P0060 HO2S Heater Resistance (Bank 2, Sensor 2)

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P0060 HO2S Heater Resistance (Bank 2, Sensor 2)

P0060 HO2S Heater Resistance (Bank 2, Sensor 2)

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

HO2S Heater Resistance (Bank 2 Sensor 2)

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code ( DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op alle 1996-nieuwere voertuigen (Chevrolet, Ford, GMC, Mazda, Pontiac, Isuzu, enz.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

Als OBD-II uitgerust voertuig een code P0060 is opgeslagen, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een storing in heeft ontdekt het verwarmingscircuit van de stroomafwaartse (of pre katalysator) zuurstof (O2) sensor voor de motor een bank. Bank 2 de storing omvat de oever van de motor die niet bevat cilinder # 1. Sensor 2 betekent dat het probleem gerelateerd is aan de stroomafwaartse sensor.

Een zirconium dioxide aftastelement beschermd door een geventileerde behuizing maakt het bedrijfseind ​​van O2 sensor. Platina elektroden toegepast om het aftastelement om voedingsdraden verbinden in de O2 sensor bedrading. Het controller area network (CAN) stelt de PCM gegevens ontvangen van de O2 sensor. Gegevens betreffende het percentage zuurstof deeltjes in het uitlaatgas in vergelijking met het zuurstofgehalte van de omgevingslucht, wordt aan de PCM de O2 sensor. De PCM gebruikt deze gegevens berekenen brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip.

De verwarmde O2 sensor toepassingen accuspanning als middel voor voorverhitting bij een koude start omstandigheden. In de verwarmde O2 sensor worden O2 sensorsignaal ketens vergezeld van een schakeling gewijd aan verwarmen van de sensor. Het verwarmingscircuit maakt traditioneel batterijspanning (12,6 volt minimum) en kunnen worden voorzien van een zekering. Tijdens lage koelvloeistof temperatuur, de PCM neemt maatregelen waardoor accuspanning wordt aangesloten op de O2 sensor kachel. Dit gebeurt totdat de motor normale bedrijfstemperatuur bereikt en de PCM treedt closed loop. Spanning wordt meestal geleid door de PCM, soms met hulp van een relais en / of zekeringen, en wordt gestart wanneer het contactslot wordt ingeschakeld bij een koude start omstandigheden. De PCM is geprogrammeerd om stoppen accuspanning O2 verwarmingscircuit wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt, en moeten maatregelen nemen om dit te doen.

Moet het PCM detecteren een resistentieniveau van de O2 sensor heater schakeling die groter is dan geprogrammeerd beperkingen toestaan, een code P0060 worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. Bepaalde modellen zullen vereisen meerdere ontsteking cycli (met een falen) voor de MIL te verlichten. Vanwege dit, moet u de OBD-II-readiness-modus te gebruiken om ervoor te zorgen dat uw reparaties succesvol zijn. Zodra u reparaties zijn uitgevoerd, rijdt het voertuig totdat de PCM gaat gereedheid modus of de code wordt gereset.

Ernst & Symptomen

Een code P0060 worden als ernstig omdat daaruit de stroomopwaartse O2 sensor verhitter onwerkzaam. Symptomen van een deze motor code kunnen zijn:

  • de uitgestelde inschakeling te wijten aan een magere start koude toestand
  • Diminished brandstofverbruik
  • De zwarte rook uit de uitlaat te wijten aan een rijke start koude toestand
  • Andere verwante foutcodes kunnen ook worden opgeslagen
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken van een P0060 foutcode kan onder andere:

  • verbrand, gebroken of verbroken bedrading en / of aansluitingen
  • Een defecte O2 sensor
  • zekering of verbrande zekering
  • Defecte motorstuurrelais
  • Mogelijke oplossingen

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Bij de diagnose van een code P0060, zou ik een diagnostische scanner nodig, een digitale volt ohmmeter (DVOM), en een betrouwbare voertuig informatiebron, zoals All data DIY.

    Ik wil graag beginnen met een visuele inspectie van het systeem bedrading en stekkers; gericht op harnassen die worden geleid in de buurt van hete uitlaatpijpen en spruitstukken en die worden geleid in de buurt van scherpe randen zoals die gevonden op uitlaat schilden.

    Ik zou doorgaan met de DVOM om alle systeem zekeringen en smeltzekeringen testen. Ik zou deze onderdelen te testen wanneer ze onder belasting omdat zekeringen die niet worden geladen operationeel lijkt; vervolgens niet bij belasting. Activering van de O2 sensor heaters effectief laadt deze schakeling.

    opgehaald alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data zou mijn volgende stap zijn. Ik zou dit door het aansluiten van de scanner met het voertuig diagnostische poort. Ik wil deze informatie op te schrijven als het nuttig zou kunnen zijn als de P0060 blijkt te worden onderbroken. Ik zou de codes te wissen en een proefrit de auto om te zien of de P0060 direct wordt gereset.

    Zorg ervoor dat de motor koud genoeg om de O2-sensor verwarming worden geactiveerd, als de code wordt gereset . Observeren O2 sensor verwarmingsingangssignaal gegevens met de scanner gegevensstroom en het verkleinen van de datastroom weergegeven alleen relevante gegevens bevatten. Dit zal een snellere data-respons opleveren. Met de motor binnen het juiste temperatuurbereik moet O2 sensor gloeispanning het nagenoeg gelijk accuspanning. Indien O2 sensor gloeispanning verschilt van die van de batterij, als gevolg van een weerstand kwestie, wordt een P0060 opgeslagen.

    livegegevens van de O2 sensor verwarmingscircuit controleren, sluit de DVOM meetkabels de sensor gemalen en batterijspanning signaaldraden. Weerstand van O2 desbetreffende sensor kan ook controleren gebruik de DVOM. Alle gerelateerde controllers moet voorafgaand aan het testen van het systeem circuit weerstand met de DVOM worden losgekoppeld.

    Extra diagnostische tips & Opmerkingen:

  • Als doorgeslagen zekeringen worden gevonden, vermoeden dat de O2 verwarmingscircuit betrokken is kortgesloten naar aarde
  • O2 sensor verwarmingscircuit worden bekrachtigd wanneer de motor onder bedrijfstemperatuur
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0060 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X