P0096 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit Range / performance Bank 1

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P0096 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit Range / performance Bank 1

P0096 Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit Range / performance Bank 1

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

inlaatluchttemperatuur (IAT) sensor 2 Circuit Range / performance

Wat betekent dat?

Deze diagnostische foutcode (DTC) is een generieke code aandrijflijn, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel generieke mogelijk dat de specifieke reparatie stappen variëren, afhankelijk van merk / model.

De IAT (Inlaatluchttemperatuur) sensor is een thermistor die weerstand op basis van de temperatuur van de inlaatlucht varieert. Meestal een tweedraads sensor. Een draad wordt toegevoerd 5 Volt van de PCM (Motormanagementsysteem) en het andere is een grond. De PCM controleert de verandering van de 5 Volt toegevoerd aan luchttemperatuur bepalen. Wanneer de inlaatlucht koud is de weerstand hoog, wat resulteert in een hoge signaalspanning.

wanneer de inlaatlucht is warm, de Weerstand laag, wat resulteert in een lage signaalspanning. Deze code betekent dat de PCM zag een groter dan normaal verandering in een korter dan verwachte tijd op de nummer 2 IAT signaal circuit.

Symptomen

Aangezien deze code waarschijnlijk wijst naar een intermitterend probleem op de IAT kring, kan er geen sprake zijn van symptomen aanwezig. Toch zal de MIL waarschijnlijk op. De auto kan enige rijgedrag problemen vertonen, maar het is meer waarschijnlijk dat er geen merkbare symptomen voor de bestuurder zal zijn

Oorzaken

Mogelijke oorzaken van de P0096 DTC zijn onder andere:.

  • slechte nr.2 thermosensor inlaatlucht
  • open in het signaal of massacircuit
  • kort naar massa op het signaalcircuit
  • slechte verbinding bij sensor of PCM
  • Mogelijke oplossingen

    Als er andere IAT codes aanwezig, diagnosticeren ze eerst. Zo niet, dan met behulp van een scanner controleren of de IAT spanning met KOEO (toets aan motor uit).

    Wanneer de motor koud is hetzelfde als CTS (Koelvloeistoftemperatuursensor), vervolgens de gelezen probleem intermitterend. Maar als de IAT lezen is niet hetzelfde als de CTS verwijzen naar diagnostische procedure voor P0110. Als uw scanner is voorzien van een stilstaand beeld niet Records beschikken, gebruiken om te zien wat de IAT lezen was op het moment van de storing. Als de gemeten waarde in negatieve ongeveer 30 graden F (aangegeven was bij de uiterste koudste lezing), dan was er een intermitterend hoge weerstandsmeting de IAT signaalcircuit.

    Controleer op een open grond op de aardschakeling en signaalcircuit. Als ze in orde zijn, probeer het verhogen en verlagen van de temperatuur van de IAT sensor kunstmatig. Doe dit door het verwijderen van de IAT en zetten het in een vriezer en vervolgens het toepassen van warmte met een heat gun (wees voorzichtig te veel warmte niet van toepassing op de IAT met de hitte pistool of het zal de sensor smelten). Bekijk de weerstandsverandering met een ohmmeter aan elk aansluitpunt. Het moet soepel variëren met geen plotselinge sprongen. Als het gegeven plotseling springt vervolgens indexeren en de thermosensor inlaatlucht.

    Maar als de vorstkader aflezing was bij de hoogste uiterste (boven 250 graden. F) dan was er een intermitterende lage weerstand op het signaalcircuit. Controleer voor een korte aan de grond op het signaal circuit. Als blijkt OK, doe dan de bovenstaande kunstmatige warmte test en de IAT vervangen als dat nodig is. Als het probleem niet kan worden gedupliceerd, gebruik dan een voltmeter om het signaal spanning kijken als je ” wiebelen ” test de kabelboom. Kijk uit voor een plotselinge verandering in de spanning wat wijst op een korte of geopend. Vervang de IAT als dat nodig is.

    Dit is een vrij eenvoudige code en het ziet er eigenlijk alleen voor extreem korte veranderingen die relatief hoog zijn in spanning. Het is meestal de sensor dat is slecht tenzij het voertuig is zeer oud, in welk geval kunnen er harnas problemen.

    Andere thermosensor inlaatlucht en circuit DTC: P0095, P0097, P0098, P0099, P0110, P0111, P0112, P0113, P0114, P0127

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0096 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    "Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p0096 uitschakelen in het ECU"

    In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p0096 definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen

    Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.

    Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
    -klopsensoren,
    -distributie timing,
    -eerste lambda sensoren voor de catalysator,
    -versnellingsbak,
    -overboost, underboost

    Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben.
    We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.

    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van p0096

    X