P009A Inlaatluchttemperatuur / Luchttemperatuur Correlatie

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P009A Inlaatluchttemperatuur / Luchttemperatuur Correlatie

P009A Inlaatluchttemperatuur / Luchttemperatuur Correlatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Inlaatluchttemperatuur / Luchttemperatuur Correlatie

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn diagnostische code (DTC) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Dat kan, maar is niet beperkt tot voertuigen van Mercedes-Benz, Jeep, Mazda, Ford, etc.

Als u een dienst motor snel lamp vergezeld van een code P009A, betekent dit dat de aandrijflijn besturingsmodule (PCM) een discrepantie in het correlerende signalen tussen de inlaatluchttemperatuur (IAT) sensor en de omgevingslucht temperatuursensor gedetecteerd. IAT en omgevingstemperatuur moet worden gecontroleerd ten opzichte zodat geen obstakels belemmeren vitale luchtstroom naar de inlaat van de motor.

IAT sensoren zijn gewoonlijk opgebouwd uit een thermische weerstand die uitsteekt uit een kunststof behuizing aan een twee- wire voetstuk. De sensor wordt in het inlaatspruitstuk of luchtfilterhuis. Een secundaire thermosensor inlaatlucht ontwerp integreert de sensor in de massa luchtstroom (MAF) sensorbehuizing. Soms IAT thermische weerstand is evenwijdig aan de MAF hete draad en de andere keer ligt in een uitsparing weg van de luchtstroom. Controleer thermosensor inlaatlucht locatie specificaties van het desbetreffende alvorens aannames.

De thermische weerstand is gewoonlijk geplaatst dat inlaatlucht overheen kan stromen. De sensorbehuizing is typisch ontworpen in het bevestigingspunt worden gevuld door een dikke rubberen doorvoertule. Zoals inlaatluchttemperatuur toeneemt, de mate van weerstand in de IAT weerstand afneemt; waardoor spanning te komen tot de maximum referentie. Wanneer lucht wordt koeler, thermosensor inlaatlucht weerstand toeneemt. Dat geeft een vermindering IAT sensorcircuit spanning. De PCM ziet deze variaties in thermosensor inlaatlucht signaalspanning veranderingen in de inlaatluchttemperatuur.

De omgevingstemperatuur sensor werkt op vrijwel dezelfde manier als de IAT sensor. De omgevingstemperatuur sensor is normaal gepositioneerd nabij de grill.

Een code P009A wordt opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) kan worden verlicht wanneer de PCM spanningssignalen van de IAT sensor en de omgevingslucht temperatuursensor meer verschillen dan het maximaal toelaatbare bedrag detecteert een bepaalde periode van tijd. Op sommige voertuig toepassingen kan MIL verlichting meerdere ontsteking cycli vereisen met een mislukking.

Wat is de ernst van deze DTC?

IAT-sensor ingang is van vitaal belang om de brandstoftoevoer en een opgeslagen code P009A moet worden aangemerkt als ernstig

Wat zijn enkele van de symptomen van de code

de symptomen van een P009A motorcode kunnen zijn:.?

  • Er kunnen geen symptomen vertoonden met deze code
  • Motor drivability kwesties
  • Een vermindering van brandstofverbruik
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    Oorzaken voor deze motor code kan zijn:?

  • IAT sensor links losgekoppeld na de dienst
  • Bad luchttemperatuur sensor
  • Defecte IAT sensor
  • Open of kortgesloten circuits of connectors
  • Defecte PCM of PCM programmeerfout
  • Wat zijn enkele stappen P009A probleemoplossing ?

    Voorafgaand aan de diagnose van een P009A, ik zal een infrarood thermometer met een laser pointer, een diagnostische scanner, een vereisen digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een bron van betrouwbare informatie over het voertuig.

    Een opgeslagen thermosensor sensorcode zou me gevraagd het luchtfilterelement controleren. Moet relatief schoon en ingebracht in de behuizing beoogd. Een visuele inspectie van thermosensor inlaatlucht en lucht temperatuursensorsysteem bedrading en aansluitingen moet worden uitgevoerd als het luchtfilterelement lijkt goed te functioneren.

    Vervolgens heb ik zou de scanner om het voertuig diagnostische poort aan te sluiten en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Ik over het algemeen als deze informatie opschrijven. Het kan nuttig blijken als het diagnostisch proces zich ontvouwt. Nu zou ik de codes te wissen en een proefrit met de auto om te zien of de P009A gereset. Mijn voertuig informatiebron moet bedradingsschema verbindingspen uit overzichten, component testen specificaties en uitzicht connector voor het betrokken voertuig verkregen. Deze informatie is van cruciaal belang bij het testen van afzonderlijke circuits en sensoren. Vergeten om de PCM (en alle bijbehorende regelaars) koppelt met controller schade bij het testen van individuele installatiecircuits op resistentie en continuïteit van het DVOM voorkomen.

    Het testen IAT en Ambient Air temperatuursensoren

  • Gebruik de DVOM en uw bron van betrouwbare informatie over het voertuig.
  • Plaats de DVOM op de ohm instelling
  • Maak de sensor te testen
  • Volg het testen van onderdelen specificaties
  • Sensoren die niet voldoen aan het testen van specificaties moeten worden defect beschouwd.

    Controleer referentiespanning en Ground

  • Probe de referentieschakeling pin van de individuele IAT en omgevingstemperatuur sensorconnectoren met de positieve testdraad van de DVOM
  • Probe de aardpen met de negatieve testdraad.
  • met de sleutel en de motor uit (KOEO), test op referentiespanning (kenmerkend 5 volt) en een grond op individueel sensorconnectoren
  • Test IAT en omgevingslucht temperatuursensor signaalstroomkringen

  • opnieuw aansluiten
  • Probe het signaalcircuit van elke sensor met de positieve meetsnoer van de DVOM
  • de negatieve meetsnoer moet worden aangesloten op bekende goede motor aarde bij het testen van het signaalcircuit
  • Gebruik de infraroodthermometer werkelijke IAT en omgevings- luchttemperatuur
  • Neem de scanner gegevensstroom en wat IAT en lucht temps worden ingevoerd in de PCM of …
  • met de temperatuur spanning grafiek (binnen de voertuiginformatie sourc e) om te bepalen of elke sensor goed functioneert
  • Dit gebeurt door vergelijking van de werkelijke sensorsignaal kringsvoltage (weergegeven DVOM) met gewenste spanning
  • Indien een van de sensoren niet weerspiegelen de juiste mate van spanning (volgens daadwerkelijke IAT en omgevingstemperatuur) vermoeden dat het slecht
  • Als IAT en omgevingstemperatuur sensorsignaal circuits zowel tijdens de juiste hoeveelheid spanning

  • Test het signaalcircuit (de desbetreffende sensor) en PCM-, met de DVOM
  • Als er een geschikt sensorsignaal aan de sensor connector die niet wordt gevonden op de PCM-, vermoeden dat een onderbreking aanwezig tussen de beide
  • Uitlaat alle mogelijkheden en verdachte PCM uitval (of PCM programmeren fout) wanneer alle IAT en omgevingstemperatuur sensors en circuits zijn specificaties.

    Technische servicebulletins (TSB) het voertuig, symptomen en codes stor evenwijdig ed zult u waarschijnlijk helpen met uw diagnose

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p009a te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X