P006C MAP – turbocompressor / Supercharger Inlaatdruk Correlatie

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P006C MAP – turbocompressor / Supercharger Inlaatdruk Correlatie

P006C MAP – turbocompressor / Supercharger Inlaatdruk Correlatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

MAP – turbocompressor / Supercharger Inlaatdruk Correlatie

Wat betekent dat

Deze generieke aandrijflijn diagnostische code (DTC) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar is niet beperkt tot voertuigen van Toyota, Dodge, Chrysler, Fiat, Sprinter, VW, Mazda, etc.

Een opgeslagen code P006C betekent dat de aandrijflijn (PCM) heeft gedetecteerd een discrepantie het correleren van signalen tussen het verdeelstuk absolute druk (MAP) sensor en de turbo / supercharger inlaat druksensor.

In sommige voertuigapplicaties, de MAP-sensor kan worden beschreven als een luchtdruksensor. Uiteraard is de code P006C is uitsluitend van toepassing op voertuigen met geforceerde lucht inductie systemen.

Andere opgeslagen MAP-sensor of geforceerde luchtinlaatsysteem codes moeten worden gediagnosticeerd en hersteld voordat een code P006C diagnosticeren.

Inlaatspruitstuk absolute druk (luchtdichtheid) wordt gemeten, hetzij kilopascal (kPa) eenheden of inch kwik (Hg), gebruikmakend van de MAP-sensor. Deze metingen worden ingevoerd in de PCM als wisselend voltage. MAP en barometerdruk signalen worden gemeten in gelijke stappen.

De turbo / supercharger inlaat druksensor zal kenmerkend van een vergelijkbaar ontwerp als de MAP sensor. Het houdt ook toezicht op luchtdichtheid. Het wordt meestal geplaatst binnen de turbo / supercharger toevoerslang en geeft de PCM met een geschikt spanningssignaal reflecterende dergelijke.

Als de spanning ingangssignalen (tussen de MAP-sensor en de turbo / supercharger inlaat druksensor) verschillen dan een geprogrammeerde graad (gedurende een bepaalde periode en onder bepaalde omstandigheden), een code P006C worden opgeslagen, en een storing controlelampje (MIL) worden belicht.

In sommige voertuigapplicaties kunnen MIL verlichting meervoudige aandrijving cycli (een fout) vereist. Exacte parameters voor codeopslag (betrekking hebbend op het betrokken voertuig) kan worden verkregen door een betrouwbaar voertuiginformatie bron (bijvoorbeeld AllData DIY).

Wat is de ernst van de DTC?

Motor prestaties, rijgedrag, en een laag brandstofverbruik zal waarschijnlijk worden gehinderd door de voorwaarden die bijdragen aan de opslag van een code P006C. Het moet worden aangepakt met spoed

Wat zijn enkele van de symptomen van de code

De symptomen van een P006C motorcode kunnen zijn:.?

  • verminderde prestaties van de motor
  • Een verminderde brandstofverbruik
  • Aarzeling of vertraagd motorversnelling
  • Een rijk of arm mengsel
  • Luider dan normaal sissend / zuig lawaai op versnelling
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze motor code kan zijn:?

  • defecte MAP sensor
  • defecte turbo / supercharger inlaat druksensor
  • open of kortgesloten draden of connector
  • Onvoldoende motorvacuüm
  • openbare luchtinlaat
  • PCM of PCM programmeerfout
  • Wat zijn enkele stappen P006C het oplossen van problemen?

    ik zou beginnen met een visuele inspectie van alle MAP-sensor en turbocharger inlaatdruk sensor bedrading en aansluitingen. Ik zou er ook voor zorgen dat de turbo / supercharger inlaat slangen zijn veilig en in goede staat. Ik zou het luchtfilter te inspecteren. Het moet relatief schoon zijn en vrij van obstakels.

    Bij de diagnose van een code P006C, zou ik een handleiding vacuüm manometer, een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een bron van betrouwbare informatie over het voertuig nodig hebben.

    een redelijke precursor geven MAP gerelateerde code een handmatige motorinlaat vacuümdruk test. Gebruik het vacuüm manometer en krijg je richtlijnen specificatie van uw voertuig informatiebron. Als motorvacuüm onvoldoende is, er een interne motordefect die moeten worden gecorrigeerd voordat.

    Nu zou ik de scanner op het voertuig diagnosepoort en halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Freeze frame data geeft een beeld van de precieze omstandigheden die werden optreedt op het moment van de storing die tot de opgeslagen code P006C. Ik zou deze informatie opschrijven als het nuttig zijn als mijn diagnose ontvouwt kan zijn. Vervolgens zou ik de codes te wissen en een proefrit met de auto om te zien of de code wordt gereset

    Als het gaat om:.

  • Gebruik de DVOM om te testen voor een referentiesignaal (kenmerkend 5 volt) en een grond bij de MAP-sensor en turbo / supercharger inlaatdruk sensorconnectoren
  • Dit kan worden bereikt door het verbinden van de positieve testdraad van de DVOM de referentiespanning pin van de sensorstekker en de negatieve meetkabel op grond pin van de connector
  • Als de juiste mate van referentiespanning en aarde ontdekt:

  • I zou test de MAP-sensor en turbo / supercharger inlaat druksensor met de DVOM en mijn voertuiginformatie source
  • voertuig informatiebron moet bedradingsschema uitzicht Connectorzijde, connectorpen-out grafieken en diagnostische flow charts als opbrengst alsmede onderdelentesting specificaties
  • Test de afzonderlijke sensoren terwijl ze losgemaakt terwijl de DVOM die op de instelling ohm
  • MAP en / turbo / supercharger inlaat druksensoren die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant, worden beschouwd defect
  • Als de betreffende sensoren in overeenstemming met de specificaties van de fabrikant:

  • met de sleutel en de motor draait (KOER), sluit de sensoren en gebruik de DVOM afzonderlijke sensorsignaal bedrading direct achter de respectieve sensorconnectoren
  • testen

  • om te bepalen of de betreffende sensorsignalen correct, volgt de luchtdruk spanning grafieken (die moet zich binnen de voertuiginformatie source)
  • Indien een van de sensoren geen mate van spanning die aan de specificaties van de fabrikant valt weerspiegelen (volgens verdeelstuk absolute druk en turbo / supercharger laaddruk) van mening dat defect
  • Als de juiste MAP sensor turbocompressor / supercharger inlaat druksensorspanning aanwezig is:

  • toegang krijgen tot de PCM een d test het overeenkomstige signaalcircuit (voor elke desbetreffende sensor) en (PCM) connector. Als er een sensorsignaal aan de stekker, dat niet aanwezig is op de PCM-vermoeden een open circuit tussen de twee componenten
  • U het PCM (en alle bijbehorende regelaars) loskoppelen en testen individueel systeem schakelingen via de DVOM. Volg aansluitschema’s en connectorpin uit grafieken individuele circuitweerstand en / of continuïteitstest
  • Verdachte PCM defect of PCM programmeren fout als alle MAP / turbo / supercharger inlaatdruk sensors en circuits binnen specificaties.

  • De geldende technische bulletins dienst (TSB) kan dramatisch helpen in uw diagnose
  • De turbo / supercharger inlaat druksensor wordt vaak overgelaten losgekoppeld na het luchtfilter vervangen en andere gerelateerde onderhoud . Als het voertuig betrokken is onlangs onderhouden, check deze eerste connector
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p006c te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X