P2002 Diesel Particulate Filter Efficiency onder de drempel Bank 1

Home » OBD Codes » P2000-P2099 » P2002 Diesel Particulate Filter Efficiency onder de drempel Bank 1

P2002 Diesel Particulate Filter Efficiency onder de drempel Bank 1

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Diesel Particulate Filter Efficiency onder de drempel Bank 1

Wat betekent dat?

Deze diagnostische problemen code (DTC ) is een generieke code aandrijflijn. Het wordt beschouwd generieke omdat het op alle merken en modellen van voertuigen (1996-nieuwer), alhoewel specifieke reparatiestappen enigszins kan verschillen, afhankelijk van het model

De foutcode ” P2002 roetfilter efficiëntie onder de drempelwaarde ” heeft betrekking op een emissie-inrichting. Geïnstalleerd op 2007 en later diesels, het elimineert de roet uitgestoten uit de uitlaat. Je zal waarschijnlijk zien dit DTC in een Dodge, Ford, Chevrolet of GMC diesel pick-up, maar het kan ook worden veroorzaakt op andere diesel auto’s, zoals VW, Opel, Audi, Lexus, etc.

DPF – roetfilter – heeft de vorm van een katalysator en geplaatst in het uitlaatsysteem. Binnen een matrix van verbindingen bekleden van de doorgangen, zoals cordieriet, siliciumcarbide en metaalvezels. Het is 98% effectief bij het elimineren van roet

Cutaway foto van een roetfilter (DPF).

De DPF wordt een lichte tegendruk in bedrijf. De ECU – computer – heeft -feedback druk sensoren op de DPF om de functionaliteit te controleren. Als om wat voor reden dan ook – voor twee lopende cycli – het voelt een discrepantie in de limieten druk, zal het de code P2002 ingesteld wijst op een storing

Niet te zijn om betrokken, deze apparaten hebben een regeneratieve vermogen om te verbranden. off de opbouw van roet en terugkeer naar volledige service. Ze gaan lang mee.

Als dit gebeurt, het licht gaat uit en zal de code zelf te wissen. Dit is waarom het een zachte code wordt genoemd – is er sprake van een storing in ” real time ” en wist als de storing zich vanzelf oplost. Een harde code blijft totdat de reparatie voltooid is en de code handmatig gewist met een scanner.

Alle voertuigen hebben een inrichting stikstofoxiden uitzetting in de atmosfeer, die er niet zou zijn, aanwijzen heffen en de schadelijk voor de gezondheid, evenals de sfeer. Een katalysator oplost emissies benzinemotoren. Diesels aan de andere kant, zijn meer problematisch.

Onder verwijzing naar de hitte van super gecomprimeerde brandstof voor zelfontbranding, wordt de cilinderkop temperatuur zeer hoog een ernstig voedingsbodem voor stikstofoxiden. NOx wordt geproduceerd onder extreem hoge temperaturen. De ingenieurs wisten dat ze nodig hadden om EGR gebruiken – uitlaatgasrecirculatie – om de binnenkomende brandstof kosten voor het hoofd temperaturen verminderen en de Nox verdunnen. Het probleem was de uitlaattemperatuur op diesel te hoog en zou eenvoudig verergeren dit probleem.

Zij gecorrigeerd deze door koelvloeistof aan de motorolie en EGR pijp te koelen cilinderkop temperatuur beneden die noodzakelijk verminderen de vorming van Nox. Dit werkte heel goed. DPF is de laatste verdedigingslinie tegen de emissies door het elimineren van het roet

Opmerking. Het P2002 DTC is hetzelfde als P2003, maar de P2002 verwijst naar bank 1, hetgeen de zijde van de motor die bevat cilinder # 1

Symptomen

de symptomen van een P2002 DTC kunnen omvatten:.

  • een daling van het brandstofverbruik optreedt wanneer het motormanagementsysteem pogingen verhoging van de temperatuur van het uitlaatgas de overmaat roet te verbranden in de DPF
  • de check engine licht op de code ” P2002 ” Het licht kan blijven of licht met tussenpozen als DPF regenereert. De motor traag op versnelling.
  • de motorolie zal verdunning vertonen van de ECUs pogingen motortemperatuur verhogen. Sommige voertuigen vooraf de brandstofinjectie tijdstip iets na het bovenste midden naar afterburn een kleine hoeveelheid brandstof die uitlaatgassen temperatuur te verhogen. Een deel van deze brandstof in het carter. Wanneer de ECU bepaalt de noodzaak om de DPF, de levensduur van de olie regenereren aanzienlijk worden verkort
  • Als de DPF niet de ECU wordt gewist zullen terugkeren naar de ” Limp Huis Mode ” totdat de situatie is gecorrigeerd
  • mogelijke oorzaken

    De oorzaken voor deze DTC kunnen zijn:

  • Te veel lage snelheid operatie zal leiden tot deze code. Het neemt warmte in de 500c tot 600c bereik om af te branden het roet in de DPF. Zelfs met de ECU’s inspanningen op het motormanagement, heeft moeite met het creëren van voldoende warmte om de DPF te wissen bij lage toerentallen
  • Een lucht lek vóór de DPF zal de sensor metingen resulteert in de code te wijzigen
  • Defecte strategieën of componenten zullen echte regeneratie voorkomen eCU
  • Fuel met een groot percentage van zwavel zal snel de DPF verstoppen
  • Sommige aftermarket accessoires en prestatie wijzigingen
  • Dirty luchtfilter element
  • Beschadigde DPF
  • Diagnosestappen & Mogelijke oplossingen

    De oplossingen zijn enigszins beperkt, aangezien de DPF is niet defect, alleen tijdelijk verstopt met deeltjes uit roet. Als het brandt en de code P2002 is, gebruikt de werkwijze, te beginnen met een visuele inspectie.

    Controleer de DPF op Bank # 1 op losse aansluitingen aan de motorzijde waar het zwellend uitlaatgas .

    Controleer het drukverschil sensoren aan de voor- en achterzijde van de DPF (bank 1). Kijk voor verbrande draden of losse of gecorrodeerde aansluitingen. Trek de stekkers uit elkaar en op zoek naar verbogen of verroest pinnen. Zorg ervoor dat de sensor draden niet rusten op de DPF. Start de truck en kijk op lekken op of rond het apparaat.

    Als alles goed is in de bovenstaande stappen, dan rijdt de truck gedurende ongeveer 30 minuten op de snelweg om de uitlaatgastemperatuur genoeg om de DPF te regenereren te verhogen. Persoonlijk heb ik ontdekt dat stationair draaien bij 1400 rpm gedurende ongeveer 20 minuten heeft hetzelfde resultaat.

    Als het probleem zich blijft voordoen na het rijden op de snelweg snelheden, de beste ding om te doen is neem het mee naar een winkel en hebben ze plaats het op een diagnostische computer, zoals de Tech II. Dit is niet duur en ze kunnen de sensoren en de ECU in real time werking te kijken. Zij kunnen de signalen zien van de sensoren en als de ECU in feite tracht het regeneratieproces. Het slechte deel is snel geïdentificeerd.

    Als je vooral doen in de stad rijden en dit is een terugkerend probleem, er is een andere oplossing. De meeste winkels kunt uw computer herprogrammeren om de regenererende proces in een paar momenten te voorkomen. Verwijder vervolgens het PDF-bestand en te vervangen door een rechte pijp (als legaal is in uw rechtsgebied). Probleem opgelost. Laat de DPF echter niet weg te gooien, is het de moeite waard een hoop geld moet je het te verkopen of het nodig hebben in de toekomst

    . OPMERKING: Sommige modificaties zoals ” koude lucht ” (CAI) kits of kat-back vermoeien kits kan deze code te activeren en kan ook invloed hebben op uw fabrieksgarantie. Als u een dergelijke wijziging en hebben deze code, zet de voorraad deel terug op zijn plaats en zien of het de code zorgt ervoor om weg te gaan. Of, neem dan contact op met de fabrikant kit om advies te zien of dit is een bekend probleem.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p2002 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X