P200A Intake Manifold Runner performancebank 1

Home » OBD Codes » P2000-P2099 » P200A Intake Manifold Runner performancebank 1

P200A Intake Manifold Runner performancebank 1

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

inlaatspruitstuk Runner performancebank 1

Wat betekent dat?

Dit is een generieke diagnostische foutcode ( DTC) en geldt voor veel OBD-II-voertuigen (1996-nieuwer). Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Hyundai, Kia, Mercedes Benz, Sprinter, Vauxhall, etc. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en powertrain configuratie.

Als OBD II uitgerust voertuig een code P200A is opgeslagen, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een probleem met het inlaatspruitstuk runner control (IMRC) systeem heeft vastgesteld. Code P200A geldt expliciet voor de bank van de motor die het nummer een cylinder.

De IMRC is ontworpen om reguleren en reconfigure inlaatlucht deze de motor binnentreedt. Bij lagere motortoerentallen toerentallen, wordt de luchtstroom beperkt om uitlaatgassen te verminderen. Bij hogere toerental van de motor niveaus, wordt een wervelende effect gecreëerd door de IMRC flappen. Dit helpt te optimaliseren brandstof verstuiven en maximaliseren motorprestaties.

Typisch wordt het IMRC systeem bestaande uit een aantal metalen kleppen die zijn bevestigd aan een scharnierstang die via inlaatpoorten voor elke cilinder loopt. Gewoonlijk worden alle kleppen op een oever van de motor bewegen eendrachtig omdat ze allemaal zijn verbonden met een enkelvoudige scharnierstang; door dezelfde aandrijver. Elke zijde van de motor is uitgerust met een eigen scharnierstang, kleppen, actuator, etc. die onafhankelijk functioneert van de andere motor banken.

De PCM gebruikt invoergegevens zoveel motorsensoren de gewenste mate te bepalen op die IMRC systeemcomponenten moet worden afgesmeekt. Zodra de PCM de juiste hoeveelheid spanning voor de gewenste IMRC aanpassing is aangebracht (op de juiste circuit), wordt de motor sensorgegevens gecontroleerd om te zien of het beoogde effect wordt gerealiseerd.

Als de PCM detecteert dat de IMRC kan niet effectief worden gecontroleerd, een code P200A worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht.

Wat is de ernst van deze DTC?

Stored IMRC codes zal meestal tot gevolg dat wijd open inlaatkanaal flappen. De P200A mag niet worden aangemerkt als ernstig, maar moet bij de eerste passende gelegenheid worden aangepakt.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

De symptomen van een P200A foutcode kan omvatten :

  • Verminderd brandstofverbruik
  • Verminderde motorprestatie
  • Lean of rich uitlaat codes gevonden
  • aarzeling bij acceleratie
  • Stumble bij stationair
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • gebroken of versleten IMRC binding of bussen
  • Defecte IMRC actuator
  • gebroken of ingeklapte IMRC vacuümleidingen
  • Defecte IMRC vacuümbron actuator
  • Open of kortgesloten IMRC circuits of connectors
  • Bad IMRC sensor of andere motor sensor / s
  • Wat zijn enkele stappen P200A het oplossen van problemen?

    Als mass airflow (MAF), spruitstuk luchtdruk (MAP), of de inlaatluchttemperatuur (IAT) codes worden opgeslagen, deze moeten worden voordat u de diagnose van geadresseerde opgeslagen P200A

    Als u een technische dienst bulletin (TSB) die overeenkomt met het jaar voertuig, merk en model kunnen lokaliseren.; evenals de grootte van de motor, code / s opgeslagen, en symptomen vertoonden, kan het nuttig diagnostische informatie opleveren. Een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), een draagbare vacuumpomp, en een bron van specifieke voertuig diagnostische informatie zal nodig zijn om een ​​code P200A vast te stellen.

    ik mijn diagnose beginnen een visuele inspectie van het IMRC systeem. Ik focus op mechanische verbinding, vacuumleidingen en slangen alsmede elektrische kabelbomen en de aansluitingen. Versleten of beschadigde IMRC hardware, bussen, of koppeling moeten worden hersteld of vervangen alvorens verder te gaan.

    Ik ga door het plaatsen van het voertuig diagnostische connector aansluiten van de scanner en het ophalen van alle opgeslagen codes en relevante freeze frame data . Het is een goed idee om deze informatie vast te leggen voor het wissen van de codes, voor het geval de code blijkt te worden onderbroken. Zodra dit is gebeurd, proefrit het voertuig totdat de PCM ofwel gaat gereedheid modus of de code wordt gereset. Neem aan dat de code intermitterende en veel moeilijker te diagnosticeren wanneer de PCM binnenkomt readiness modus. Op dit moment, de voorwaarden die hebben bijgedragen aan de code opgeslagen moet verslechteren voordat een nauwkeurige diagnose kan worden gesteld.

    Component testprocedures (en gegevens), diagnostische stroomdiagrammen verbindingspen uit grafieken en uitzicht connector gezicht zal nodig bij het invullen van de volgende stap van uw diagnose te zijn.

    met de sleutel en de motor is uitgeschakeld (KOEO), gebruik maken van de vacuümpomp aan de IMRC systeem bedienen van de motor bank in kwestie. Met onderdruk uitgeoefend op de actuator IMRC, controleer of de kleppen openen op aanvraag. Als ze in acht scannerdata te zien of IMRC sensoren (indien aanwezig) naar behoren functioneren. Wanneer afwijkingen worden gedetecteerd, test de betreffende sensor / s De DVOM. Verdachte dat sensoren die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant zijn defect.

    Als alle sensoren en circuits lijken te functioneren zoals bedoeld, en de IMRC hardware intact is, gebruik dan de DVOM om de loper controletest elektromagnetische / s de desbetreffende circuit. Actuator elektromagneten die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant moet defect worden beschouwd.

  • Verdachte dat de PCM heeft gefaald of heeft een programmeerfout nadat alle andere mogelijkheden zijn uitgeput
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p200a te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    "Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p200a uitschakelen in het ECU"

    In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p200a definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen

    Natuurlijk hebben wij de voorkeur allereerst te proberen de oorzaak van de foutcode te verhelpen maar soms is de enige oplossing de DTC functie van p200a definitief uit te schakelen.

    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van p200a