P0068 MAP / MAF – Throttle Position Correlatie

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P0068 MAP / MAF – Throttle Position Correlatie

P0068 MAP / MAF – Throttle Position Correlatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

MAP / MAF – Throttle Position Correlatie

Wat betekent dat

Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain code. Het wordt beschouwd als generiek, omdat het geldt voor alle merken en modellen van voertuigen (1996-nieuwer), hoewel specifieke reparatie stappen enigszins verschillend kunnen zijn, afhankelijk van het model.

De generieke foutcode P0068 verwijst naar een motormanagement probleem. Een verschil bestaat tussen de sensoren van de computer als het volume van lucht die het inlaatspruitstuk.

De PCM voert drie sensoren luchtdebiet vertonen opdat de reken brandstof en timing tactieken. Deze sensoren omvatten de massa luchtstroomsensor, gaspedaal positiesensor en het spruitstuk (MAP) sensor. Er zijn veel sensoren op de motor maar deze zijn de drie in verband met deze code.

De sensor massa luchtstroom ligt tussen het luchtfilter en de gasklep. Zijn taak is om de hoeveelheid lucht die signaleren door het gasklephuis. Om dit te bereiken, een dun stuk weerstandsdraad de dikte van een haar strekt zich uit over de inlaat van de sensor.

De computer stuurt spanning op deze draad te verwarmen tot een vooraf bepaalde temperatuur. Luchtdebietregeling stijgt het vereist meer spanning op de temperatuur te handhaven. Omgekeerd vereist minder spanning als het luchtvolume daalt. De computer herkent deze spanning als een indicatie luchtvolume.

De gasklepstandsensor rust op de tegenoverliggende zijde van de smoorplaat in het gasklephuis. In gesloten toestand van de smoorplaat voorkomt luchtstroom in de motor. Lucht nodig voor inactieve omzeilt de smoorklep via een stationair regelmotor.

De meeste later modelvoertuigen gebruiken gaspedaal positiesensor op de vloerplaten bovenaan het gaspedaal. Het pedaal de sensor bevestigd aan het pedaal wordt ingedrukt zendt een spanning aan een elektromotor die stuurt het openen van de gasklep.

In bedrijf, het gaspedaal positiesensor is niets meer dan een regelbare weerstand. De regelplaat stationair gesloten, het gaspedaal positiesensor registreert dicht bij 0,5 volt en bij geopend als bij het versnellen van de spanning stijgt tot ongeveer 5 volt. De overgang 0,5-5 volt moet zeer glad. computer de motor herkent deze spanningsverhoging als een signaal dat de hoeveelheid lucht en de snelheid van openen.

De Manifold Absolute Pressure (MAP) heeft een dubbele rol in dit scenario. Deze meet de spruitstukdruk gecorrigeerd voor luchtdichtheid als gevolg van temperatuur, vochtigheid en hoogte. Het is ook verbonden met het inlaatspruitstuk via een slang. Wanneer het gaspedaal plotseling opent het verdeelstuk drukvallen even plotseling toeneemt opnieuw als de luchtstroom toeneemt.

De motormanagementcomputer moeten alle drie de sensoren nauwkeurig strategieën hoe lang de injectoren openen hoeveel vonk van tevoren is noodzakelijk om een ​​14,5 / 1 brandstof verhouding te handhaven. Indien om een ​​bepaalde reden één van deze sensoren of mechanische problemen veroorzaakt een verschil tussen de rest, de computer niet in staat om de juiste aanpassingen en stelt de P0068 foutcode.

Symptomen

De symptomen verschijnen voor een P0068 code hangt af van de oorzaak van de overboost voorwaarde:

  • De service engine vroeg of check engine licht zal verlichten
  • Rough draaiende motor -. zal de computer de bovenstaande code en de aanvullende codes die de defecte sensor te stellen of het probleem is electrical.Without de juiste luchtstroom de motor zal een ruwe stationair te ontwikkelen, en afhankelijk van de ernst, kan het niet versnellen of een ernstige dode plek buiten inactief.

  • Vacuümlekkage tussen de massa luchtstroom sensor: In het kort, zal het slecht
  • Oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze DTC onder meer lopen en inlaatspruitstuk en losse of gebarsten slangen

  • vuile luchtfilter
  • lekkage in het inlaatspruitstuk of secties
  • sensor defect
  • Vercookste inname runner achter gasklephuis
  • Slechte of gecorrodeerde elektrische aansluitingen
  • Obstructie luchtstroom
  • Defecte elektronische gasklephuis
  • belemmert in de slang van intake spruitstuk MAP sensor
  • Diagnosestappen & Mogelijke oplossingen

    Net als een auto-technicus, te beginnen met de meest voorkomende problemen. U vindt er een volt / ohmmeter,-wire piercing probe voor de meter, een blikje carburateur schoner en een blikje intake cleaner. Herstel eventuele problemen als ze worden gevonden en beginnen met het voertuig om te bepalen of het probleem is opgelost – zo niet de procedures voort te zetten.

    Met de motor uit, opent u de motorkap en controleer de luchtfilterelement.

    Zoek losse klemmen of lekken in de leidingen van de massa luchtstroomsensor het gasklephuis.

    Controleer alle vacuumleidingen op het inlaatspruitstuk obstakels, scheuren of losraken en mogelijk verlies van vacuum kunnen veroorzaken.

    Koppel elk van de sensoren en controleer de connector op corrosie en uitgeschoven of verbogen.

    Start de motor en het gebruik van de carburateur schoonmaakmiddel om eventueel lekken in het inlaatspruitstuk te vinden. Een korte opname van carburateur schoner dan een lek zal het motortoerental merkbaar veranderen. Houd het blik op armlengte om de spray in aanraking komt met uw ogen, opdat u de les veel leren als het oppakken van een kat bij de staart te houden. Je zal de volgende keer niet vergeten. Spray alle aansluitpunten op het spruitstuk op lekkage.

    Neem de klem los op de buis die de massa luchtstroom naar de gasklep. Kijk in het gasklephuis om te zien of het is bedekt met cola – een zwarte vettige op zoek stof. Als het is, knijpen de buis uit het intake schonere fles tussen de pijp en het gasklephuis. Duw de pijp op het gasklephuis en start de motor. Begin de spray totdat het blik is verdwenen. Verwijderen en sluit de pijp naar de gasklep.

    Test massa luchtstroomsensor. Trek de stekker van de sensor. Zet het contact op met de motor uit. Er zijn drie draden 12 volt, sensor aarden signaalaansluitingen (meestal geel.) Gebruik de rode voltmeter leiden tot de connector sonde 12 volt. Houd de zwarte draad op de grond. Geen spanning is een ontsteking of een probleem met de bedrading. Installeer de connector en controleer de sensor grond. Het moet onder de 100 mv. Als de sensor 12 volt en buiten bereik ter plaatse, vervang de sensor. Dit is een eenvoudige test. Als het nog gaat wanneer u klaar bent met alle tests en het probleem zich blijft voordoen, kan de massa luchtstroom nog steeds slecht. Laten controleren op een grafische computer, zoals de Tech II.

    Controleer de werking van het gaspedaal positiesensor. Zorg ervoor dat het goed zit en de schroeven stevig vastzitten. Het is een driedraads connector -. Donkerblauw het signaal, grijs voor de 5 volt referentiespanning en een zwarte of oranje het PCM negatieve draad

    – Sluit de voltmeter rode draad aan het blauwe signaal draad en de zwarte voltmeter leiding met aarde. Draai de sleutel op met de motor uit. Als de sensor goed zal het minder dan 1 volt hebben de gasklep gesloten. Aangezien het gas wordt bewogen zal de spanning geleidelijk stijgen tot ongeveer 4 volt zonder uitvallers en storing.

    Controleer de MAP-sensor. Draai de sleutel op en backprobe de kracht verwijzing draad met de rode voltmeter lood en de zwarte aan de grond. Met de sleutel en de motor is uitgeschakeld, moet beschikken over 4,5-5 volt. Start de motor. Het moet 0,5 tot 1,5 volt, afhankelijk van hoogte en temperatuur. Verhoog het motortoerental. De spanning moet reageren op de gasklep door het droppen en weer toe. Als het niet vervangen.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0068 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X