P2098 bericht Catalyst Fuel Trim System Too Lean Bank 2

Home » OBD Codes » P2000-P2099 » P2098 bericht Catalyst Fuel Trim System Too Lean Bank 2

P2098 bericht Catalyst Fuel Trim System Too Lean Bank 2

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Post Catalyst Fuel Trim System te arm Bank 2

Wat betekent dat?

Dit is een generiek powertrain code, bedraagt, dus voor alle merken / modellen 1996-nieuwer. Echter, zullen specifieke stappen voor probleemoplossing variëren, afhankelijk van het voertuig.

De code P2098, post katalysator brandstofafstelling systeem te leunen op bank 2 gewoon vertaalt naar een mager (te veel lucht en niet genoeg brandstof) de toestand van de PCM erkend door signalen van zuurstofsensoren. Bank 2 verwijst naar de zijde van de motor die niet cilinder # 1 bevat.

Een reeks zuurstofsensoren in het uitlaatsysteem signaal het brandstofmengsel verhouding te allen tijde. een tussen de motor en de convertor en achtereenvolgens converter – elk uitlaatsysteem met katalysator zal twee sensoren.

Zuurstofsensoren signaleren motormanagementcomputer de hoeveelheid zuurstof aanwezig in het uitlaatgas, dat wordt gebruikt bij het bepalen en regelen van de brandstofverhouding. Hoe hoger het zuurstofgehalte de armer het brandstofmengsel juist het tegenovergestelde is een rijk mengsel. Gebeurt dat een reeks pulsen genaamd ” kruis tellingen & quot.; Er zirkonium op de punt van de sensor die reageert met zuurstof zodanig dat wanneer hete, creëert zijn eigen spanning. Het moet ongeveer 250 ° C te werken en te produceren tot 0,8 volt.

In bedrijf de zuurstofsensor bekijken loopt eenmaal per seconde en stuurt een spanning op de computer die varieert van 0,2 tot 0,8 rijke een rijk mengsel. De perfecte mengsel worden de signalen gemiddeld ongeveer 0,45 volt. doel brandstof / lucht-verhouding van de computer is 14,7: 1. Een zuurstofsensor zal niet werken bij lage temperaturen zoals opstarten -. Daarom voorste sensoren een voorverwarmer naar hun warme verlagen up tijd

De opdracht van de zuurstofsensoren zijn tweeledig – de onverbrande zuurstof in de uitlaatgassen te geven en anderzijds de vaardigheid van de katalysator te geven. De motor-side signaleert het mengsel dat de convertor en de achterste sensorsignalen het mengsel dat de converter.

Wanneer de sensors en converter goed werken, zal de voorste sensor een hoger aantal dan de achterste opnemer die een werkende converter hebben. Wanneer de voorste en achterste sensor overeenkomen, is de voorste zuurstofsensor mislukt, de omzetter is aangesloten of andere component wordt veroorzaakt door de zuurstof sensor een foutief signaal geven.

Deze code kan en mag niet merkbaar lager te zijn de check engine licht. Het hangt af van de oorzaak, maar er is niet iets dat kan niet op een voertuig zonder nadelig te beïnvloeden iets anders. Trace het probleem om de code te corrigeren zo snel mogelijk schade aan andere onderdelen te voorkomen.

Symptomen

De symptomen van een P2098 code is afhankelijk van het onderdeel of systeem waardoor de verstoring in de brandstof trim. Niet iedereen zal tegelijkertijd aanwezig zijn.

  • storingsindicatielampje (MIL) belichting met P2098 DTC set
  • Rough inactief
  • Poor brandstofverbruik
  • Slechte acceleratie
  • Misfire
  • Cherry red hot katalysator
  • Mogelijke spark klop (detonatie / pre-ontsteking)
  • extra codes in verband met de P2098
  • mogelijke oorzaken

    de oorzaken voor deze DTC kunnen zijn:

  • Lage brandstofdruk veroorzaakt door een verstopt filter, niet brandstofpomp, niet brandstofdrukregelaar of verstopt of lekkende injectoren.
  • Rough draaiende motor als gevolg van verwarring pluggen. Veel motoren misfire codes aan de cilinder wijzen geschieden, bijvoorbeeld P0307 voor nummer 7.
  • Een grote vacuümlek zou een enorme hoeveelheid un gedoseerd lucht ontstaat op het inlaatspruitstuk resulteert in een te arm mengsel te voeren .
  • een groot luchtlek bij of nabij het nummer een zuurstofsensor zou ook leiden tot een arm mengsel.
  • een aangesloten omzetter veroorzaken van talrijke rijeigenschappen problemen en deze codeset . Een ernstig aangesloten omzetter leidt tot het onvermogen om hoger toerental onder belasting. Zoek een code zoals P0421 – katalysator efficiency beneden niveau indien de module aangeven van een defecte omzetter
  • Een defecte zuurstofsensor.. Dit zal een codeset op zichzelf echter een defecte zuurstofsensor niet automatisch veroordelen sensor. De code betekent alleen dat het sensorsignaal niet binnen de specificaties. Perslucht of een van de bovenstaande zal een foutief signaal veroorzaken. Er is een veelheid van O2 codes met betrekking tot O2 resultaten, die een aanwijzing voor het problematische gebied geeft.
  • De massa Luchtstromingssensor veroorzaakt ook dit probleem. Het zou gepaard gaan met een code zoals P0100 – Massa luchtstroom circuit defect. De Mass Luchtstromingssensor een hete draad die de hoeveelheid lucht die het inlaatspruitstuk meet. De computer gebruikt deze informatie om de controle brandstofmengsel.
  • Rusty uitlaatsystemen, gebarsten uitlaatspruitstukken of beschadigd of ontbrekende pakkingen of donuts zal luchtlekken veroorzaken.
  • Om een ​​punt te maken over de oorzaak en het effect op voertuigen, van mening dat dit scenario. Een eenvoudige luchtlek vóór het nummer een zuurstofsensor wordt extra lucht toe aan het mengsel niet-gemeten door de computer. De zuurstof sensor signaleert een arm mengsel als gevolg van de niet-gedoseerde lucht.

    Onmiddellijk de computer verrijking van het mengsel te voorkomen dat een arm mengsel van schade als gevolg van ontsteking naast andere factoren. Het onnodig rijk mengsel begint de pluggen bevuilen, verontreinigen olie, verhit de converter en daalt het brandstofverbruik. Dit zijn slechts een paar van de dingen die tot uiting komen onder deze omstandigheden.

    Diagnostische en reparatieprocedures

    Het is verstandig om online te gaan en het verwerven van de technische dienst bulletins (TSBs) geassocieerd met deze codes en een beschrijving. Hoewel alle voertuigen last van soortgelijke oorzaken, kunnen sommige een dienst geschiedenis van problemen met een bepaald onderdeel in verband met deze code.

    Als u toegang tot een geavanceerde diagnostische scan tool zoals een Tech II of Snap op Vantage, zal dit bespaart u een hoop tijd. De scanner heeft de mogelijkheid om digitale informatie grafiek en weer te geven in real-time van de prestaties van elke sensor. Het zal de zuurstof sensoren tonen van kracht om gemakkelijk te herkennen die defect is.

    Jeeps en sommige Chrysler producten lijken te lijden van een slechte elektrische aansluitingen, dus controleer ze grondig. Daarnaast hebben Jeeps meerdere PCM updates op de latere modellen hadden. De herprogrammering van de updates, evenals zuurstof sensor vervanging voor welke reden dan ook valt onder de 8 jaar / 80.000 mijl garantie. Om te controleren of de update is voltooid, kijk naast of achter de accu en zal er een serienummer met de datum van het bijwerken van de computer. Als het niet is gedaan het is gratis voor de bovengenoemde periode.

  • Sluit de code scanner om de OBD-poort onder het dashboard. Draai de sleutel naar ” On ” met de motor uit. Druk op de ” Read ” knop en de codes display. Kruisverwijzing aanvullende codes met de bijbehorende code vel. Richt je aandacht aan deze codes eerste.
  • In plaats van extra codes die overeenkomen met de code P2096 of P2098 proefrit het voertuig en look voor verklikker symptomen. Fuel besmetting zal deze code veroorzaken. Opvullen met een hogere rang.
  • Als het voertuig displays zeer weinig stroom en moeilijkheden bij het versnellen, kijk onder het voertuig met draaiende motor. Een verstopte omzetter normaal rood gloeien.
  • Controleer de motor vacuümlekken tussen de mis Luchtstromingssensor en het inlaatspruitstuk. Vele malen lekken klinken als een fluitje. Herstel eventuele lekken en duidelijk de code.
  • Als de motor displays missen en er was geen code, welke cilinder verwarring. Indien het uitlaatspruitstuk zichtbaar, sterilisatie of giet een kleine hoeveelheid water op elke cilinder uitlaatpoort. Water zal onmiddellijk op goede cilinders en langzaam verdampen op de ontbrekende cilinder. Als dit niet verwezenlijkt pull u de pluggen en de conditie.
  • Kijk naar de plug draden om ervoor te zorgen dat ze niet verbrand of tot op de uitlaat.
  • Controleer het uitlaatsysteem. Kijk voor roestgaten, ontbrekende pakkingen, scheuren of losheid. Hef het voertuig en met een 7/8 inch sleutel, zorg ervoor dat de zuurstof sensor is krap. Inspecteer de bedrading en aansluitingen.
  • Wanneer een code voor de mis Luchtstromingssensor displays controleer de connector. Als het goed is vervang de MAF sensor.
  • Vervang de zuurstofsensor die stroomafwaarts van de katalysator aan de kant van de motor die niet cilinder # 1 bevat. Ook als een zuurstofsensor code vermelding ” verwarmingscircuit storing ” de sensor is waarschijnlijk mislukt.
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2098 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X