P0059 HO2S Heater Resistance (Bank 2, Sensor 1)
OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
HO2S Heater Resistance (Bank 2 Sensor 1)
Wat betekent dat?
Deze diagnostische code ( DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op alle 1996-nieuwere voertuigen (Chevrolet, Ford, GMC, Mazda, Pontiac, Isuzu, enz.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.
Wanneer ik ontdekt een opgeslagen P0059 code, ik weet dat de aandrijflijn (PCM) een storing in het verwarmingscircuit van het heeft gedetecteerd stroomopwaarts (of pre katalysator) zuurstof (O2) sensor. Bank 2 de storing betreft de oever van de motor die de # 1 cilinder bevat. Sensor 1 betekent dat het probleem betrekking op de bovenstroomse sensor.
O2 sensoren zijn gemaakt met een zirconium dioxide aftastelement beschermd door een geventileerde behuizing. Het waarneemelement is met voedingsdraden in de O2 sensor bedrading middels platina elektroden. Het controller area network (CAN) verbindt de PCM de O2 sensor bedrading. De O2 sensor PCM met gegevens betreffende het percentage zuurstof deeltjes in het uitlaatgas in vergelijking met het zuurstofgehalte van de omgevingslucht.
In de verwarmde O2 sensor, accuspanning wordt gebruikt om de sensor te verwarmen tijdens koude omstandigheden te starten. Naast de O2 sensorsignaal circuits er ook een circuit gewijd aan verwarmen van de sensor. Het draagt gewoonlijk batterijspanning (12,6 volt minimum) en kan een zekering hebben. Wanneer het PCM dat koelvloeistof temperatuuromstandigheden binnen een geprogrammeerde grens, wordt de batterij spanning op de O2 sensor verwarmingscircuit tot PCM binnenkomt closed loop. Spanning wordt meestal geleid door de PCM, soms met hulp van een relais en / of zekeringen, en wordt gestart wanneer het contactslot wordt ingeschakeld bij een koude start omstandigheden. Zodra de motor de normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt, wordt de PCM geprogrammeerd stoppen accuspanning O2 verwarmingscircuit en neemt maatregelen om dit te doen.
Als de PCM een resistentieniveau van de O2 sensor verwarmingscircuit dat groter dan geprogrammeerd beperkingen maken een code P0059 worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) waarschijnlijk oplichten. Sommige voertuigen kunnen meerdere ontsteking cycli (met een mislukking) nodig hebben voor de MIL te verlichten. Om deze reden moet u de OBD-II-readiness-modus te gebruiken om ervoor te zorgen dat uw reparaties succesvol zijn. Na het voltooien van reparaties, rijdt het voertuig totdat de PCM gaat gereedheid modus of de code wordt gereset
Ernst & Symptomen
Sinds een P0059 code betekent dat de upstream-O2 sensor kachel is eigenlijk onbruikbaar, dient te worden op uw vroegste gemak aangepakt. Symptomen van een deze motor code kunnen zijn:
oorzaken
Mogelijke oorzaken van een P0059 foutcode kan onder andere:
Mogelijke oplossingen
Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.
Om een code P0059 diagnosticeren, zou ik toegang tot een diagnostische scanner te krijgen, een digitale volt ohmmeter (DVOM), en een betrouwbare voertuig informatiebron, zoals All data DIY.
Normaal gesproken zou ik beginnen met een visuele inspectie van het systeem bedrading en stekkers; gericht op harnassen die worden geleid in de buurt van hete uitlaatpijpen en spruitstukken, evenals degenen die worden gerouteerd in de buurt van scherpe randen zoals die gevonden op uitlaat schilden.
Met de DVOM om alle systeem zekeringen en smeltzekeringen testen. Wees voorzichtig om deze onderdelen te testen wanneer ze onder belasting. Zekeringen die niet worden geladen kunnen operationele lijken, dan mislukken wanneer geladen. Laden van dit circuit kan worden bereikt door ervoor te zorgen dat de O2 sensor verhitters geactiveerd.
Ik zou blijven door het ophalen van alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data. Dit gebeurt door het verbinden van de scanner met het voertuig diagnostische poort. Noteer deze informatie naar beneden als het nuttig zou kunnen zijn als de P0059 blijkt te worden onderbroken. Vervolgens zou ik de codes te wissen en een proefrit de auto om te zien of de P0059 direct wordt gereset.
Moet de P0059 worden teruggezet, zorg ervoor dat de motor koud genoeg om de O2-sensor kachel te laten geactiveerd. Open het scanner gegevensstroom en observeren O2 sensor verwarmingsingangssignaal data. Beperk de datastroom weergegeven alleen relevante gegevens op te nemen, zodat u een snellere data-respons kan krijgen. Als de motor binnen het juiste temperatuurtraject moet O2 sensor gloeispanning gelijk accuspanning. Een P0059 wordt opgeslagen als O2 sensor gloeispanning verschilt van die van de batterij, als gevolg van een weerstand kwestie.
Sluit het DVOM meetkabels de sensor grond en batterijspanning signaaldraden om levende datamonitor van de O2 sensor. U kunt ook gebruik maken van de DVOM om weerstand van de O2 sensor in kwestie te controleren. Koppel alle bijbehorende regelaars voor de test systeem circuitweerstand de DVOM.
Extra diagnostische tips & Opmerkingen:
Hulp nodig?
Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0059 te vinden en de problemen op te lossen.
Maak een afspraak voor diagnose
"Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p0059 uitschakelen in het ECU"
In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p0059 definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen
Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.
Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
-klopsensoren,
-distributie timing,
-eerste lambda sensoren voor de catalysator,
-versnellingsbak,
-overboost, underboost
Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben.
We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.