P2021 Intake Manifold Runner Position Sensor / Schakelaar Circuit Low Bank 2

Home » OBD Codes » P2000-P2099 » P2021 Intake Manifold Runner Position Sensor / Schakelaar Circuit Low Bank 2

P2021 Intake Manifold Runner Position Sensor / Schakelaar Circuit Low Bank 2

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

inlaatspruitstuk Runner Position Sensor / circuit Low Bank 2

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn / motor diagnostische code geldt doorgaans naar brandstof ingespoten motoren van de meeste fabrikanten sinds 2003.

Die fabrikanten omvatten, maar zijn niet beperkt tot, Ford, Dodge, Toyota, Mercedes, Volkswagen, Nissan en Infiniti.

Deze code is vooral bezorgd over de waarde die door het inlaatspruitstuk stromingscontroleafsluiter / positiesensor, ook wel bekend als IMRC afsluiter / sensor (typisch gelegen na het inlaatspruitstuk) die helpt PCM control voertuig de hoeveelheid lucht wordt toegelaten in de motor bij verschillende toerentallen. Deze code is ingesteld voor Bank2, dat de cilinderbank die niet omvat cilindernummer 1. Dit is een elektrisch circuit defect, ongeacht de fabrikant en brandstof voertuigsysteem.

Problemen kunnen per upon fabrikant, type brandstofsysteem en het type inlaatspruitstuk agent regelklep / stand (IMRC) sensor en draad kleuren.

Symptomen

de symptomen van een P2021 motorcode kunnen zijn:

  • storingsindicatielampje (MIL) verlichte
  • Het ontbreken van de macht
  • Poor brandstofverbruik
  • oorzaken

    Kenmerkend de oorzaken van deze code reeks zijn:

  • defect IMRC actuator relais (indien aanwezig) bank 2
  • Defecte IMRC actuator / sensor bank 2
  • Zelden – defecte Motormanagementsysteem (PCM)
    (vereiste programmering na vervanging)
  • Diagnosestappen en informatie over reparaties

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    De volgende stap in dit proces is om de bank 2 IMRC afsluiter / sensor te vinden op uw specifieke voertuig. Eenmaal gelegen, visueel te inspecteren de connectoren en bekabeling. Kijk voor het wrijven, schrapen, kale draden, versleten plekken of gesmolten plastic connectoren. Trek de connectoren uit elkaar en zorgvuldig naar de terminals (de metalen delen) in de connectoren. Controleer om er zeker van zijn dat ze niet verbrand of verroest. In geval van twijfel, nog wat elektrisch contact schoner te allen onderdelen op te slaan als het reinigen van de terminals nodig is. Indien dit niet mogelijk is, nog wat alcohol en een kleine plastic borstel (versleten tandenborstel) om ze schoon te maken. Na het reinigen, laat ze drogen aan de lucht. Verpak de connector holte met diëlektrische siliconenverbinding (zelfde materiaal ze voor lamp sockets en bougiekabels) en monteer.

    Als u een scanner, schakelt het diagnostische codes uit het geheugen, en kijk of deze code terug. Als dit niet gebeurt, dan is de verbindingen waren het meest waarschijnlijk uw probleem.

    Als de code doet terugkeer, zullen we nodig hebben om de IMRC klep spanningssignalen testen van en naar de PCM. Monitor IMRC ventiel spanning op uw scanner. Als een scanner is niet beschikbaar is, dan test het signaal dat naar de IMRC klep met een digitale volt ohm meter (DVOM). Met het ventiel ontkoppeld, moet de rode voltmeter leiden tot het IMRC buizenpower draad en de zwarte voltmeter leiding verbonden met aarde worden verbonden. Draai het contactslot naar de “run” positie en controleer op spanning. Het moet vrij dicht bij de accu spanning (12 volt) zijn. Zo niet, dan is dit het circuit waarop het probleem. Als het over 12 volt, sluit de draden aan de klep en controleer spanning op de aarddraad (PCM stuurdraad). Het zou ook aardig in de buurt zijn om de batterij volt ook. Zo niet, dan wordt de klep IMRC / solenoïde wordt vermoed open / kortgesloten op dit moment.

    Als alle tests, zodat toch ver is gegaan heb je nog steeds dezelfde code, controleer uw scanner en kijk of het kan openen en sluiten van de IMRC klep. Dit kan worden genoemd een “Actuatortest”, “Bi-Directional Test” of een “Functional Test” afhankelijk van de scan gereedschapfabrikant / voertuig. Als de scanner heeft die mogelijkheid, en de scanner kan de IMRC ventielen werken, dan is het probleem is ofwel opgelost en een simpele code clearing is alles wat er over is of een nieuwe PCM zou worden opgeroepen voor. Als de scanner is in staat maar kan de kleppen bewegen, ofwel een defect aardschakeling tussen de klep en de PCM wordt aangegeven of een defect PCM.

    Het kan niet genoeg worden benadrukt dat zodra de eerste stap of twee van de diagnose optreedt en het probleem is niet duidelijk, zou het een wijs besluit om te overleggen met een auto-professional met betrekking tot de reparatie van uw auto, zoals de reparaties van daar naar voren kan de verwijdering van het inlaatspruitstuk nodig om volledig te kunnen diagnosticeren deze code en de prestaties van de motor gerelateerde kwestie.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2021 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X