P2009 Intake Manifold Runner Controle Circuit Low Bank 1

Home » OBD Codes » P2000-P2099 » P2009 Intake Manifold Runner Controle Circuit Low Bank 1

P2009 Intake Manifold Runner Controle Circuit Low Bank 1

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Intake Manifold Runner Controle Circuit Low Bank 1

Wat betekent dat?

Deze diagnostische problemen code (DTC ) is een generieke code aandrijflijn, waardoor toepassing op alle 1996-nieuwere voertuigen (Nissan, Honda, Infiniti, Ford Dodge, Acura, Toyota, etc.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

Ik weet uit ervaring dat een opgeslagen code P2009, betekent dat de aandrijflijn (PCM) een inlaatspruitstuklucht controle heeft gedetecteerd (IMRC ) actuatorcircuit spanning (voor de motor een bank) die lager is dan verwacht. Bank 1 punten me een storing die is gerelateerd aan de oever van de motor die het nummer een cylinder.

De IMRC wordt elektronisch bestuurd door de PCM. Het wordt gebruikt voor het beheren en verfijnen lucht mogelijk in de onderste inlaatspruitstuk, cilinderkoppen en de verbrandingskamers stroomt. Speciaal gevormde metalen kleppen, die strak past in het inlaatspruitstuk poort van elke cilinder worden geopend en gesloten door een elektronische runner actiemiddel. De dunne metalen runner flappen zijn bevestigd (met kleine bouten of klinknagels) een metalen staaf die de lengte van elke cilinder kop uitstrekt en door het midden van elke inlaatpoort. De kleppen worden geopend met één beweging, waardoor alle kleppen buiten werking te worden gesteld indien een ervan vastzit of binding. Een mechanische arm of gear stelt gewoonlijk de IMRC aandrijving op de stang. Sommige modellen gebruiken een vacuüm membraan De aandrijving. De PCM bestuurt een elektronische solenoïde, welke inlaat vacuüm regelt de IMRC actuator, wanneer een vacuum actuator wordt gebruikt.

onderzoek heeft ons geleerd dat een wervelende (luchtstroom) effect helpt de lucht / brandstofmengsel meer volledig worden verneveld. Meer grondige verneveling helpt om de uitstoot van uitlaatgassen te verminderen, het verbeteren van brandstofverbruik en optimaliseren van prestaties van de motor.

Channeling en het beperken van de luchtstroom, omdat het in de motor wordt getrokken, creëert deze wervelende effect, maar verschillende fabrikanten gebruiken variërend IMRC methoden. Raadpleeg uw voertuig informatiebron (All Data DIY is een uitstekende bron) voor de gegevens van de IMRC systeem waarmee het betrokken voertuig is uitgerust. Typisch worden de IMRC lopers bijna gesloten tijdens het starten / stationair draaien en opende bijna helemaal wanneer de gasklep wordt geopend.

Om te waarborgen dat het IMRC systeem naar behoren functioneert, de PCM controleert ingang gegevenssignalen vanuit de IMRC agent positiesensor verdeelstuk absolute druk (MAP) sensor spruitstukluchtdruk temperatuursensor inlaatluchttemperatuur sensor gaspedaal positiesensor, zuurstofsensoren, en de massa luchtstroom (MAF) sensor (onder andere).

De PCM controleert werkelijke runner klepstand en past het volgens motor rijgedrag data. Een storing controlelampje worden belicht, en een code P2009 worden opgeslagen, wanneer de PCM een significante verandering in MAP of spruitstuk luchttemperatuur niet zien zoals verwacht. In sommige gevallen zullen meerdere falen cycli vereist voor MIL verlichting

Symptomen

De symptomen van een P2009 code kunnen omvatten:.

  • aarzeling bij acceleratie
  • Vermindering van de prestaties van de motor, vooral bij lage toerentallen
  • Rijk of lean uitlaat
  • Diminished brandstofverbruik
  • motor surge
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:

  • Losse of bindend inlaatspruitstuk runners
  • Defecte IMRC actuator solenoïde
  • Bad inlaatspruitstuk runner positiesensor
  • open of kortgesloten bedrading in de IMRC actuator solenoïde besturingsschakeling
  • koolstof afzettingen op de IMRC flappen of inlaatspruitstuk poorten
  • Defecte MAP Sensor
  • Aangetaste IMRC actuator solenoïde Connectorzijde
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    bij een poging om een ​​code te diagnosticeren P2009, een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een betrouwbare voertuig informatiebron zal b e instrumentaal. Het is een verstandige gewoonte om technische bulletins dienst (TSB) voor de specifieke symptomen, opgeslagen code / s, en maak het voertuig en het model te controleren voordat een diagnose. Als u een verwante TSB vinden, de informatie zal vaak helpen bij het opsporen van de code in kwestie als TSBs zijn kuif van vele duizenden reparaties.

    Een fantastisch startpunt voor een diagnose is een visuele inspectie van het systeem bedrading en connector vlakken. Wetende dat IMRC actuator connectors zijn gevoelig voor corrosie, en dat dit een open circuit kunnen veroorzaken, zou men de aandacht vestigen op dat gebied.

    Je zou kunnen blijven door het aansluiten van de scanner op het voertuig diagnose-aansluiting en het ophalen van alle opgeslagen codes en freeze frame data. Het schrijven van deze informatie naar beneden, voor het geval dat dit een intermitterende code, is een goede praktijk. Nu, schakelt de codes en proefrit het voertuig of de code wordt gereset.

    Procedure, zou de toegang tot de IMRC solenoïde actuator en IMRC runner positiesensor krijgen, indien de code gereset. Raadpleeg uw voertuig bron van informatie voor het testen van de specificaties en het gebruik van de DVOM om weerstand te testen uit te voeren op zowel de elektromagnetische en de sensor. Als een van deze onderdelen niet voldoet aan specs, vervang deze en test opnieuw het systeem.

    Om PCM schade te voorkomen, koppelt alle bijbehorende controllers voor het meten circuit weerstand met de DVOM. Gebruik de DVOM te testen weerstand en continuïteit op alle systeemcomponenten circuits als actuator en de sensor weerstand niveaus zijn in overeenstemming met de specificaties van de fabrikant. Kortgesloten of open circuits zal moeten worden gerepareerd of vervangen als dat nodig is

    Aanvullende diagnostische informatie:.

  • Carbon verkooksing in het inlaatspruitstuk wanden kunnen veroorzaken IMRC klapt om bind
  • Wees voorzichtig met kleine schroeven of klinknagels of nabij inlaatspruitstuk openingen
  • Test IMR flapinstelling binding met de aandrijving ontkoppeld van de as
  • de schroeven (of klinknagels ) dat de flappen vast aan de as kan los of uitvallen waardoor de flappen bind
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2009 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    "Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p2009 uitschakelen in het ECU"

    In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p2009 definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen

    Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.

    Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
    -klopsensoren,
    -distributie timing,
    -eerste lambda sensoren voor de catalysator,
    -versnellingsbak,
    -overboost, underboost

    Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben.
    We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.

    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van p2009

    X