P050B Koude start Ontstekingstijdstip Prestatie

Home » OBD Codes » P0500-P0599 » P050B Koude start Ontstekingstijdstip Prestatie

P050B Koude start Ontstekingstijdstip Prestatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Koude start Ontstekingstijdstip prestaties

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn storingscode (DTC) doorgaans geldt voor veel OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Jeep, Jaguar, Dodge, BMW, Land Rover, Toyota, VW, Ford, Mitsubishi, Mazda, enz.

Als de OBD-II auto een code heeft opgeslagen P050B, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een storing in het regelsysteem voor het ontstekingsmoment heeft gedetecteerd. Koude start is een term die wordt gebruikt om een ​​motor bestuurbaarheid strategie die alleen wordt toegepast verwerkt, wanneer de motor op (of onder) de omgevingstemperatuur.

De PCM berekent ontstekingstijdstip strategie (ook bij koude start) met invoergegevens ontvangen van de krukas positie (CKP), nokkenaspositiesensor (CMP) sensor, de motor temperatuursensor (ECT), gasklepstandsensor (TPS), en de massa luchtstroom (MAF) -sensor, onder anderen.

Omdat OBD-II voertuigen zijn uitgerust met distributiezijde minder ontstekingssystemen, wordt de PCM geprogrammeerd om een ​​basis timing strategie te bevorderen en retard ontstekingstijdstip leveren zoals vereist. Veranderingen in de belasting van de motor en de vraag RPM verschillende gradaties van ontstekingstijdstip voor het optimaliseren van prestaties van de motor en het maximaliseren brandstofverbruik.

Als de motor koud is, de timing is iets gevorderd ter compensatie van de lagere temperatuur van de verbrandingskamer. Indien de motor oververhit of wanneer klopsensoren geactiveerd, ontstekingstijdstip wordt vertraagd door de PCM de motor te voorkomen.

Als ontstekingstijdstip niet kan worden gecontroleerd door de PCM code P050B wordt opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. De meeste voertuigen zullen er meerdere ontsteking cycli vereisen met een mislukking voor MIL verlichting

Cold auto:.

Wat is de ernst van deze DTC?

Onjuiste ontstekingstijdstip kan bijdragen aan katalysator schade, slechte prestaties van de motor, en verminderde brandstofverbruik. Een code P050B moet worden gecategoriseerd als ernstig en verzonden met haast

Wat zijn enkele van de symptomen van de code

De symptomen van een P050B motorcode kunnen zijn:.?

  • te rijk uitlaat
  • motor af stationair
  • pingen lawaai op versnelling
  • krukassensor of nokkenassensor verwante codes
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • Defecte ECT-sensor
  • ernstige vacuümlek
  • Open of kortgesloten circuits of connectors
  • Bad CKP of nokkenassensor
  • Wat zijn enkele stappen P050B het oplossen van problemen?

    diagnose en reparatie ECT, CKP, of CMP-gerelateerde codes voordat u de P050B vast te stellen.

    bij de diagnose van een code P050B, zou ik toegang te krijgen tot een bron van betrouwbare informatie over het voertuig, een diagnostische scanner met een geïntegreerde oscilloscoop, en een digitale volt / ohmmeter (DVOM). RouteYou U zult diagnostische flow charts, schakelschema’s, uitzicht op de connector gezicht, connector nodig pin-out grafieken en component testprocedures en specificaties nauwkeurig diagnosticeren code P050B. Deze informatie kan worden gevonden in jouw bron van informatie voertuig.

    Let op: Wij zijn ons bewust van een paar technische bulletins gezet door fabrikanten. Bijvoorbeeld, een is voor Jeep, # 18-011-13, en één voor Jaguar # XJ303-014 specifiek voor deze P050B diagnostische code.

    Voer een visuele inspectie van alle vacuüm lijnen en slangen, kabelbomen en gerelateerde connectoren. CKP of Nokkenassensor connectors die zijn verontreinigd met olie worden gereinigd of vervangen (sensor en stekker).

    Sluit de oscilloscoop (zoals hieronder beschreven) en bereid een koude motor start initiëren. Wees voorzichtig om de route scope meetkabels uit de buurt van bewegende delen.

    Test de CKP en CMP Sensoren via de oscilloscoop:

  • Probe het signaalcircuit van de sensor met de positieve testdraad de reikwijdte
  • The negatieve meetsnoer moet worden aangesloten op de sensor aarddraad
  • CKP en CMP sensorreferentievlak typisch 5-voolts. Selecteer de juiste voltage-instelling over de werkingssfeer
  • Start de motor en let op de golfvorm patroon op de scope-beeldscherm
  • U moet een nog golfvormpatroon te zien die zonder spanningspieken of glitches helemaal toerentallen
  • Verdachte defect of een slechte elektrische verbinding als er inconsistenties in het golfvormpatroon
  • Als er geen golfvormpatroon weergegeven op de oscilloscoop, testen CKP en nokkenassensor referentiespanning en aarde:

  • Probe de referentieschakeling pin van de stekker met de positieve testdraad van de DVOM. De sleutel moet op de motor uitgeschakeld (KOEO) en de sensor losgekoppeld
  • Met de negatieve meetkabel van de DVOM het aardpunt van dezelfde connector sonde
  • Referentiespanning must binnen specificaties (gewoonlijk 5 volt)
  • Als er geen referentiespanning wordt gedetecteerd, gebruikt de DVOM (de accu) te bepalen of de referentie of de bodem onvoldoende. Als er geen referentiespanning Gebruik de meetkabel van de DVOM de overeenkomstige circuit op de PCM-sonde. Als er geen referentiespanning er wordt ontdekt, vermoedt dat er een PCM probleem. Als er wordt verwezen spanning op de PCM en niemand op de sensor, heb je een open circuit.

    Als er geen grond, traceren het terug naar de bron en zorg ervoor dat het veilig is. Soms is het beter om een ​​extra grond te installeren.

    Gebruik DVOM te testen CKP en CMP sensoren:

  • Met KOEO, plaatst de DVOM de Ohm instellen en trek de stekker
  • probe de pinnen in elke sensor met behulp van de meetkabels
  • Vergelijk je bevindingen met de sensor testen specificaties
  • Sensoren die niet voldoen aan de specs zijn defect
  • Toepasselijk technische dienst bulletins (TSB) zullen helpen een nauwkeurige diagnose te bereiken
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p050b te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X