P0097 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit Low Bank 1

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P0097 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit Low Bank 1

P0097 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit Low Bank 1

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

INLAATLUCHTTEMPERATUURSENSOR 2 Circuit Low Input

Wat betekent dat?

Deze diagnostische problemen code (DTC ) is een generieke code aandrijflijn, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

De IAT (inlaatluchttemperatuur) meet eenvoudig de temperatuur van lucht die in de motor. Inlaatluchttemperatuur belangrijk omdat hoe hoger de inlaatlucht, hoe hoger de verbrandingstemperaturen. Hoge verbranding temperaturen leiden tot een verhoogde NOx (stikstofoxiden) uitstoot.

Om deze hogere temps te houden van het veroorzaken van een verhoogde verbranding temps, de inlaatlucht slang moet intact zijn, waardoor de motor “ademen” lucht die isn’ t bemonsterd uit de motorruimte. IAT meet luchttemperatuur door een thermistor of een thermometer van soorten. De thermistor wordt toegevoerd 5 volt referentiespanning van de PCM (Motormanagementsysteem) en gemalen. Gewoonlijk, wanneer de luchttemperatuur koude weerstand van de thermistor is hoog wanneer de luchttemperatuur warmer, de weerstand afneemt.

Deze weerstandsverandering verandert de 5 V verzoek van het PCM, waardoor het PCM van de temperatuur van de binnenkomende lucht te informeren. Als de PCM merkt dat de binnenkomende lucht temp # 2 is ongewoon hoog, laten we zeggen, 300 graden, wanneer de motor temp is nog relatief laag is, zal het een P0097 in te stellen.

Symptomen

Er mogen geen merkbare symptomen van een P0097 code anders dan een MIL (Malfunction Indicator Lamp). Echter, een emissietest hogere Nox lezingen, afhankelijk van de aard van de IAT mislukking onthullen. Of kan de motor pingen onder belasting, afhankelijk van de aard van de IAT mislukking.

Oorzaken

Meestal is de P0097 wordt veroorzaakt door een slechte # 2 IAT (intern kortgesloten of geopend of anderszins beschadigd ), maar het kan ook zijn:

  • nr referentiespanning naar de # 2 IAT sensor als gevolg van een open draad
  • een te hoge inname luchttemperaturen
  • Kort aan de grond op het signaal circuit
  • Beschadigde IAT connector
  • Bad PCM
  • Mogelijke oplossingen

    Sluit uw scan gereedschap of codelezer en lees de IAT lezen. Bij koude motor moet de IAT ruwweg overeenkomen met de koelvloeistof lezen, aangezien beide omgevingstemperatuur leest. Indien de IAT leest te hoog Controleer de IAT connector beschadigd. Als je vind ze niet, trek dan de IAT sensor en controleer het lezen. Nu moet het lezen van de minimum, rond -20 graden. Zo ja, dan vervangt de IAT sensor.

    Maar als het gegeven nog steeds hoog, loskoppelen van de sensor en de kalibratie van weerstand over de twee bedrading terminals. Als er oneindig veel weerstand, dan is de PCM zelf is slecht. Als de weerstand niet oneindig, controleer en reparatie van de korte naar aarde op het signaalcircuit

    Andere thermosensor inlaatlucht en circuit DTC. P0095, P0096, P0098, P0099, P0110, P0111, P0112, P0113, P0114, P0127

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0097 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X