P0055 HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 3)

Home » OBD Codes » P0000-P0099 » P0055 HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 3)

P0055 HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 3)

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

HO2S Heater Resistance (Bank 1 Sensor 3)

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code ( DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op alle 1996-nieuwere voertuigen (Chevrolet, Ford, GMC, Mazda, Pontiac, Isuzu, enz.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

In mijn persoonlijke ervaring een opgeslagen code P0055 betekent dat de aandrijflijn (PCM) een storing in het verwarmingscircuit van de gedetecteerde downstream (of pre katalysator) zuurstof (O2) sensor voor de motor een bank. Bank 1 specificeert dat de storing betrekking heeft op de oever van de motor die het nummer een cilinder bevat. 3 sensor aangeeft dat het probleem in verband met de stroomafwaartse sensor.

Een zirconium dioxide aftastelement, beschermd door een geventileerde behuizing, ligt de kern van typische O2 sensor. Het waarneemelement is met voedingsdraden in de O2 sensor bedrading met platina elektroden. Gegevens van de O2 sensor wordt verzonden naar de PCM via het controller area network (CAN). De data bestaat uit informatie over het zuurstofpercentage deeltjes in het uitlaatgas in vergelijking met het zuurstofgehalte van de omgevingslucht. De gegevens worden door de PCM berekenen brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip. Accuspanning wordt door de PCM als middel om de O2 sensor tijdens koude start omstandigheden te verwarmen. O2 sensorsignaal schakelingen worden aangevuld met een schakeling gewijd aan het voorverwarmen van de sensor. Het verwarmingscircuit bestaat gewoonlijk uit een batterij voltage (12,6 volt minimum) en een systeem aarddraad. De PCM neemt maatregelen om de batterij spanning op de O2 sensor verhitter in lage koelvloeistof temperatuur. Dit gebeurt meestal tot de PCM binnenkomt closed loop. Spanning wordt gerouteerd via het PCM, soms met de hulp van een relais en / of zekeringen. Het circuit wordt bekrachtigd wanneer het contactslot wordt ingeschakeld bij een koude start omstandigheden. De PCM is geprogrammeerd om de bekrachtiging van de O2 verwarmingscircuit wanneer de motor voldoende temperatuur bereikt

Wanneer de PCM een resistentieniveau, van de O2 sensor verwarmingscircuit, die groter is dan geprogrammeerd beperkingen.; een code P0055 worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. Bepaalde voertuigen kon vereisen meerdere ontsteking cycli (met een falen) voor de MIL te verlichten. Als dit bij uw voertuig, moet u de OBD-II-readiness-modus te gebruiken om ervoor te zorgen dat uw reparaties succesvol zijn. Zodra reparaties worden uitgevoerd, rijdt het voertuig totdat de PCM ofwel gaat gereedheid modus of de code wordt gereset.

Ernst & Symptomen

Wanneer een code P0055 wordt opgeslagen, dient deze ernstig worden beschouwd omdat het betekent dat de stroomopwaartse O2 sensor verhitter onwerkzaam. Symptomen van een deze motor code kunnen zijn:

  • de uitgestelde inschakeling te wijten aan een magere start koude toestand
  • Diminished brandstofverbruik
  • De zwarte rook uit de uitlaat te wijten aan een rijke start koude toestand
  • Andere verwante foutcodes kunnen ook worden opgeslagen
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken van een P0055 foutcode kan onder andere:

  • verbrand, gebroken of verbroken bedrading en / of aansluitingen
  • Een defecte O2 sensor
  • zekering of verbrande zekering
  • Defecte motorstuurrelais
  • Mogelijke oplossingen

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan zijn een bekend probleem met een bekende fix gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Bij een poging om een ​​code P0055 diagnosticeren, zou ik toegang te krijgen tot een diagnostische scanner, een digitale volt ohmmeter (DVOM), en een betrouwbare voertuig informatiebron, zoals All data DIY.

    Ik zou waarschijnlijk beginnen met een visuele inspectie van het systeem bedrading en stekkers. Ik zou bijzondere aandacht besteden aan harnassen die worden geleid in de buurt van hete uitlaatpijpen en spruitstukken en die worden geleid in de buurt van scherpe randen zoals die gevonden op uitlaat schilden.

    Vervolgens heb ik zou doorgaan met behulp van de DVOM om te testen alle systeem zekeringen en smeltzekeringen. Geschoolde technici zou deze onderdelen te testen wanneer ze onder belasting omdat zekeringen die niet worden geladen operationeel lijkt; vervolgens niet bij belasting. Misschien effectief laadt dit circuit door het activeren van de O2 sensor kachel / s.

    De volgende stap zou zijn het ophalen van alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data. Dit kan op door de scanner op het voertuig diagnostische poort. Ik schrijf deze informatie af als het nuttig zou kunnen zijn als de P0055 blijkt intermitterend te zijn. Nu wil ik de codes te wissen en een proefrit de auto om te zien of de P0055 direct wordt gereset.

    Als de motor koud genoeg om de O2-sensor verwarming te activeren, en de code wordt gereset in acht O2 sensor verwarmingsingangssignaal gegevens met de scanner datastroom. U kunt de datastroom weergegeven beperken tot alleen relevante gegevens op te nemen, omdat dit een snellere data-respons zal opleveren. Als de motor binnen het juiste temperatuurtraject moet O2 sensor gloeispanning het ongeveer gelijk accuspanning. Als een weerstand probleem veroorzaakt O2 sensor gloeidraadspanning afwijken van die van de batterij, een P0055 worden opgeslagen.

    U kunt DVOM meetkabels de sensor grond en batterijspanning signaaldraden om verbinding te controleren live data van de O2 sensor verwarmingscircuit. Test O2 sensorweerstand met de DVOM. Houd in gedachten dat alle bijbehorende controllers voor de test systeem circuit weerstand met de DVOM moet worden losgekoppeld.

    Extra diagnostische tips & Opmerkingen:

  • O2 sensor verwarmingscircuit worden bekrachtigd als de motor onder normale bedrijfstemperatuur
  • Als doorgeslagen zekeringen worden gevonden, vermoeden dat de O2 verwarmingscircuit in kwestie kortgesloten met de grond
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0055 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X