P009A Inlaatluchttemperatuur / Luchttemperatuur Correlatie
OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Inlaatluchttemperatuur / Luchttemperatuur Correlatie
Wat betekent dat?
Deze generieke aandrijflijn diagnostische code (DTC) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Dat kan, maar is niet beperkt tot voertuigen van Mercedes-Benz, Jeep, Mazda, Ford, etc.
Als u een dienst motor snel lamp vergezeld van een code P009A, betekent dit dat de aandrijflijn besturingsmodule (PCM) een discrepantie in het correlerende signalen tussen de inlaatluchttemperatuur (IAT) sensor en de omgevingslucht temperatuursensor gedetecteerd. IAT en omgevingstemperatuur moet worden gecontroleerd ten opzichte zodat geen obstakels belemmeren vitale luchtstroom naar de inlaat van de motor.
IAT sensoren zijn gewoonlijk opgebouwd uit een thermische weerstand die uitsteekt uit een kunststof behuizing aan een twee- wire voetstuk. De sensor wordt in het inlaatspruitstuk of luchtfilterhuis. Een secundaire thermosensor inlaatlucht ontwerp integreert de sensor in de massa luchtstroom (MAF) sensorbehuizing. Soms IAT thermische weerstand is evenwijdig aan de MAF hete draad en de andere keer ligt in een uitsparing weg van de luchtstroom. Controleer thermosensor inlaatlucht locatie specificaties van het desbetreffende alvorens aannames.
De thermische weerstand is gewoonlijk geplaatst dat inlaatlucht overheen kan stromen. De sensorbehuizing is typisch ontworpen in het bevestigingspunt worden gevuld door een dikke rubberen doorvoertule. Zoals inlaatluchttemperatuur toeneemt, de mate van weerstand in de IAT weerstand afneemt; waardoor spanning te komen tot de maximum referentie. Wanneer lucht wordt koeler, thermosensor inlaatlucht weerstand toeneemt. Dat geeft een vermindering IAT sensorcircuit spanning. De PCM ziet deze variaties in thermosensor inlaatlucht signaalspanning veranderingen in de inlaatluchttemperatuur.
De omgevingstemperatuur sensor werkt op vrijwel dezelfde manier als de IAT sensor. De omgevingstemperatuur sensor is normaal gepositioneerd nabij de grill.
Een code P009A wordt opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) kan worden verlicht wanneer de PCM spanningssignalen van de IAT sensor en de omgevingslucht temperatuursensor meer verschillen dan het maximaal toelaatbare bedrag detecteert een bepaalde periode van tijd. Op sommige voertuig toepassingen kan MIL verlichting meerdere ontsteking cycli vereisen met een mislukking.
Wat is de ernst van deze DTC?
IAT-sensor ingang is van vitaal belang om de brandstoftoevoer en een opgeslagen code P009A moet worden aangemerkt als ernstig
Wat zijn enkele van de symptomen van de code
de symptomen van een P009A motorcode kunnen zijn:.?
Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code
Oorzaken voor deze motor code kan zijn:?
Wat zijn enkele stappen P009A probleemoplossing ?
Voorafgaand aan de diagnose van een P009A, ik zal een infrarood thermometer met een laser pointer, een diagnostische scanner, een vereisen digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een bron van betrouwbare informatie over het voertuig.
Een opgeslagen thermosensor sensorcode zou me gevraagd het luchtfilterelement controleren. Moet relatief schoon en ingebracht in de behuizing beoogd. Een visuele inspectie van thermosensor inlaatlucht en lucht temperatuursensorsysteem bedrading en aansluitingen moet worden uitgevoerd als het luchtfilterelement lijkt goed te functioneren.
Vervolgens heb ik zou de scanner om het voertuig diagnostische poort aan te sluiten en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Ik over het algemeen als deze informatie opschrijven. Het kan nuttig blijken als het diagnostisch proces zich ontvouwt. Nu zou ik de codes te wissen en een proefrit met de auto om te zien of de P009A gereset. Mijn voertuig informatiebron moet bedradingsschema verbindingspen uit overzichten, component testen specificaties en uitzicht connector voor het betrokken voertuig verkregen. Deze informatie is van cruciaal belang bij het testen van afzonderlijke circuits en sensoren. Vergeten om de PCM (en alle bijbehorende regelaars) koppelt met controller schade bij het testen van individuele installatiecircuits op resistentie en continuïteit van het DVOM voorkomen.
Het testen IAT en Ambient Air temperatuursensoren
Sensoren die niet voldoen aan het testen van specificaties moeten worden defect beschouwd.
Controleer referentiespanning en Ground
Test IAT en omgevingslucht temperatuursensor signaalstroomkringen
Als IAT en omgevingstemperatuur sensorsignaal circuits zowel tijdens de juiste hoeveelheid spanning
Uitlaat alle mogelijkheden en verdachte PCM uitval (of PCM programmeren fout) wanneer alle IAT en omgevingstemperatuur sensors en circuits zijn specificaties.
Technische servicebulletins (TSB) het voertuig, symptomen en codes stor evenwijdig ed zult u waarschijnlijk helpen met uw diagnose
Hulp nodig?
Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p009a te vinden en de problemen op te lossen.