P006B MAP – Uitlaatgastegendrukregelaar Correlatie
OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
MAP -? Uitlaatgastegendrukregelaar Correlatie
Wat betekent dat
Deze generieke aandrijflijn storingscode (DTC) doorgaans geldt voor veel OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Ford, GMC, Chevrolet, Dodge, enz., Maar het lijkt het meest op Ford Powerstroke Diesel Trucks.
Als de OBD-II auto is opgeslagen een code P006B, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een discrepantie in het correlerende signalen tussen het verdeelstuk absolute druk (MAP) sensor en de uitlaat druksensor (EPS) heeft gedetecteerd.
In sommige voertuigapplicaties, de MAP-sensor kan worden aangeduid als een luchtdruksensor. In mijn professionele ervaring, alleen voertuigen met dieselmotoren gebruiken uitlaat druksensoren. Als andere MAP-sensor of uitlaat verwante codes aanwezig zijn, diagnose en herstel die voordat een code P006B diagnosticeren.
De MAP meet luchtdichtheid (druk) in het inlaatspruitstuk hetzij kilopascal (kPa) eenheden of inches kwik (Hg). Deze metingen worden ontvangen door de PCM als ingangsspanning signalen. Indien het MAP signaal vervangen door een barometrische druksignaal wordt nog steeds gemeten in soortgelijke stappen. Dieselmotor uitgeruste voertuigen gebruiken één of meer uitlaatdruk sensoren uitlaattegendruk controleren. Uitlaatdruk opnieuw een uitstekende indicator voor katalysatorwerkzaamheid, roetfilter efficiëntie en NOx filterrendement. Uitlaat tegendruk is ook van cruciaal belang voor motorprestaties en emissiereductie in de huidige schone verbranding dieselmotoren.
Een code P006B worden opgeslagen, en een storing controlelampje (MIL) kan worden verlicht, wanneer de PCM spanning ingangssignalen (tussen de MAP-sensor en de uitlaat druksensor) die meer verschilt dan detecteert geprogrammeerd graad over een bepaalde periode van tijd en onder bepaalde omstandigheden. Een betrouwbare voertuiginformatie bron (bijvoorbeeld AllData DIY) zullen exacte parameters opleveren voor codeopslag als het gaat om het betrokken voertuig. In sommige voertuigtoepassingen kunnen MIL verlichting meerdere cycli aandrijving vereisen mislukt
Een voorbeeld van een MAF-sensor.
Wat is de ernst van deze DTC?
de twee sensoren met betrekking tot deze code zijn cruciaal voor prestaties van de motor en efficiëntie. Daarom moet de P006B worden aangemerkt als ernstig
Wat zijn enkele van de symptomen van de code
De symptomen van een P006B motorcode kunnen zijn:.?
p >
Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code
oorzaken voor deze code kunnen zijn:?
Wat zijn enkele stappen P006B het oplossen van problemen?
bij de diagnose van een code P006B, zou ik toegang te krijgen tot een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een betrouwbare informatie bron in het voertuig.
visueel alle bijbehorende bedrading en aansluitingen, veel aandacht voor bedrading en stekkers die geleid nabijheid van hete uitlaatgasbestanddelen en scherpe randen verbonden aan uitlaat schilden. Als een beschadigde of verbrande gebieden worden gedetecteerd, make reparaties als dat nodig is.
De volgende stap zou zijn het aansluiten van de scanner om het voertuig diagnostische poort en het ophalen van alle opgeslagen codes en freeze frame data. Ik wil deze informatie naar beneden, omdat het me later kan helpen in mijn diagnose te schrijven. Daarna zou ik de codes te wissen en proefrit het voertuig of de code wordt gereset.
Als de code direct wordt gereset, zou ik DVOM te testen gebruiken referentiespanning (gewoonlijk 5- V) en een grond aan het MAP en uitlaatdruk sensorconnectoren. Ik zou sluit u de positieve testdraad van de DVOM de referentiespanning pin van de sensoraansluiting en de negatieve meetkabel op de aardpen plaats de contactschakelaar op ON.
Als referentiespanning en een grond aanwezig zijn, zou de sensor weer aan te sluiten en test het signaalcircuit wanneer de motor draait. Met de luchtdruk en uitlaattegendruk spanning grafiek binnen het voertuig informatiebron te bepalen of de respectievelijke sensoren nauwkeurig lezen. Sensors die niet de juiste mate van spanning te geven (volgens MAP en uitlaattegendruk spanning grafiek) moet ondeugdelijk genoemd.
Als de MAP en uitlaatdruk sensorsignaal ketens weerspiegelt het passende ingangsspanning (de stekker) gebruik de DVOM de overeenkomstige signaalcircuit testen aan het PCM connector. Bij een nauwkeurige sensorsignaal aan de MAP-sensor connector en de uitlaatdruk stekker, maar niet op de PCM-vermoeden een onderbreking tussen PCM en de desbetreffende sensor.
Misschien test de MAP sensor en de uitlaat druksensor met de DVOM. Een betrouwbare voertuiginformatie bron moeten de nodige gegevens te leveren. U kunt de DVOM (op de ohm-instelling) te gebruiken om de MAP en uitlaat druksensoren testen terwijl ze zijn losgekoppeld. Als één van de sensoren niet voldoet aan de specificaties van de fabrikant, moet het defect worden beschouwd.
Als laatste redmiddel, koppelt u de PCM (en alle bijbehorende controllers) en test individueel systeem circuits met behulp van de DVOM. Voer de diagnostische stroomdiagrammen bedrading diagrammen en connectorpen-out diagrammen te testen individu circuitweerstand en / of continuïteit.
Als u alle andere mogelijkheden zijn uitgeput, kunt u PCM falen of een PCM programmeren fout.
Hulp nodig?
Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p006b te vinden en de problemen op te lossen.
Maak een afspraak voor diagnose
"Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p006b uitschakelen in het ECU"
In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p006b definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen
Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.
Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
-klopsensoren,
-distributie timing,
-eerste lambda sensoren voor de catalysator,
-versnellingsbak,
-overboost, underboost
Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben.
We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.