P2453 Diesel Particulate Filter Pressure Sensor “A” Circuit Range / performance

Home » OBD Codes » P2400-P2499 » P2453 Diesel Particulate Filter Pressure Sensor “A” Circuit Range / performance

P2453 Diesel Particulate Filter Pressure Sensor “A” Circuit Range / performance

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Diesel Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit Range / performance

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code (DTC) is een generieke code aandrijflijn, waardoor toepassing op alle 1996-nieuwere voertuigen (Ford, Dodge, GMC, Chevrolet, Mercedes, VW, etc.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

Als ik geconfronteerd met een code P2453, ik heb ontdekt dat de aandrijflijn (PCM) een storing in het elektrisch circuit van het heeft gedetecteerd roetfilter (DPF) druksensor die is de aanduiding A. Deze code zou enkel zichtbaar zijn in voertuigen die zijn uitgerust met een dieselmotor.

DPF systemen OBD-II voertuigen te ruimen negentig procent van koolstofdeeltjes (roet) van dieselmotoruitlaatgassen. De zwarte rook die golven uit de uitlaat van een dieselmotor (onder grote versnelling) kan worden toegeschreven aan roet. De DPF is ondergebracht in een stalen behuizing die inline uitlaat een uitlaat of katalysator lijkt. Het is gepositioneerd voor de katalysator en / of de NOx-vanger. Idealiter worden grote roetdeeltjes gevangen in de DPF element. Kleine deeltjes en andere (uitlaatgas) verbindingen mogen doorstromen.

Een breed scala aan elementaire verbindingen gebruikt (de DPF) te controleren grote roetdeeltjes en laat de motoruitlaat doorstromen. Inbegrepen zijn: papieren vezels, metaalvezels, keramische vezels, siliconen wand vezels en cordieriet wand vezels. De meest voorkomende soort vezels toegepast in DPF toepassingen cordieriet die keramische basis. Cordieriet is goedkoop en heeft uitstekende filtratiekarakteristieken. Helaas, Cordieriet heeft problemen met oververhitting bij hogere temperaturen. Dit maakt het gevoelig voor storingen in voertuigen met DPF passieve systemen.

De kern van elke DPF is het filterorgaan. Grote roetdeeltjes worden ingevangen tussen de vezels uitlaatgassen door het element stroomt. Uitlaatdruk toeneemt roet geaccumuleerd. Na uitlaatdruk een geprogrammeerde niveau heeft bereikt en een voldoende hoeveelheid roet wordt verzameld, moet filterelement worden geregenereerd. Dit maakt het mogelijk besteed uitlaatgassen om verder te gaan die door de DPF.

DPF systemen worden automatisch gegenereerd worden genoemd actief DPF-systemen. De PCM is geprogrammeerd injecteren chemicaliën (met inbegrip maar niet beperkt tot dieselbrandstof en AdBlue) in de uitlaatgassen met geprogrammeerde intervallen en actieve roetfilter. De injectie veroorzaakt een toename van de uitlaattemperatuur en brandwonden ingevangen roetdeeltjes; vrij te geven als ionen stikstof en zuurstof.

DPF Passieve systemen maken gebruik van een soortgelijke werkwijze maar vereisen input van de eigenaar. In sommige gevallen moet een gekwalificeerde reparatiefaciliteit de regeneratie af te handelen. Het kan uren duren om de taak te voltooien zodra de regeneratie procedure is gestart. In sommige gevallen moet de DPF uit het voertuig verwijderd en onderhouden met behulp van een gespecialiseerde machine die het proces en beschikt over de roetdeeltjes geschikte voltooid.

De DPF wordt beschouwd geregenereerd wanneer de roetdeeltjes voldoende verwijderd. Daarna moet uitlaatdruk hierop reageren.

De DPF druksensor is meestal gemonteerd in de motorruimte en weg van de DPF. Uitlaatgas tegendruk wordt gevolgd zoals deze de DPF binnenkomt. Silicium slangen (aangesloten op de DPF en DPF druksensor) worden gebruikt om deze taak te volbrengen.

Een code P2453 wordt opgeslagen als de PCM een uitlaat druktoestand die niet samenvallen doet opgave fabrikant of een elektrisch ingangssignaal van DPF druksensor die een geprogrammeerde grenzen overschrijdt.

Symptomen & Severity

Deze code moet dringend worden beschouwd, omdat het aangeeft omstandigheden die kunnen leiden tot interne motor of schade aan het brandstofsysteem. Symptomen van een P2453 code kunnen zijn:

  • Verminderde prestaties van de motor
  • Overmatige zwarte rook uit de uitlaat
  • Verhoogde motortemperatuur
  • Abnormaal hoge transmissie temperatuur
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze code reeks zijn:

  • verstopte DPF druksensor buizen / slangen
  • Defecte DPF druksensor
  • De AdBlue reservoir kan leeg
  • Onjuiste AdBlue
  • open of kortgesloten circuit / Tussen de DPF druksensor schakeling
  • Inept DPF regeneratie
  • de actieve DPF regeneratiesysteem onwerkzaam
  • en Reparatie Procedures

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan zijn een bekend probleem met een bekende fix gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    dienst Een handleiding van de fabrikant, een diagnostische scanner, en een digitale volt / ohmmeter zal zijn instrumenteel bij het diagnosticeren van een code P2453. Een infrarood thermometer kan ook nuttig zijn

    Ik zou mijn diagnose met een visuele inspectie van verwante kabelbomen en de aansluitingen te beginnen.; veel aandacht voor bedrading die is geleid dichtbij hete uitlaat componenten en / of scherpe randen. Test dynamo, controleer de batterij en de batterij uiteinden op dit moment.

    I zou blijven op door de scanner en het ophalen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Zorg ervoor dat u deze informatie naar beneden voor toekomstig gebruik te schrijven. Duidelijke de codes en proefrit het voertuig.

    Controleer dat AdBlue aanwezig is (indien van toepassing) en dat het van het juiste type, vooral wanneer de code onmiddellijk gereset. Gebrek aan AdBlue is wellicht de meest voorkomende oorzaak van deze code wordt opgeslagen. DPF wordt niet effectief worden geregenereerd zonder het juiste type AdBlue. Slechte DPF regeneratie tot een toename van de uitlaatdruk veroorzaken.

    De DVOM, proef DPF druksensor. Raadpleeg dienst van de fabrikant voor instructies. De sensor moet worden vervangen als het niet voldoet aan de weerstand specificaties van de fabrikant.

    Controleer op verstoppingen en / of breuk in de DPF druksensor toevoerslangen, als de sensor controles. Helder of slangen vervangen indien nodig (hoge temperatuur siliconen slangen worden gebruikt).

    Als toevoerleidingen intact en de sensor operationeel, te beginnen met testen installatiecircuits. Koppel alle bijbehorende controllers voordat u de weerstand en / of de continuïteit met de DVOM. Repareren of vervangen geopend of kortgesloten circuits nodig

    Verdere diagnostische informatie:.

  • verstopt sensorpoorten en verstopte sensorbuizen gemeenschappelijk
  • Raadpleeg de eigenaars / service manual om te zien of het voertuig is voorzien van een actief DPF regeneratiesysteem of passief systeem
  • Als DPF druksensor slangen zijn gesmolten of gescheurd, moet zij worden omgeleid na vervanging
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2453 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X