P051F carterventilatiesysteem Filter Restriction

Home » OBD Codes » P0500-P0599 » P051F carterventilatiesysteem Filter Restriction

P051F carterventilatiesysteem Filter Restriction

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

carterventilatieklep Filter Restriction

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn storingscode (DTC) doorgaans geldt voor veel OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Ford, Dodge, Ram, Volvo, etc.

Als u een code P051F opgeslagen in uw OBD-II voertuig, betekent dit dat de aandrijflijn besturingsmodule (PCM ) een signaal van het krukhuis druksensor die duiden op een overdruk toestand bestaat gedetecteerd.

luchtdichtheid (druk) in het motorcarter wordt bewaakt door de PCM via een ingangsspanning signaal van de carter druksensor. Carter druksensor ingangsspanning wordt ontvangen (de PCM) de werkelijke drukeenheden. Hetzij kilopascal (kPa) eenheden of inch kwik (Hg) worden gebruikt krukhuisdruk meten. Het carter druksensor bevindt zich gewoonlijk in of nabij een van de klep dekt.

Doordat het ondereinde van de verbrandingsmotor moet worden afgedicht om olielekkage te voorkomen, een zekere druk daar gemaakt. Deze druk wordt veroorzaakt door drastische veranderingen in temperatuur, de dampen door motorolie, en de snelle centrifugale beweging van de krukas, drijfstangen, etc.

De positieve carter ventilatie (PCV) gebruik stelsel nauwkeurig geregeld inname vacuüm de druk van het carter trekken door een speciaal ontworpen klep (PCV klep) waardoor slechts één stroomrichting. In de meeste voertuigtoepassingen de PCV klep zelf verantwoordelijk voor het filteren van ongewenste olie en vuil en voorkomen dat het in het inlaatspruitstuk. In deze specifieke toepassing, is een PCV filter toegevoegd als voorzorgsmaatregel de motor luchtafgiftesysteem beschermen tegen overtollige olie en vuil.

Als de PCM een drukniveau detecteert uit het carter druksensor die overschrijdt maximale parameters, een code P051F worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht

Foto van een PCV-klep, een component van het systeem.

Wat is de ernst van de DTC?

Overmatige krukhuisdruk kan resulteren in olielekkage. Een code P051F moet worden gecategoriseerd als ernstig en dienovereenkomstig gericht

Wat zijn enkele van de symptomen van de code

De symptomen van een P051F motorcode kunnen zijn:.?

  • olielekkage
  • Smoke (stoom) vanaf motorkap gebied
  • Gesis (zuigen) ruis van de motor stippellijn
  • Drivability problemen gecreëerd door een vacuüm lek
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • verstopte (slecht ) PCV filter
  • Defecte PCV klep
  • Defecte krukhuis druksensor
  • open of kortgesloten krukkastdruk sensorbedrading
  • PCM defect of PCM programmering fout
  • Voorbeeldfoto een krukkast druksensor:

    Wat zijn enkele stappen P051F het oplossen van problemen?

    In mijn ervaring, een handleiding vacuüm manometer, een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM ) en een betrouwbare informatiebron voertuig nodig zijn bij de diagnose van een code P051F.

    Een handstofzuiger druktest moet worden uitgevoerd voorafgaand aan diagnose buitensporige krukkastdruk / PCV betrekking codes. Als de motor niet genoeg vacuüm te produceren, moet het worden gerepareerd voordat ze verder gaan met uw diagnose. Om een ​​handmatige vacuüm druktest uit te voeren, koppelt u de PCV zuigslang en sluit uw stofzuiger drukmeter daar. Uw auto bron van informatie moet specificaties opleveren over de minimale motor vacuüm.

    Controleer alle PCV slangen op tekenen van barsten of breken en voer reparaties uit als dat nodig is. Gebarsten of samengeklapte PCV zuigslangen kunnen bijdragen aan de omstandigheden die veroorzaakt de P051F worden opgeslagen. Als er voldoende vacuüm aan de inlaatzijde van de PCV filter, doch niet aan de uitlaatzijde, vermoeden dat het filter is verstopt.

    Wanneer de motor in goede staat verkeren en er geen vacuüm lekken, verder met een visuele inspectie van alle krukhuis druksensor bedrading en aansluitingen. Maak reparaties als dat nodig is.

    Vervolgens heb ik zou de scanner aan te sluiten op het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Het schrijven van deze informatie naar beneden kunt u helpen als uw diagnose ontvouwt. Daarna duidelijk de codes en proefrit het voertuig of de code wordt gereset.

    Gebruik uw voertuiginformatie bron van gedachten Connectorzijde verkrijgen bedradingsschema connectorpen-out grafieken component testprocedures en specificaties. Al deze informatie nodig zal zijn om door te gaan met uw diagnose.

    Test de krukas druksensor met behulp van de DVOM

  • Met de sleutel en de motor is uitgeschakeld (KOEO), plaatst u de DVOM op de ohm het instellen en volg de fabrikant & rsquo; s procedures / specificaties voor het testen van de krukkast druksensor met de connector losgekoppeld
  • Indien de desbetreffende sensor niet aan fabrikant en rsquo, specificaties en moet worden beschouwd als defect
  • Indien de sensor voldoet aan specificaties s, verplaatsen naar de volgende stap
  • Gebruik DVOM te testen voor referentiespanning (kenmerkend 5 volt) en een grond bij het carter druksensor connector

    <; fabrikant & rsquo p>

  • met KOEO en het carter druksensor stopcontact sonde de referentiespanning pin van de stekker met de positieve testdraad van de DVOM
  • Sluit de negatieve meetsnoer met de aardpen van de connector op het gehele circuit te testen
  • Als er geen referentiespanning gedetecteerd bij de stekker, vind PCM en test het overeenkomstige circuit op het PCM-stekker. Met de positieve testdraad van de DVOM
  • De negatieve meetsnoer moet worden aangesloten op een bekende goede reden voor deze test
  • Als er geen referentiespanning op de PCM-, verdacht PCM storing of een programmeerfout
  • Als er geen grond op de sensor connector, gebruik maken van uw bron van informatie over het voertuig op de grond bron te lokaliseren en ervoor te zorgen dat deze goed is bevestigd aan het motorblok of de batterij
  • Als er referentiespanning en aarde bij het carter druksensor connector verder met de volgende stap
  • Test krukhuis druksensorsignaal spanning met de DVOM

  • met de toets op draaiende motor (KOER) de krukkast druksensor aangesloten gebruik de positieve aansluiting van de DVOM te meetstaaf signaalspanning vlak achter de aansluiting
  • de negatieve meetsnoer moet weer aangesloten accu grond
  • met het vacuüm manometer juiste krukkastdruk verkrijgen en vergelijken sensorsignaal spanning aan de druk-naar-spanning diagram in het voertuig informatie bron
  • Indien krukhuis druksensor signaalspanning onjuist rekening met het defect
  • Indien krukhuis druksensor signaalspanning (bij sensoraansluiting) geeft de juiste mate van spanning verder met de volgende stap
  • Test het carter druksensorsignaal circuit op de PCM-

  • met KOER gebruik de DVOM positieve meetsnoer met de krukhuisdruk sensorsignaal circuit op de PCM sonde connector
  • de negatieve meetsnoer moet worden aangesloten op een accu grond
  • Als een correcte krukhuis druksensor signaal wordt ontdekt in de sensoraansluiting maar niet op het overeenkomstige circuit van de PCM-, vermoeden dat er een open circuit tussen de beide
  • Als het carter druksensor en alle circuits binnen specificaties , verdachte PCM falen of een PCM programmeren fout.

  • Technische dienst bulletins (TSB) waarin het voertuig in kwestie (evenals de symptomen en de codes opgeslagen) parallel kunnen helpen met uw diagnose
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p051f te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X