P061B Internal Control Module Moment berekening Prestatie

Home » OBD Codes » P0600-P0699 » P061B Internal Control Module Moment berekening Prestatie

P061B Internal Control Module Moment berekening Prestatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Internal Control Module Moment berekening optreden

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn storingscode (DTC ) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar is niet beperkt tot voertuigen van Mazda, Ford, Mercedes Benz, Chevrolet, enz.

Wanneer een code P061B is opgeslagen, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een inwendige prestaties ontdekt fout in het motorkoppel controlesysteem. Andere controllers kunnen ook detecteren van een interne PCM prestaties fout (met het motorkoppel Monitoring System) en dragen bij aan een P061B worden opgeslagen.

De interne controle module bewaken van processors zijn verantwoordelijk voor diverse controller zelftest taken en de interne controle module verantwoording. Motorkoppel rekensysteem ingangs- en uitgangssignalen zijn onderworpen aan zelftest wordt voortdurend door de PCM en andere regelaars. De transmissie besturingsmodule (TCM), traction control module (TCSM) en andere regelaars zijn onderworpen aan interactie met de motorkoppel controlesysteem.

motorkoppel wordt bewaakt (door de PCM en andere regelaars) met de invoerhulp signalen van de massa luchtstroom (MAF) sensor en de gaspedaal stand (APP) sensor (ook wel het pedaal positiesensor). Gewenst of benaderen gewenste motorkoppel wordt berekend volgens de APP-sensor en actuele motorkoppel berekend met gegevens van de MAF-sensor.

Wanneer de ontsteking aan staat en de PCM wordt bekrachtigd interne motorkoppel controle zelftests worden geïnitieerd. Naast lopende interne regelaar zelftests, het controller area network (CAN) vergelijkt ook signalen van elke afzonderlijke module zodat alle regelaars behoren functioneren. Deze tests worden gelijktijdig uitgevoerd.

Als de PCM een discrepantie in gewenste koppel en werkelijk koppel (meer dan 50 Nm langer dan 1 seconde) het motortoerental boven 5000 rpm en volumetrisch rendement groter dan 16 procent, een P061B code wordt opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. Meerdere falen cycli kan nodig zijn voor MIL verlichting, afhankelijk van de waargenomen ernst van de storing

De foto van een PCM terwijl de kap verwijderd.

Wat is de ernst van de DTC?

Internecontrolesystemen moduleprocessor codes moeten worden aangemerkt als erge, ernstige. Een opgeslagen code P061B kan leiden tot ernstige rijgedrag en brandstofverbruik kwesties, plotseling en zonder waarschuwing.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

De symptomen van een P061B foutcode kan onder andere:

  • aarzeling of struikelen over versnelling
  • versnelling meer reageert
  • Verminderd brandstofverbruik
  • MAF of gasklep actuator codes ook aanwezig
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • Bad gashendel klepbediening servo
  • open of kortgesloten circuit in de smoorklep control servoschakeling
  • verstopt luchtfilterelement
  • Vuil op de MAF hete draad
  • Defecte APP / MAF
  • Aangetaste elektrische MAF stekker
  • Defecte PCM of PCM programmafout
  • open of kortgesloten circuit of verbindingsstukken in het CAN harnas
  • Onvoldoende besturingsmodule grond
  • open of kortgesloten circuits tussen de APP / MAF sensor en de PCM
  • Wat zijn enkele stappen P061B het oplossen van problemen?

    Zelfs voor de meest ervaren en goed uitgeruste professionele technicus, de diagnose van een code P061B kan blijken te zijn te zijn een uitdaging. Er is ook de kwestie van de herprogrammering. Zonder de nodige herprogrammering apparatuur, zal het onmogelijk zijn om een ​​defecte controller te vervangen en te voltooien een succesvolle reparatie.

    Als er ECM / PCM voeding codes aanwezig zijn, zullen ze uiteraard moeten worden verholpen voordat u een P061B diagnosticeren. Ook als er MAF / APP-sensor of gasklepstandsensor (TPS) codes aanwezig zijn, moeten deze worden gediagnosticeerd en eerst gerepareerd.

    aanbevelingen Volg de fabrikant voor het testen van MAF, APP, en TPS sensors. De oscilloscoop kan bijzonder nuttig zijn bij het testen van APP en TPS sensors. Vervang defecte onderdelen zoals vereist.

    Er zijn verschillende voorbereidende tests die kunnen worden uitgevoerd voorafgaand aan het verklaren van een individuele controller defect. Een diagnose scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM) en een bron van betrouwbare voertuiginformatie vereist. Een oscilloscoop kan ook nuttig blijken te zijn.

    Sluit de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. U wilt deze informatie naar beneden, voor het geval dat de code blijkt een intermitterende één te schrijven. Na het opnemen van alle relevante gegevens de codes en test rijden met het voertuig totdat de code reset of het PCM binnenkomt readiness modus. Als de PCM binnenkomt bereid modus, de code intermitterend en moeilijker te diagnosticeren. De voorwaarde, dat de P061B veroorzaakt op te slaan, kan het zelfs nodig om te verslechteren voordat er een diagnose kan worden gesteld. Als de code wordt gereset, doorgaan met dit korte lijst van voorproeven.

    Bij een poging om een ​​P061B diagnosticeren, informatie kan je grootste hulpmiddel zijn. Zoek je voertuig bron van informatie voor bulletins technische dienst (TSB) dat de code opgeslagen, voertuig (jaar, merk, model, en de motor) parallel, en symptomen vertoonden. Als u de juiste TSB vinden, kan het diagnostische informatie die u zal helpen op een belangrijke manier te leveren.

    De bron van informatie voertuig standpunten connector gezicht te verkrijgen, connector pin-out charts, component locators, bedrading schema’s en diagnostische flow charts betrekking tot de code en betrokken voertuig.

    Gebruik DVOM om testbeheerser voeding zekeringen en relais. Test en doorgebrande zekeringen te vervangen indien nodig. Zekeringen worden getest bij de schakeling geladen.

    Als alle zekeringen en relais lijken te functioneren zoals bedoeld, een visuele inspectie van Regelaargerelateerde bedrading en kabelbomen in orde. U zult ook willen chassis en de motor gemalen knooppunten te controleren. Gebruik uw voertuig informatiebron te plaatsen op de grond te krijgen voor gerelateerde circuits. Gebruik de DVOM om proeftuin integriteit.

    een visuele inspectie systeem controllers op tekenen van water, warmte, of aanrijding schade. Elke controller die is beschadigd, vooral door water, moet defect worden beschouwd.

    Als controller voeding en aarde circuits intact zijn, vermoedt dat een defecte controller of een controller programmeerfout. Controller vervanging zal herprogrammering vereisen. In sommige gevallen kunt u reprogrammed controllers kopen via aftermarket bronnen. Andere voertuigen / controllers aan boord herprogrammering die alleen kan worden gedaan door middel van een dealer of een andere gekwalificeerde bron vereisen.

  • In tegenstelling tot de meeste andere codes, de P061B wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte controller of een controller programmeerfout
  • Testsysteem aarding op door de negatieve meetkabel van de DVOM met massa en de positieve meetkabel op batterijspanning
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p061b te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X