P0480 Cooling Fan I Controle Circuit Malfunction

Home » OBD Codes » P0400-P0499 » P0480 Cooling Fan I Controle Circuit Malfunction

P0480 Cooling Fan I Controle Circuit Malfunction

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Cooling Fan Relais 1 Controle Circuit

Wat betekent dat?

Dit is een generieke powertrain diagnostische code (DTC), bedraagt, dus voor alle merken / modellen 1996-nieuwer. Echter, zullen specifieke stappen voor probleemoplossing variëren, afhankelijk van het voertuig.

Als check engine licht van uw auto komt en na het trekken van de code vindt u een P0480 weergegeven als verwijst naar de motor koelventilator circuit. Het is een generieke code van toepassing is op alle OBD-II (aan boord van diagnostiek) voertuigen.

Bij het rijden bent, lucht in voldoende hoeveelheid is die door de radiator effectief koelen van de motor. Wanneer u de auto naar een stop geen lucht die door de radiator en de motor begint te stijgen van de temperatuur.

De PCM (Motormanagementsysteem) meet de toename motortemperatuur via CTS (koelvloeistoftemperatuursensor) vlakbij het thermostaat. Wanneer de temperatuur bereikt ongeveer 223 graden F (waarde is afhankelijk van merk / model / motor), de PCM zal de koelventilator relais opdracht aan te zetten de ventilator. Dit gebeurt door het toevoeren van de grond om het relais.

Er is een probleem binnen dit circuit waardoor de ventilator niet werken waardoor de motor oververhit, terwijl nog steeds zitten of rijden met een lage snelheid. Wanneer de PCM pogingen om de ventilator te activeren en de zintuigen van het commando en het resultaat niet overeenkomen, wordt de code in te stellen.

OPMERKING: P0480 spreekt de basisschakeling echter codes P0481 en P0482 betrekking hebben hetzelfde probleem met het enige verschil is dat ze verband houden met de verschillende ventilatorsnelheid relais.

Symptomen

De symptomen kunnen zijn:

  • ‘motor controleren licht (storingsindicatielampje) verlichting en code P0480 set
  • Motor temperatuur stijgen wanneer het voertuig stopt en idles
  • Mogelijke oorzaken

    de oorzaken hiervoor DTC kunnen zijn:

  • Defecte ventilatorbesturing relais 1
  • fan stuurrelais harnas open of kortgesloten
  • Circuit elektrische verbindingen slecht
  • Defecte koelventilator 1
  • Defecte koelvloeistoftemperatuursensor
  • ventilator koelventilator harnas open of kortgesloten
  • koelventilator keten slechte elektrische aansluiting
  • Inlaatluchttemperatuursensor (IAT) storing
  • A / C keuzeschakelaar
  • A / C koelmiddel druksensor
  • Rijsnelheidssensor (VSS)
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    het is altijd een verstandig idee om te kijken van de technische bulletins dienst (TSB) van uw specifieke voertuig om te zien wat voor soort klachten komen al in de dealer service-afdeling in verband met deze code. Zoek met behulp van uw favoriete zoekmachine ” technische dienst bulletins voor ….. ” Kijk omhoog de code en het type van de fabrikant aanbevolen reparatie. Dit is ook een goed idee voor het kopen van een voertuig.

    Veel voertuigen zullen twee motor fans, één voor motorkoeling en de tweede voor het koelen van de airconditioning koeler en extra koeling voor de motor hebben.

    De ventilator die niet voor de airconditioningcondensor is de belangrijkste koelventilator en degene te concentreren op aanvankelijk. Daarnaast hebben veel voertuigen hebben multi-speed fans die maar liefst drie ventilatorsnelheid relais voor laag, midden en hoog.

    Open de motorkap en doe een visuele inspectie. Kijk naar de ventilator en zorg ervoor dat er geen obstakels in de voorkant van de radiator dat de luchtstroom. Draai de ventilator met uw vinger (zorg ervoor dat het voertuig en de sleutel is uit). Als het de ventilator niet zal draaien lagers zijn geschoten en de ventilator is slecht.

    Controleer de elektrische aansluiting op de ventilator. Trek de connector uit elkaar en zoeken corrosie of verbogen. Herstellen indien nodig en gebruik diëlektrisch vet op de terminals.

    Open het zekeringblok en controleer de koelventilator relais zekeringen. Als ze goed pull de koelventilator relais uit. De onderkant van de zekering blok deksel zal meestal aangeven plaatsing, maar zo niet, kijk in de handleiding.

    PCM functie van het voertuig is om als grond om apparaten te bedienen, geen voedingsspanning. De ventilator relais zijn niets anders dan een externe lichtschakelaar. De ventilator alsmede andere inrichting trekt teveel stroomsterkte veilig in de cockpit, zodat deze onder de motorkap wordt bewaard.

    Een constante stroomtoevoer van de accu aanwezig op een terminal in elk relais is. Deze windingen de ventilator wanneer het gesloten is. Een geschakelde terminal zal heet zijn alleen wanneer de toets is ingeschakeld. De negatieve pool van deze schakeling is die welke wordt gebruikt als de PCM wensen actieve het relais via aarding.

    Kijk naar het schema weergegeven aan de zijkant van het relais. Kijk voor de eenvoudige open en gesloten circuit. Controleer de pluspool van de accu van het inwendige blok met constant vermogen. De andere kant gaat naar de ventilator. Gebruik een test licht om de hete terminal.

    Spring de accuklem naar de ventilator harnas terminal en de ventilator zal werken. Zo niet, koppel het ventilatoraansluiting de ventilator en met een ohmmeter de continuïteit tussen de ventilator zijde van het relais terminal en de connector controleer de ventilator, indien er continuïteit is de ventilator slecht. Zo niet de kabelboom tussen de zekering blok en de ventilator defect.

    Als de ventilator toegepast, controleer dan de relais. Kijk naar de zijkant van de relais voor de geschakelde stroom terminal of gewoon de sleutel op. Controleer de aansluitingen voor een extra vermogen terminal en kijken waar het zou worden op het relais.

    Spring de accu pluspool van de eerste test met dit eindstation en plaatsen van een extra jumper van de negatieve aansluiting van het relais naar aarde. De schakelaar zullen klikken. Gebruik een ohmmeter te testen dat de constante accu en de ventilator harnas terminal continuïteit waardoor het circuit gesloten.

    Als het circuit niet is gesloten of het relais niet heeft geklikt, het relais is slecht. Controleer alle relais op dezelfde manier om ervoor te zorgen dat ze werken allemaal zijn.

    Als er geen geschakelde spanning op het relais, het contactslot is verdacht.

    Als ze blijken goed te zijn, controleer dan de CTS met een ohmmeter. Trek de connector uit. Laat de motor afkoelen en zet de ohmmeter op de schaal 200.000. Probe de sensoraansluitingen.

    De meting zal ongeveer 2,5. Voor de exacte waarden contact op met een service manual. Nauwkeurigheid niet nodig omdat alle sensoren verschillend kunnen zijn. Je wil alleen maar weten of het werkt. Sluit het en warm de motor.

    Zet de motor af en trek de CTS stekker weer. Controleer het met de ohmmeter, moet er een grote verandering in de weerstand, zo niet de sensor is slecht.

    Als de bovenstaande procedure een mislukking niet kon vinden, de kans is dat een slechte verbinding met de PCM of de PCM zelf een fout heeft begaan. Geen verder gaan zonder overleg met uw service manual. Loskoppelen van de PCM kon het verlies van de programmering en het voertuig mag niet starten, tenzij gesleept naar de dealer voor herprogrammeren veroorzaken.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0480 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X