P006A MAP – Massa of volume luchtstroom Correlatie Bank 1

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P006A MAP – Massa of volume luchtstroom Correlatie Bank 1

P006A MAP – Massa of volume luchtstroom Correlatie Bank 1

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

MAP – Massa of volume luchtstroom Correlatie Bank 1

Wat betekent dat

Deze generieke aandrijflijn diagnose? foutcode (DTC) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar is niet beperkt tot voertuigen van Land Rover, Ford, Alfa Romeo, Toyota, etc.

Een opgeslagen code P006A, betekent dat de aandrijflijn (PCM) een discrepantie in het correleren gedetecteerde signalen tussen het verdeelstuk absolute druk (MAP) sensor en de massa of volume luchtstroomsensor (MAF / VAF) voor de motor een bank.

Bank 1 de oever van de motor die het nummer een cilinder bevat. Raadpleeg een betrouwbare voertuiginformatie bron voor de locatie van het nummer een cilinder voor het betrokken voertuig. Alleen voertuigen die zijn uitgerust met meerdere (één per motor bank) gasklephuis openingen mogen deze code vertonen.

luchtdichtheid (druk) in het inlaatspruitstuk wordt gereflecteerd via de MAP sensor die de PCM levert een spanning signaal. Dit ingangsspanning wordt ontvangen (de PCM) als ofwel kilopascal (kPa) eenheden of inch kwik (Hg). In sommige gevallen wordt MAP vervangen luchtdruk en gemeten in soortgelijke stappen. Wanneer de verbrandingsmotor efficiënt mogelijk, ontstaat een sterk vacuüm dat moet worden beperkt tot het gasklephuis openen / s. Vacuüm wordt geregeld door de gasklep (door de bestuurder tijdens het accelereren) en het stationair control (IAC) klep wanneer de motor stationair loopt. Dit vacuüm trekt effectief verplichte elke verbrandingscyclus voltooien lucht.

A precisiebrandstoftoevoer luchtverhouding is een van de meest kritische factoren bij het bereiken van maximale brandstofefficiëntie en het minimaliseren van schadelijke uitlaatemissies in massa geproduceerde voertuigen. De regelplaat / s wordt geopend, wordt lucht in het inlaatspruitstuk worden gemeten door ofwel de MAF-sensor of VAF / s. Brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip strategie worden berekend (de PCM) met behulp van gegevens uit deze bedacht MAF-sensor of VAF / s. Lucht, die door middel van deze apparaten gaat wordt aangeduid als gemeten lucht. Lucht die onvrijwillig is ingevoerd om de motor (vacuüm lekken) kan bijdragen aan te arm (te veel lucht of te weinig brandstof) voorwaarden en heet ongelimiteerde lucht

Er zijn twee basistypen van de lucht meetapparatuur.:

MAF-sensor

Dit type sensor wordt meestal gebruikt in huishoudelijke voertuigen. Het is gebaseerd op één of meer thermische weerstanden die zijn gesuspendeerd in de boring van de sensorbehuizing, zodat de lucht direct over kan stromen. Eén van de thermische weerstanden bewaakt MAF terwijl de overige maatregelen inlaat luchttemperatuur (IAT). Hete draad MAF sensoren spanning direct naar één weerstand met de hoeveelheid inlaatlucht die erover stroomt controleren. Ambient luchtstroom over de weerstand wordt verhoogd, de temperatuur van de weerstand afneemt als gevolg een daling van de weerstand van de schakeling. Deze veranderingen in de weerstand van de schakeling resulteren in spanningsvariaties waarin het PCM ontvangt een bijzondere maatregel van gedoseerde lucht die de motor inlaatspruitstuk. Koudedraad MAF sensoren meestal lijken op hete draad sensoren en een soortgelijk systeem van doseren inlaatlucht gebruiken. In de koude draad MAF, een tweetal thermische weerstanden kunnen eveneens worden toegepast. De eerste is in een uitsparing van de sensorbehuizing en meet slechts omgevingstemperatuur, omdat de sensor komt. De tweede thermische weerstand is gepositioneerd nabij het midden van de boring, zodat binnenkomende lucht over kan stromen, aangezien de gasklep wordt geopend. Wanneer de motor draait, de PCM vergelijkt ingangsspanning signalen van elk van deze weerstanden te bepalen nauwkeurig hoeveelheid gedoseerde lucht wordt getrokken in de motor.

VAF Sensor

Het belangrijkste verschil tussen de MAF en VAF dat het VAF is geconfigureerd met een deur of een klep die wordt geopend door lucht die in het inlaatsysteem. Dit type lucht doseerinrichting voornamelijk gebruikt in uit Europa ingevoerde voertuigen. Bij stationair, wordt de veerbelaste flap vastgezet in de gesloten positie. Wanneer de gasklep wordt geopend, wordt de deur geforceerd. De werking van de deur / klep op zijn scharnier bedient een potentiometer die een spanningssignaal op de PCM overbrengt. De PCM herkent deze variaties potentiometer spanning naarmate de gedoseerde lucht die in het inlaatsysteem.

Een code P006A worden opgeslagen, en een storing controlelampje (MIL) kan worden verlicht, wanneer de PCM spanningssignalen tussen de MAP-sensor en de MAF / VAF sensor (bank 1) die meer verschillen dan een geprogrammeerd graad. MIL verlichting kunnen meerdere ontstekingscycli vereisen mislukt

Een voorbeeld van een MAF-sensor.

Wat is de ernst van deze DTC?

Sinds brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip zijn zo cruciaal voor motorprestaties en efficiëntie, het P006A moet worden gecategoriseerd als ernstig en als zodanig aangepakt

Wat zijn enkele van de symptomen van de code

de symptomen van een P006A motorcode kunnen zijn:.?

  • aarzeling of kraam op versnelling
  • Rijk of lean uitlaat
  • Minder brandstofverbruik
  • Verminderde prestaties van de motor
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • Defecte MAP-sensor
  • Defecte of vervuilde MAF / VAF sensor
  • open of kortgesloten draden of connectors in de gerelateerde circuits
  • gebarsten of gebroken luchttoevoerbuis
  • Onvoldoende motorvacuüm
  • PCM of PCM programmeren fout
  • Wat zijn enkele stappen P006A het oplossen van problemen?

    Een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), een handleiding vacuüm manometer, en een betrouwbare voertuig informatiebron vereist zijn om een ​​code P006A diagnosticeren.

    een handmatige motorvacuüm druktest vooraf moet elke diagnose MAP-sensor gerelateerde code. Dit kan worden gedaan met behulp van het vacuüm manometer. Als de motor niet is het maken van voldoende vacuüm moet worden gerepareerd voordat ze verder gaan met uw diagnose.

    Controleer de motor en alle luchtinlaat leidingen op tekenen van barsten of breken en voer reparaties uit als dat nodig is. Vacuümlekkage kan bijdragen aan de voorwaarden die de oorzaak van de P006A moet worden opgeslagen.

    visueel alle bijbehorende bedrading en stekkers als de motor is in goede staat en er zijn geen vacuüm lekken. Reparaties zoals vereist.

    Sluit de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Noteer deze informatie af als het u kan helpen bij uw diagnose. Vervolgens wist u de codes en een proefrit met de auto om te zien of de code wordt gereset

    Als de code onmiddellijk te resetten:.

  • Test de MAP-sensor en de MAF / VAF sensor (bank 1) met de DVOM. Een betrouwbare voertuig informatiebron kunnen waardevolle diagnostische informatie opleveren achtige component specificaties bedradingsschema en uitzicht connector
  • Gebruik DVOM de Ohm stellen zodat de afzonderlijke sensoren testen terwijl ze aangesloten
  • sensoren die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant moet worden beschouwd als defect
  • Als de sensoren voldoen aan de specificaties van de fabrikant:

  • Gebruik de DVOM om te testen voor referentie spanning ( kenmerkend 5 volt) en een grond bij sensorconnectoren
  • Sluit de positieve meetsnoer van de DVOM de referentiespanning pin van de stekker met de negatieve meetsnoer verbonden met aarde pin van de connector
  • Als referentiespanning en een grond worden gedetecteerd:

  • Sluit de desbetreffende sensor en test het signaalcircuit bij draaiende motor
  • Volgen de luchtdruk of luchtstroming spanning chart binnen de informatiedrager bron te bepalen of de respecti ve sensoren naar behoren functioneren
  • Sensoren die niet aan de mate van spanning te geven (volgens MAP en MAF / VAF) gespecificeerd door de fabrikant moet worden beschouwd defect
  • Als sensorsignaal ingangsspanning (de stekker) geeft de juiste mate van spanning:

  • Gebruik DVOM de overeenkomstige signaalcircuit (de desbetreffende sensor) en PCM-testen. Door een aangepaste sensorsignaal wordt ontdekt in de sensoraansluiting maar niet op de PCM-, vermoeden dat er een onderbreking tussen PCM en de desbetreffende sensor
  • Maak de PCM (en alle bijbehorende besturingen) van de schakelingen circuit en testen individu met behulp van de DVOM. Voer de diagnostische stroomschema of connectorpen diagrammen te testen individu circuitweerstand en / of continuïteit. Reparaties waar nodig
  • Verdachte PCM falen of een PCM programmeren fout als alle sensoren en circuits zijn binnen de specificaties.

  • Controleer technische dienst bulletins (TSB) voor inzendingen die overeenkomen met het voertuig in kwestie (evenals de symptomen en de codes opgeslagen) om hulp bij uw diagnose
  • De MAF / VAF sensoraansluiting wordt vaak overgelaten losgekoppeld na de dienst wordt uitgevoerd. Als een P006A onmiddellijk na luchtfilter vervanger gepresenteerd, check deze connector
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p006a te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X