P00A9 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit intermitterende / Erratic Bank 2

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P00A9 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit intermitterende / Erratic Bank 2

P00A9 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit intermitterende / Erratic Bank 2

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

INLAATLUCHTTEMPERATUURSENSOR 2 Circuit intermitterende Bank 2

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code ( DTC) is een generieke code aandrijflijn, waardoor toepassing op alle 1996-nieuwere voertuigen (Ford, Mazda, Mercedes Benz, etc.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

Een opgeslagen code P00A9 betekent dat de aandrijflijn (PCM) een intermitterend ingangssignaal van de # 2 inlaatluchttemperatuur heeft gedetecteerd (IAT ) sensorcircuit op bank 2. Bank 2 is de zijde van de motor die het nummer een cilinder bevat.

de PCM gebruikt IAT ingangssignaal en de massa luchtstroom (MAF) sensor ingangssignaal berekenen brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip strategie. Aangezien het handhaven van een juiste lucht / brandstof verhouding (typisch 14: 1) is kritisch voor motorprestaties en brandstofverbruik, de ingang van de IAT sensor is erg belangrijk

De IAT sensor kan direct in de inlaat met schroefdraad. verdeelstuk maar vaker ingebracht in de luchtkast inlaatpijp of luchtfilter. Sommige fabrikanten ook de IAT sensor in de MAF-sensor behuizing te integreren. In ieder geval moet zodanig worden geplaatst (bij draaiende motor) omgevingslucht, getrokken in het inlaatspruitstuk door het gasklephuis, continu en consistent overheen stroomt.

De thermosensor inlaatlucht is meestal een tweedraads thermistor sensor. Sensorweerstand varieert afhankelijk van de temperatuur van de lucht die over de draad koude element stroomt. Meeste OBD II uitgeruste voertuigen maken gebruik van een referentiespanning (vijf-volt normaal) en aardsignaal de IAT sensor circuit te sluiten. De variërende weerstand niveaus in de IAT sensorelement veroorzaken spanningsschommelingen in het ingangscircuit. Deze fluctuaties worden door de PCM geïnterpreteerd als veranderingen in de inlaatluchttemperatuur.

Als de PCM een aantal intermitterende signalen van de bank 2 nummer 2 IAT sensor gedurende een bepaalde periode, een code P00A9 worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht.

Zie ook Bank 2 IAT-sensor 2 foutcodes zijn onder andere:

  • P00A5 INLAATLUCHTTEMPERATUURSENSOR 2 Circuit Bank 2
  • P00A6 inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit range / performance Bank 2
  • P00A7 iNLAATLUCHTTEMPERATUURSENSOR 2 Circuit Low Bank 2
  • P00A8 iNLAATLUCHTTEMPERATUURSENSOR 2 Circuit High Bank 2
  • Severity & Symptomen

    De IAT sensorsignaal wordt door de PCM berekenen brandstof leveringsstrategie derhalve een code P00A9 moet worden beschouwd als ernstig

    symptomen van een P00A9 code kunnen omvatten:.

  • licht verminderd brandstofverbruik
  • verminderde prestaties van de motor (met name bij koude start)
  • Aarzeling of surge bij stationair of bij lichte versnelling
  • Andere drivability codes kunnen worden opgeslagen
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:

  • Open of kortgesloten # 2 IAT sensor bedrading en / of aansluitingen (bank 2)
  • Defecte # 2 IAT sensor (bank 2)
  • Defecte MAF
  • verstopt luchtfilter
  • Broken inlaatlucht toevoerleiding
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan zijn een bekend probleem met een bekende fix gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Wanneer we geconfronteerd met de diagnose van een code P00A9, ik wil graag een geschikte diagnostische scanner hebben, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), een infrarood thermometer, en een betrouwbare informatie bron in het voertuig (zoals All data DIY) tot mijn beschikking.

    Sluit de scanner aan het voertuig diagnose-aansluiting en ophalen van de opgeslagen moeite codes en toepassing freeze frame data. Ik schrijf normaal deze informatie naar beneden voor het geval ik later nodig hebben. Duidelijke de codes en proefrit het voertuig. Als de code onmiddellijk wordt gezet, door te gaan met het diagnostisch proces.

    De meeste professionele technici beginnen met een visuele inspectie van IAT sensor bijbehorende bedrading en connectors (vergeet niet het luchtfilter en de luchtinlaat pijp). Let goed op de sensor connector is gevoelig voor corrosie vanwege de nabijheid van de accu en koelvloeistofreservoir.

    Als het systeem kabels, connectoren en componenten lijken in goede staat verkeren, gaat door u de scanner op de diagnoseconnector deuropener gegevensstroom. Door het verkleinen van de datastroom alleen relevante gegevens op te nemen, krijgt u een snellere respons te krijgen. Gebruik de infrarood thermometer om ervoor te zorgen dat de IAT lezing (op de scanner) correct weerspiegelt feitelijke inname luchttemperatuur.

    Als het onjuist is, raadpleeg dan uw voertuig bron van informatie voor IAT sensor testen aanbevelingen. Gebruik de DVOM om de sensor te testen en vergelijk uw bevindingen met het voertuig specificaties. Vervang de sensor als het niet voldoet.

    Als de sensor passeert de resistentietest, controleert een sensor referentiespanning en aarde. Als een van deze niet aanwezig herstel open of kortgesloten circuit en opnieuw testen van het systeem. Als referentielijn en gemalen signalen aanwezig zijn, krijgen een IAT sensor spanning temperatuurtabel van het voertuig informatiebron en gebruik de DVOM te testen uitgangsspanning. Vergelijken van de spanning met de spanning temperatuurtabel en vervang sensor indien werkelijke resultaten afwijken van maximale aanbevolen toleranties.

    Als werkelijke IAT ingangsspanning binnen de specificaties, koppelt de elektrische connector / s van alle bijbehorende regelaars en gebruiken de DVOM te testen weerstand en continuïteit op alle systeem circuits. Reparatie of circuits die bewijzen open te zijn vervangen of kortgesloten en hertest van het systeem.

    Als de IAT sensor en al installatiecircuits zijn binnen de aanbevolen specificaties, vermoedt dat er een defect PCM of een PCM programmeerfout.

    Aanvullende diagnostische informatie:

  • Verreweg de meest voorkomende oorzaak van een P00A9 opgeslagen is verbroken # 2 thermosensor inlaatlucht connector op bank 2. Wanneer het luchtfilter wordt gecontroleerd of vervangen, IAT sensor blijft vaak losgekoppeld. Als uw voertuig onlangs is service, en een code P00A9 plotseling opgeslagen, vermoeden dat de IAT sensor heeft eenvoudig losgekoppeld gelaten.
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p00a9 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X