P2205 NOx Sensor Heater Controle Circuit / Open Bank 1

Home » OBD Codes » P2200-P2299 » P2205 NOx Sensor Heater Controle Circuit / Open Bank 1

P2205 NOx Sensor Heater Controle Circuit / Open Bank 1

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

NOx-sensor Heater Controle Circuit / Open Bank 1

Wat betekent dat?

Dit is een generiek powertrain diagnostische foutcode (DTC) en in het algemeen van toepassing op OBD-II-voertuigen. Auto merken kunnen omvatten maar zijn niet beperkt tot BMW, Dodge, Ram, Audi, Cummins, etc.

NOx (stikstofoxide) sensoren worden voornamelijk gebruikt voor het emissiesystemen in dieselmotoren. Hun primaire gebruik is op te sporen NOx-waarden uit de uitlaat na het branden in de verbrandingskamer. Het systeem recycleert dan zijn deze met behulp van verschillende methoden. Gezien de barre omgeving van deze sensoren, zijn ze samengesteld uit een combinatie van keramiek en een bepaald type zirkoniumoxide.

Een van de ondergang emitteren NOx in de atmosfeer is dat het smog en / of zuur kan veroorzaken regen soms. Het niet voldoende controleren en aan te passen NOx-niveau zou resulteren in een significant effect op de sfeer rond ons en de lucht die we inademen. De ECM (motorregeleenheid) bewaakt continu de NOx-sensoren aanvaardbare emissieniveaus van uitlaatgassen van het voertuig te waarborgen. De NOx-sensor verwarmingselement besturingsschakeling is verantwoordelijk voor preventief verwarmen van de sensor. Dit gebeurt aan de sensor opwarmtijd bespoedigen beurt brengen op temperatuur efficiënt zonder uitsluitend op uitlaattemperaturen zich warmen.

Wat betreft P2205 en voorschriften, de NOx-sensor heater besturingsschakeling defect of andere manier de ECM heeft deze gedetecteerd. Ter referentie sake, Bank 1 aan de kant waarin het aantal cilinder 1 ligt. Bank 2 is aan de andere kant. Als voertuig een rechte 6 of 4 cilinder, waar slechts één hoofd, kan een tweezijdige valbuis / spruitstuk zijn. Overleg altijd met de service handleiding voor de locatie benamingen als deze integrale in het diagnosticeren van proces zal zijn.

P2205 is een algemene foutcode die verwijst naar “NOx-sensor Heater Controle Circuit / Open Bank 1.” Het voorkomt de ECM open of algemene storingen in de NOx-sensor verwarmingsregeling detecteert op bank 1.

Dieselmotoren bijzonder produceren een aanzienlijke hoeveelheid warmte dus zorg ervoor dat altijd laat het systeem afkoelen voordat aan . elk uitlaatcomponenten

Een voorbeeld van NOx-sensor (in casu voor GM voertuigen):

Wat is de ernst van deze DTC?

Medium ernst voor dit, zoals emissie-gerelateerde fouten kan echt de omgeving rond dit effect . Dat gezegd hebbende, soms met emissie fouten, zal er geen symptomen aanwezig zijn, maar kan nog steeds gevolgen hebben als er niets aan.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

De symptomen van een P2205 diagnostische code kunnen zijn:

  • kan emissietest
  • Intermittent CEL (check engine licht)
  • Wat zijn enkele van de voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze P2205 cruise control code kan zijn:?

  • NOx-sensor defect
  • Heater in NOx-sensor defect
  • Internal geopend ECM (motorregeleenheid) of NOx sensor zelf
  • Water intrusion
  • Broken verbindingslippen (intermitterende verbinding)
  • Gesmolten harnas
  • vuile sensorelement
  • hoge weerstand aanwezig verwarmingselement besturingsschakeling
  • Wat zijn P2205 diagnose en probleemoplossing stappen?

    de eerste stap in het oplossen van problemen voor storingen is het onderzoeken van de Technical service Bulletins (TSB) voor bekende iss UES met de specifieke voertuig.

    Geavanceerde diagnostische stappen worden zeer specifiek voertuig en kan de geschikte geavanceerde apparatuur en kennis om nauwkeurig uit te voeren. We nemen basisstappen onder, maar verwijzen naar een jaar voertuig / merk / model / powertrain specifieke reparatie gids voor specifieke stappen voor uw auto.

    Basic Step # 1

    De meeste NOx sensoren die worden gebruikt in diesel auto’s en vrachtwagen toepassingen zal vrij toegankelijk zijn. Gegeven dit feit, in gedachten houden dat ze kunnen zeer koppig zijn bij het verwijderen van alle uitdijt en inkrimpt wat er gaande is met de temperatuurschommelingen in het uitlaatsysteem. Dus zorg ervoor dat je nodig hebt om de sensor te verwijderen alvorens dit te doen. Meest sensor testen moeten kunnen worden gedaan vanuit de connector. Raadpleeg de service manual voor NOx-sensor pinpoint tests om de gewenste waarden te verwerven.

    OPMERKING: Het kan nodig zijn om wat warmte te gebruiken bij het vervangen van de NOx-sensor om te voorkomen dat het strippen van de draden in de uitlaat stop. Penetrant olie is altijd een goed idee wanneer u denkt dat u het verwijderen van de sensor in de nabije toekomst.

    Basic Step # 2

    Volg het harnas die betrokken zijn bij de NOx-sensor om te beoordelen zijn Gezondheid. De meeste keren de harnassen zal worden uitgevoerd in de nabijheid van de extreme heats eerder noemde. Dus hou in de gaten voor een gesmolten draad weefgetouwen en aansluitingen. Zorg ervoor dat u alle schuurt of beschadigde draad weefgetouwen te herstellen om eventuele toekomstige storingen te voorkomen.

    Basic Stap # 3

    een visuele inspectie van het uitlaatsysteem. Vooral binnen te bepalen of er voldoende roet aanwezig is dat het potentieel nadelig algemene functionaliteit van de sensor kan beïnvloeden. In het algemeen, dieselmotoren produceerde een abnormale hoeveelheid roet toch. Dat gezegd zijnde, aftermarket upgrades programmeur kan het brandstofmengsel beïnvloeden en resulteren meer dan normale hoeveelheden roet, die hierdoor weer voortijdig NOx-sensor defect, gezien de rijkere brandstofmengsels betrokken bij een aantal aftermarket programmeurs. Zorg ervoor dat de sensor schoon te maken als je denkt dat dit het geval is en de terugkeer brandstofmengsel naar de normale OEM specs door het verwijderen of uitschakelen van de programmeur.

    Basic Stap # 4

    Tot slot, als u ‘ve uitgeput uw middelen, en nog steeds het probleem niet lokaliseren, zou het een goed idee om uw ECM (engine control module) te lokaliseren om te controleren of er geen water binnendringen aanwezig zijn. Soms in het inwendige van het voertuig, kan deze gevoeliger vocht gecreëerd in het inwendige verlenging (bijvoorbeeld lekkende verwarmerkern, lekkende raamdichtingen, smeltende sneeuw resterende e.d.). Als er aanzienlijke schade wordt gevonden, zal het moeten worden vervangen. Om dit te doen, in de meeste gevallen zal de nieuwe ECM moeten worden geherprogrammeerd om het voertuig zodanig aanpassing is naadloos. Helaas zal in het algemeen, de dealers de enige die zijn uitgerust met de juiste hulpmiddelen voor het programmeren zijn.

    Dit artikel is uitsluitend voor informatieve doeleinden en de technische gegevens en service bulletins voor een bepaald voertuig moet altijd voorrang .

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2205 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X