P050A Koude start Idle Air Control System Performance

Home » OBD Codes » P0500-P0599 » P050A Koude start Idle Air Control System Performance

P050A Koude start Idle Air Control System Performance

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Cold Start Idle Air Control System Performance

Welke betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn diagnostische code ( DTC) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar is niet beperkt tot voertuigen van Hyundai, Subaru, Suzuki, Mazda, VW, Honda, Kia, Cadillac, Nissan, Audi, enz.

Een opgeslagen code P050A betekent dat de aandrijflijn besturingsmodule ( PCM) heeft een probleem met het stationair control (IAC) -systeem gedetecteerd. De start begrip koude betrekking op een motor bestuurbaarheid strategie die alleen wordt uitgevoerd wanneer de motor op (of onder) de omgevingstemperatuur.

Gecontroleerd door de PCM, IAC klep is verantwoordelijk voor het regelen van luchtstroom door de gasklep lichaam en in de motor inlaatspruitstuk wanneer de motor stationair.

met de gasklep gesloten, zeer weinig lucht liet de motor binnen via de smoorklep boring. De motor zal niet soepel stationair met deze minuscule hoeveelheid lucht. Een constante aanvoer van vacuüm geen nut bevordering van een soepele stationair omdat luchtdrukvariaties en motortemperatuur vereisen wisselend inlaatlucht zijn. Een automatisch regelbare werkwijze voor het variëren stationair vereist. De IAC-klep voldoet hieraan.

De IAC is een elektronisch geregelde klep die op het gasklephuis gemonteerd. Het bestaat uit een behuizing met een elektromotor en een paar kleine luchtkamers. Beide open kamers een kegelvormige klep en zitting daartussen. De IAC is gemonteerd nabij de gasklep boring zodat een ruimte is uitgelijnd met een inlaatopening buiten de gasklep. Deze kamer wordt de inlaatkamer. De tweede kamer (uitlaatkamer) zodanig geplaatst dat het is uitgelijnd met een inlaatopening in de gasklep. Wanneer de klep spoeling geduwd in de zitting, kan geen lucht passeren tussen de beide kamers. Wanneer de klep van de zitting wordt getild door de elektromotor, kan omgevingslucht worden getrokken door de inlaat- en uitlaatkamers en in het inlaatspruitstuk

Idle Air Control (IAC) klep.

de PCM gebruikt invoergegevens van de krukas positiesensor en nokkenasstandsensor te berekenen motortoerental. Stationair toerental is geprogrammeerd voor een bepaalde RPM-niveau en de PCM gebruikt de IAC motor om het te realiseren. Indien de werkelijke motortoerental hoger is dan gewenst toerental, een spanningssignaal wordt uitgevoerd uit de PCM de IAC motor. De motor loopt de klep in de zitting en de luchtstroom naar de motor beperkt; RPM daalt dienovereenkomstig. Evenzo, indien de werkelijke motortoerental lager dan gewenst toerental, de PCM zendt het omgekeerde spanningssignaal. De motor trekt de klep van de zitting en lucht wordt toegestaan ​​om de inlaat te voeren; het toerental wordt verhoogd. Omdat gewenste toerental niveau nauwkeurig en agressieve stijging van de PCM, wordt de klep bewogen in zeer kleine stappen continu.

Als de PCM toerental niveau koude start niet effectief kan controleren, een code P050A zal opgeslagen en storing controlelampje (MIL) worden belicht. Meervoudige storingen zal waarschijnlijk nodig zijn voor MIL verlichting.

Welke is de ernst van deze DTC?

Een code P050A moeten worden als ernstig behandeld, omdat de motor rijgedrag kunnen last hebben van de voorwaarden die oorzaak het kan worden opgeslagen

Wat zijn enkele van de symptomen van de code

de symptomen van een P050A motorcode kunnen zijn:.?

  • High of laag toerental niveau
  • motor afslaan op inactief
  • het gaspedaal kan zijn om te worden ingedrukt tot de motor
  • Unusual tikken starten of ploffend geluid van IAC motor
  • Cold auto:

    Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • Defecte of vuile IAC-klep
  • vacuümlektest
  • open of kortgesloten circuits en aansluitingen
  • Defecte elektronische koelmiddeltemperatuur (ECT) sensor
  • Wat zijn P050A oplossen treden?

    Als ECT betreffen d codes worden opgeslagen, te diagnosticeren en het repareren voordat u de P050A vast te stellen.

    Bepaalde voertuig toepassingen zullen een hoorbare tik vertonen of pop wanneer de omstandigheden gunstig zijn voor deze code worden opgeslagen. Als u werkt op een Ford Motor Company product met een opgeslagen code P050A, en dit geluid te horen is, vermoeden dat de IAC is defect.

    Een bron van betrouwbare informatie over het voertuig, een diagnostische scanner, en een digitale volt / ohmmeter (DVOM) alle nodig zijn om een ​​code P050A diagnosticeren.

    Component testprocedures en specificaties bedrading diagrammen, uitzicht Connectorzijde, connectorpen-out grafieken en diagnostische flow charts ligt in uw bron van informatie voertuig. Deze dingen zullen voor een succesvolle diagnose nodig zijn.

    Een visuele inspectie van de IAC-klep en alle bijbehorende bedrading en connectors kan een snelle diagnose opleveren. Zoek varmint schade aan de bedrading boven de motor.

    Als IAC klep en zitting zijn koolstof vervuild, de klep niet goed meer. De klep kan worden gereinigd op sommige voertuigen maar volg fabrikant & rsquo;. S aanbevelingen zorgvuldig te

    Met de DVOM (ohm) aan de IAC motor te testen. Ontkoppel de motor van het harnas en gebruik de meetkabels te meten weerstand. Indien de IAC motor niet voldoet aan de specificaties, is slecht.

    Als de IAC motor binnen specificaties, sluit de IAC motorconnector. Probe de ingangsspanning circuit en Ondergrond IAC connector via de meetkabels van de DVOM. Als de spanning binnen de specificaties en een grond aanwezig is, vermoeden dat de IAC-klep / motor defect is.

  • Zoeken geldende technische dienst bulletins (TSB). Als je een TSB, dat overeenkomt met het type voertuig, codes, en symptomen die u ondervindt vinden, het zal u helpen bij uw diagnose.
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p050a te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    "Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p050a uitschakelen in het ECU"

    In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p050a definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen

    Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.

    Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
    -klopsensoren,
    -distributie timing,
    -eerste lambda sensoren voor de catalysator,
    -versnellingsbak,
    -overboost, underboost

    Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben.
    We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.

    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van p050a

    X