificatie op het gasklephuis van uw voertuig. Probe het gasklephuis connector voor stroom naar de gas motor. Heeft u een helper draai de sleutel om en geef iets het pedaal. Als er geen stroom aanwezig is, de computer een fout heeft begaan. Als er stroom het gasklephuis wordt defecte
  • Andere gashendel DTC. P0068, P0120, P0121, P0122, P0123, P0124, P0510, & anderen.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2138 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X