P2097 bericht Catalyst Fuel Trim System Too Rich Bank 1

Home » OBD Codes » P2000-P2099 » P2097 bericht Catalyst Fuel Trim System Too Rich Bank 1

P2097 bericht Catalyst Fuel Trim System Too Rich Bank 1

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Post Catalyst Fuel Trim System Too Rich Bank 1

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code ( DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op alle 1996-nieuwere voertuigen (Ford, Dodge, GMC, Chevrolet, Mercedes, VW, enz.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

Anytime ik tegengekomen een foutcode P2097, ik weet betekent dat de aandrijflijn (PCM) een signaalspanning input van gedetecteerde de stroomafwaartse (post- katalysator) zuurstof (O2) sensor voor de motor bank die het zuurstofgehalte deeltjesgehalte geeft te laag. Bank 1 is de motor bank die het nummer een cilinder bevat.

De O2 sensor bestaat uit een zirconium dioxide sensorelement opgesloten in een geventileerde behuizing. Platina elektroden toegepast om het aftastelement om voedingsdraden verbinden in de O2 sensor bedrading. De O2 sensor bedrading is verbonden met het PCM via het controller area network. De O2 sensor geeft de PCM real-time gegevens met betrekking tot het percentage zuurstof deeltjes in het uitlaatgas in vergelijking met het zuurstofgehalte van de omgevingslucht.

doorgebracht uitlaatgassen worden geduwd door het uitlaatspruitstuk in de uitlaatpijp en door de katalysator. Daarna gaan zij via stroomafwaartse O2 sensor. Uitlaatgassen stromen door ventilatiegaten in de behuizing en in het aftastelement. Buitenlucht wordt aangezogen in een kamer in het midden van de sensor via de verbindingsdraad holten. In de kamer wordt de lucht verwarmd, waardoor de zuurstofionen om (energie) spanning. Variaties tussen de concentratie van zuurstofmoleculen in de lucht (getrokken in de O2 sensor) en de concentratie van zuurstofionen in het uitlaatgas tot waarden fluctueren. Deze fluctuaties de zuurstofionen in de O2 sensor stuiteren van de ene platinalaag naar de andere, zeer snel en herhaaldelijk.

Veranderingen in spanning ontstaan ​​als de stijgende zuurstofionen bewegen tussen platina lagen. De PCM herkent deze spanningsveranderingen variaties in uitlaatgas zuurstofconcentratie. Deze variaties weerspiegelen of de motor loopt lean (te weinig brandstof) of rijk (te veel brandstof). Het spanningssignaal uitgangssignaal van de O2 sensor lager is wanneer meer zuurstof in het uitlaatgas (arm mengsel) is. De spanning signaaluitgang groter wanneer er minder zuurstof in het uitlaatgas (rijk mengsel) is. Deze gegevens worden door de PCM berekenen brandstoftoevoer strategie ontstekingstijdstip oa.

Nadat de PCM binnenkomt closed loop, als de stroomafwaartse O2 sensor schakelingsingang waardes gerelateerd aan te weinig zuurstof moleculen in de uitlaat, een P2097 code worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht

Ernst & Symptomen

A P2097 codemiddelen dat de paal katalysator O2 sensor rijk uitlaat toestand is gedetecteerd. Brandstofefficiëntie gevaar kan worden gebracht en de code moet zo streng worden aangepakt.

De symptomen van een P2097 code kunnen zijn:

  • Een verminderde brandstofverbruik
  • Een gebrek aan algemene prestaties van de motor
  • Andere verwante diagnostische foutcodes kunnen worden opgeslagen
  • service engine binnenkort lamplichttechnologie
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:

  • Defecte katalysator
  • Een defecte luchtmassameter of verdeelstuk luchtdruksensor
  • Defecte O2 sensor / s
  • Verbrand, geschuurd, gebroken, of losgekoppeld bedrading en / of aansluitingen
  • De uitlaatgassen lekken
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren op technische dienst bulletins (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Een diagnostische scanner, digitale volt ohmmeter (DVOM), en een keuringsstation handleiding nuttig zijn bij de diagnose van een code P2097. Alle Data (DIY) is ook een uitstekende bron voor het systeem elektrische schema’s en andere applicatie specifieke informatie.

    De motor moet efficiënt te laten werken voordat u deze code diagnose. Misfire codes, gasklepstandsensor codes, spruitstukluchtdruk code en luchtmassameter codes moeten voordat een code P2097 diagnose worden.

    Begin met een visuele inspectie systeem bedrading en stekkers. Met een P2097, wil ik bijzondere aandacht aan behuizingen die zijn gerouteerd nabijheid van hete uitlaatpijpen en spruitstukken, alsmede die welke worden gerouteerd dichtbij scherp (cilinderkop) randen.

    Sluit de scanner aan op de diagnose-poort en op te halen alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data. Noteer deze informatie naar beneden. Het kan nuttig zijn als aan deze voorwaarden een intermitterende code. Intermitterende codes kunnen moeilijker te diagnosticeren.

    Als de P2097 direct wordt gezet, start de motor en laat deze op de normale bedrijfstemperatuur bereiken. Laat het stationair draaien (met de versnellingsbak in neutraal of park). Met de scanner O2 sensor invoergegevens nemen. Het verkleinen van de omvang van de datastroom op te nemen alleen relevante gegevens vindt u een snellere data reactie te krijgen. Observeer de stroomafwaartse O2 sensorsignaal. Als de motor optimaal draait, moet downstream O2 sensorgegevens een middenlijn komen en bezinken daar.

    De DVOM kan worden gebruikt om de weerstand van O2 desbetreffende sensor controleren, evenals spanning en aarde signalen O2 sensorcircuit. Koppel gerelateerde controllers voordat u testsysteem circuitweerstand met de DVOM.

    Verdere diagnostische informatie:

  • De stroomafwaartse O2 sensor mag niet lopen zo vaak als upstream sensors (wanneer de PCM closed loop is ingevoerd). Als de stroomafwaartse sensor gaat het cyclisch zo vaak als de bovenstroomse sensor, nadat de motor is opgewarmd en het PCM is closed loop ingevoerd, vermoedt een defect katalysator
  • Als katalysator vervanging nodig over een OEM kwaliteit component. Omgebouwde of mindere vervanging converters meestal niet snel en herhaaldelijk
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2097 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    "Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p2097 uitschakelen in het ECU"

    In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p2097 definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen

    Natuurlijk hebben wij de voorkeur allereerst te proberen de oorzaak van de foutcode te verhelpen maar soms is de enige oplossing de DTC functie van p2097 definitief uit te schakelen.

    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van p2097