P0069 Manifold Absolute Pressure – Luchtdruk Correlatie

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P0069 Manifold Absolute Pressure – Luchtdruk Correlatie

P0069 Manifold Absolute Pressure – Luchtdruk Correlatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Manifold Absolute Pressure – Luchtdruk Correlatie

Wat betekent dat

Deze generieke aandrijflijn / motor diagnostische problemen? code normaliter van toepassing op alle OBDII motoren uitgerust, maar verschijnt vaker in bepaalde Audi, Ford, Mazda, Mitsubishi, Saturn en voertuigen van VW.

De Manifold absolute druk (MAP) sensor converteert motorvacuüm in een elektrisch signaal voor de Motormanagementsysteem (PCM). De motor kan ook een barometrische druk (BARO of alleen BP) sensor atmosferische druk omzetten in een elektrisch signaal naar de PCM

De PCM ontvangt deze ingangen en eventueel twee; Massa luchtstroom (MAF) en gaskleppositiesensor (TPS) te laden en hoogte bepalen. De PCM kijkt naar de MAP-sensor spanning en vergelijkt deze met de luchtdruksensor lezen wanneer de contactschakelaar wordt ingeschakeld. Deze code wordt ingesteld als deze ingangen verschillen te veel. Het kijkt ook naar de spanningssignalen van de MAP en BÄRO sensoren te bepalen of ze correct zijn wanneer de gasklep in de open stand. Dit zou weer te geven luchtdruk.

Deze code kan set zijn geweest als gevolg van mechanische of elektrische problemen. Stappen voor probleemoplossing kan variëren afhankelijk van de fabrikant, het type van MAP / BP sensor en draad kleuren

Symptomen

De symptomen kunnen zijn:.

  • Malfunction Indicator Light op
  • Aarzeling tijdens de versnelling
  • Daling in het brandstofverbruik
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken van een P0069 foutcode kan omvatten :

  • Slecht draaiende motor / basic motorprestaties verwaarlozing – gemeenschappelijke
  • Gestopte vacuumleiding tussen inlaatspruitstuk en MAP sensor – gemeenschappelijke
  • Kan MAP of BARO sensor – mogelijk
  • kan PCM – onwaarschijnlijk
  • mogelijke oplossingen

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of er bulletins technische (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende fix

    Zoek vervolgens de MAP-sensor van uw specifieke voertuig te zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.. Deze sensor wordt in de omgeving van het inlaatspruitstuk en het gasklephuis. Eenmaal gelegen, visueel te inspecteren de connectoren en bekabeling. Kijk voor het schrapen, wrijven, kale draden, branden vlekken of gesmolten plastic. Trek de connectoren uit elkaar en controleer de ontvangen aansluitingen (metalen onderdelen) in de connectoren. Kijk of ze zien er verbrand of hebben een groene tint te geven corrosie. Gebruik elektrisch contact schoner en een kunststof borstel of reinigen van de klemmen nodig. Laten drogen en breng elektrische vet wanneer het contact terminals. De vacuümaansluiting overgang van het inlaatspruitstuk met de MAP sensor. Zorg dat het vrij is van vuil en vol aanzuigonderdruk krijgt om het (zet je vinger over de opening; zuigen zou het gesloten!)

    Als u een scanner, schakelt u de diagnostische foutcodes uit. geheugen, en kijk of deze code terugkeert. Als dit niet gebeurt, dan is de verbindingen waren het meest waarschijnlijk uw probleem.

    Als de P0069 code doet ruil daarvoor zullen we nodig hebben om de MAP-sensor en de bijbehorende circuits te testen. Met Key On Motor uit, zoek de MAP-sensor PID op uw scanner indien beschikbaar. Op zeeniveau, moet het lezen 0 ” stofzuigen, ong. 100 kilopascal of 29,92 inch kwik. Deze alle wijzen atmosferische druk KOEO. Zodra u de motor te starten, moet u merkt dat de waarden veranderen, afhankelijk van de conditie van de motor en van hoeveel u in te drukken op het gas (ongeveer 20 inches van vacuüm @ inactief tot 2-5 inches @ volgas).

    Als alle voorgaande tests hebben gepasseerd en je blijft een P0069 te krijgen, zou dit zeer waarschijnlijk duiden op een mislukte MAP-sensor, hoewel een mislukte PCM niet kon worden uitgesloten totdat de MAP-sensor was vervangen. Als je onzeker bent, zoek hulp van een getrainde automotive diagnosticus. PCM worden geprogrammeerd of gekalibreerd op het voertuig om volledig te kunnen installeren.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0069 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X