P0503 snelheidssensor “A” Incidentele / Grillig / High

Home » OBD Codes » P0500-P0599 » P0503 snelheidssensor “A” Incidentele / Grillig / High

P0503 snelheidssensor “A” Incidentele / Grillig / High

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Rijsnelheidssensor A intermitterende

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het geldt voor alle 1996-nieuwer voertuigen (Porsche, BMW, Ford, Cadillac, Volvo, Mini, Chevy, Chrsyler, Toyota, etc.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

Wanneer een opgeslagen code P0503 wordt vertoond, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een spanningsingang signaal gedetecteerd van voertuigsnelheid sensor (VSS) A, die intermitterend, onregelmatig of overdreven. De aanduiding A wordt gewoonlijk de primaire VSS in een systeem waarin meerdere voertuigsnelheid sensoren gebruikt.

OBD II voertuigsnelheid sensoren meestal elektromagnetische sensoren die een soort van getande reluctor ringwiel en versnelling die mechanisch is bevestigd benutten aan een as, transmissie / verdeelbak uitgangsas, differentiaaldrijfwerk of aandrijfas. Wanneer de as draait, draait zodat de metalen ring reluctor. De reluctor ring voltooit een circuit met de stationaire elektromagnetische sensor als reluctor passeert nabijheid elektromagnetische uiteinde van de sensor. De uitsparingen tussen de tanden van de ring reluctor maken onderbrekingen van de sensorschakeling. De combinatie van circuit afwerkingen en storingen worden herkend door de PCM (en eventueel andere controllers) als spanningsgolf vormen patronen.

voertuigsnelheid wordt bewaakt door de PCM met invoergegevens vanuit één of meer sensoren voertuigsnelheid. De PCM vergelijkt ingangssignalen van de VSS met antilock brake control module (ABCM) of elektronische rembesturing module (EBCM) ingangen. De primaire VSS ingang (A) wordt waarschijnlijk geïnitieerd door de VSS in de transmissie maar secundaire VSS invoer / s kan worden gecontroleerd via een of meer wielsnelheidssensoren.

Een kenmerkende VSS of rijsnelheidssensor:

Als de PCM een intermitterende, grillige of hoge ingangsspanning signaal van de primaire VSS detecteert, wordt een code P0503 worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht. Een intermitterende kan onregelmatig of hoogspanning ingang toestand het gevolg is van een elektrisch of mechanisch probleem zijn

Zie snelheidssensor foutcodes:.

  • P0500 Rijsnelheidssensor ” A ” Storing
  • P0501 Rijsnelheidssensor ” A ” Range / performance
  • P0502 Rijsnelheidssensor ” A ” Low Input
  • Code Ernst & Symptomen

    Sinds omstandigheden die kunnen leiden tot een opgeslagen code P0503 kon rijgedrag en ABS kwesties te maken, dient te worden aangemerkt als ernstig en met een zekere mate van urgentie aangepakt.

    De symptomen van een P0503 code kunnen omvatten:

  • Onregelmatige snelheidsmeter / kilometerteller bedrijf
  • Irregular versnellingsbakschakelmechanisme patronen
  • Andere transmissie- ABS codes kunnen worden opgeslagen
  • Verlichting van de dienst motor snel lamp, traction control lamp of antilock remlamp
  • Onverwachte activering / deactivering van de tractieregeling (indien aanwezig)
  • het ABS kan onbruikbaar zijn gemaakt, in sommige gevallen
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze code zijn onder andere:

  • Overmatig metalen puin opbouw op snelheidssensor / s
  • een defecte wielsnelheid of rijsnelheidssensor
  • Knippen of beschadigd bedrading of stekkers (vooral bij snelheidssensoren)
  • beschadigde of versleten tanden op een reluctor ring
  • Een defecte PCM, AB CM, of EBCM
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Ik zou een diagnostische scanner, een digitaal volt / ohmmeter (DVOM), eventueel een oscilloscoop, en een betrouwbare auto nodig informatiebron om een ​​code P0503 diagnosticeren. Een scanner met een geïntegreerde DVOM en oscilloscoop zou ideaal zijn voor deze diagnose zijn.

    ik mijn diagnose beginnen met een visuele inspectie van het systeem bedrading, snelheid sensoren en connectoren. Ik zou geopend of kortgesloten als voorgeschreven en schoon overmatige metallische afval uit bewerkstelligd sensoren herstellen. Als sensor verwijderen haalbaar is, zou ik ook de integriteit van het gehele reluctor ring op dit moment.

    Vervolgens heb ik zou de scanner aan te sluiten op het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen foutcodes en stilstaand beeld gegevens. Noteer deze informatie af als het nuttig zijn als je de diagnose vordert kan blijken. Nu, schakelt de codes en proefrit het voertuig om te zien of de klachten aanhouden en / of als de code opnieuw wordt ingesteld.

    Een truc die veel professionele technici gebruik is om de informatie bron in het voertuig voor toepassing dienst bulletins technische zoeken (TSB). Als je een TSB die overeenkomt met de symptomen en opgeslagen codes van het voertuig in kwestie te vinden, de diagnostische informatie daarin zal waarschijnlijk helpen bij de juiste diagnose van de P0503.

    Neem wielsnelheid en / of voertuigsnelheid (met de scanner gegevensstroom) terwijl proef moet het voertuig rijden. Door het verkleinen van de datastroom alleen relevante velden weergegeven, kan de snelheid en nauwkeurigheid waarmee de gewenste data wordt geleverd toenemen. Inconsistent, onregelmatig of hoge waarden van VSS of wielsensoren kan leiden tot bedrading, elektrische connector of sensor problemen door het verkleinen van de regio van systeemstoring.

    Gebruik DVOM een weerstand test op de sensor in kwestie, nadat u het problematische gebied gelokaliseerd. Raadpleeg uw voertuig bron van informatie voor de aanbeveling van de fabrikant voor het testen van de VSS en sensoren die niet samenvallen met de specificaties te vervangen. De oscilloscoop kan worden voor levende gegevens van elke afzonderlijke VSS ophalen door probing het sensorsignaal draad en de sensor aarddraad. De aandrijving moet worden uitgevoerd, zodat veilig opkrikken of hijsen van het voertuig nodig zijn om dit type test veilig uit te voeren.

    Voertuig toerentalsensoren worden vaak beschadigd als gevolg van periodieke toezending onderhoud en wielsensoren (en sensor kabelbomen) vaak verbroken wanneer de rem reparatie uitgevoerd. Als een code P0503 wordt vertoond (onmiddellijk na een reparatie) vermoedt een beschadigde sensor harnas of sensor

    Verdere diagnostische informatie:.

  • Bij het uitvoeren circuitweerstand en continuïteit test met DVOM, altijd los te koppelen elektrische aansluitingen van verbonden controllers – niet te doen kan resulteren in een beschadigde controller
  • Wees voorzichtig bij het verwijderen van sensoren uit transmissie gevallen (voor het testen) zo heet transmissieolie kan schadelijk zijn
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0503 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X