P0073 Ambient Luchttemperatuursensor Circuit High Input

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P0073 Ambient Luchttemperatuursensor Circuit High Input

P0073 Ambient Luchttemperatuursensor Circuit High Input

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Ambient Luchttemperatuursensor Circuit hoog

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn / motor diagnostische code normaliter van toepassing op alle OBDII motoren uitgerust, maar verschijnt vaker in bepaalde Audi, BMW, Chrysler, Dodge, Ford, Jeep, Mazda, Mitsubishi, en voertuigen van VW.

De omgevingsluchttemperatuur (AAT) sensor zet de omgevingstemperatuur in een elektrisch signaal voor de Motormanagementsysteem (PCM). Deze ingang wordt gebruikt om airconditioningssysteem werking wijzigen en weergeven buitenluchttemperatuur.

De PCM ontvangt deze ingang en eventueel twee; Inlaatluchttemperatuur (IAT) en Koelvloeistoftemperatuursensor (ECT). De PCM kijkt naar de AAT sensor spanning en vergelijkt deze met de IAT / ECT sensorwaarden als het contact wordt ingeschakeld na een lange afkoelperiode. Deze code wordt ingesteld als deze ingangen verschillen te veel. Het kijkt ook naar de spanningssignalen van deze sensoren om te bepalen of ze correct zijn wanneer de motor volledig is opgewarmd. Deze code wordt gewoonlijk ingesteld door elektrische problemen.

Problemen stappen kunnen variëren afhankelijk van de fabrikant, type AAT sensor wire kleuren.

Symptomen

symptomen zijn onder andere:

  • Malfunction Indicator Light On
  • Airconditioning mogelijk niet goed uit te voeren
  • Instrument cluster mogen niet buiten de temperatuur nauwkeurig te lezen
  • Overhead console mogen niet buiten de temperatuur nauwkeurig te lezen
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken van een P0073 foutcode kunnen zijn:

  • Open in het signaalcircuit om de AAT sensor
  • Korte spanning in het signaalcircuit om de AAT sensor
  • Defecte AAT sensor
  • Kan PCM – waarschijnlijk
  • Mogelijke oplossingen

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Zoek vervolgens de AAT-sensor van uw specifieke voertuig. Deze sensor wordt meestal vóór de radiator achter het rooster of front bumperzone. Eenmaal gelegen, visueel te inspecteren de connectoren en bekabeling. Kijk voor het schrapen, wrijven, kale draden, branden vlekken of gesmolten plastic. Trek de connectoren uit elkaar en controleer de ontvangen aansluitingen (metalen onderdelen) in de connectoren. Kijk of ze zien er verbrand of hebben een groene tint te geven corrosie. Gebruik elektrisch contact schoner en een kunststof borstel of reinigen van de klemmen nodig. Even laten drogen en breng de elektrische vet waar de terminals contact.

    De meest voorkomende fout is verbindingen, met een defecte sensor een goede tweede als gevolg van de ongunstige omgeving.

    Bij het controleren van de verbindingen die u kan de sensor met digitale volt-ohmmeter (DVOM) testen. Met het contactslot uitzetten, de sensor en sluit de rode (positieve) lead van de DVOM een post op de sensor en de zwarte (negatieve) kabel van de DVOM aan de andere post. Bepaal de temperatuur van de sensor (wat de temperatuur buiten) om de weerstand op de kaart. Dit is de weerstand in ohm dat je DVOM moet worden weergegeven. Ofwel 0 ohm of oneindig weerstand (meestal aangeduid met de letters OL) duidt op een mislukte sensor.

    Als u een scanner, schakelt u de diagnostische foutcodes uit het geheugen, en kijk of deze code terugkeert. Als dit niet gebeurt, dan is de verbindingen waren het meest waarschijnlijk uw probleem.

    Als de P0073 code doet ruil daarvoor zullen we nodig hebben om de AAT-sensor en de bijbehorende circuits te testen. Doorgaans zijn er 2 draden aan de sensor AAT. Met het contactslot uit, ontkoppel het harnas naar de AAT sensor. Zet het contactslot op. Een scanner toegang PCM data (mits de moduleopening AAT sensoringang, de moduleopening AAT sensoringang kan de airconditioning besturingsmodule, Generic Elektronische module of een andere module naar de voorzijde van het voertuig die kan sturen het AAT sensorgegevens over een busnetwerk), lees AAT sensortemperatuur of spanning. Moet 5 volt of iets anders dan omgevingsluchttemperatuur (lage temperatuur) in graden gelezen. Vervolgens zet het contact uit, alvorens een hulpdraad over de twee klemmen in de kabelboomconnector naar de AAT sensor, zet de contactschakelaar op. Het moet dicht bij 0 volt of iets anders dan de omgevingstemperatuur (zeer hoge temperatuur) in graden te lezen. Als er geen 5 volt op de sensor, of als er geen verandering, het herstel van de bedrading van de PCM aan de sensor, of eventueel een slechte PCM.

    Als alle voorgaande tests hebben gepasseerd en je blijft een P0073 te krijgen, zou dit zeer waarschijnlijk duiden op een mislukte AAT-sensor, hoewel een mislukte controle module niet kon worden uitgesloten totdat de AAT sensor was vervangen. Als je onzeker bent, zoek hulp van een getrainde automotive diagnosticus. PCM worden geprogrammeerd of gekalibreerd op het voertuig om volledig te kunnen installeren.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0073 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X