P046A Catalyst temperatuursensor 1/2 Correlatie (Bank 1)

Home » OBD Codes » P0400-P0499 » P046A Catalyst temperatuursensor 1/2 Correlatie (Bank 1)

P046A Catalyst temperatuursensor 1/2 Correlatie (Bank 1)

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Catalyst temperatuursensor 1/2 Correlatie (Bank 1)

Wat betekent dat?

Dit is een generieke transmissie storingscode (DTC) en geldt voor OBD-II voertuigen met een katalysator temperatuursensor. Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Dodge, Ford, Chevrolet, Dodge, Ram, enz. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en powertrain configuratie.

Als een OBD-II uitgerust voertuig opgeslagen code P046A, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een verschil tussen de temperatuursignalen van de katalysator van de motor een bank heeft gedetecteerd. (Bank 1) geeft de bank van de motor die de # 1 cylinder. Voor zover ik weet, alleen diesel toepassingen te gebruiken katalysator temperatuursensoren.

Clean brandende voertuigen met dieselmotor vereisen verschillende soorten diesel-uitlaatgassen injecties om de katalysator van de uitstoot van schadelijke stoffen te verwijderen. AdBlue (DEF) wordt geïnjecteerd in de katalysator om de temperatuur van de katalysator verhogen en brand de stikstofoxide deeltjes gevangen in. Deze modellen maken gebruik van katalysator temperatuursensoren (in tegenstelling tot zuurstofsensoren) tot katalysator efficiëntie te bepalen. Gebruik temperatuur beeldscherm katalysatorefficiëntie is de meest nauwkeurige en praktische wijze.

sensor 1 en sensor 2 kunnen worden genoemd de stroomopwaartse en stroomafwaartse katalysator temperatuursensoren respectievelijk. De sensoren worden typisch vlak voor en direct geplaatst na de katalysator in het uitlaatsysteem. Wanneer de motor loopt en opgewarmd voldoende, uitlaat invoeren van de katalysator moet met name koeler dan uitlaat die de converter te verlaten. Dit geldt ongeacht de status van de DEF-systeem. De PCM controleert de katalysator temperatuursensoren continu en vergelijkt de twee sensorsignalen. Indien de mate van variatie tussen de twee niet binnen een geprogrammeerde hoeveelheid, een code P046A worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) kunnen ook worden verlicht.

Wat is de ernst van de DTC

De katalysatortemperatuur variatie is essentieel voor het verminderen uitlaatemissies van dieselmotoren. Hoewel deze code kan gepaard gaan met geen rijgedrag symptomen, uit milieu-oogpunt, moet worden aangemerkt als ernstig.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

De symptomen van een P046A foutcode kunnen zijn:

  • Er kunnen geen symptomen met deze code
  • Zware zwarte rook uit de uitlaat (meer dan normaal)
  • Andere DEF en katalysator codes
  • Minder brandstofverbruik
  • Verhoogde uitlaatgasemissies
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code?

    Oorzaken hiervoor P046A zendcode kunnen omvatten:

  • Defecte uitlaatgassen temperatuursensor
  • Bad katalysator
  • DEF systeemstoring
  • verbrand of anderszins open / kortgesloten circuits in het uitlaatsysteem temperatuursensorsysteem
  • Wat zijn de stappen P046A oplossen?

    Als ik een code P046A diagnosticeren, zou ik als een diagnose scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), een infrarood thermometer (met een laser poi hebben nter indien mogelijk) en een betrouwbare voertuiginformatie bron (bijvoorbeeld AllData DIY).

    Controleer of de DEF systeem is gevuld met de juiste vloeistof en goed werkt. Als er DEF gerelateerd zijn codes aanwezig zijn, dan zou ik diagnosticeren en te repareren voordat u een P046A diagnosticeren. Ik zou alle systeem gerelateerde bedrading en connectors inspecteren. Focus op harnassen die worden geleid in de buurt van hete uitlaatpijpen en variëteiten.

    Sluit de scanner aan diagnostische poort van het voertuig en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Nu, schrijf het op en hangen aan het voor later. Wis de codes en kijk of de P046D wordt gereset.

    Als de code wordt teruggezet, sluit u de scanner en observeer de datastroom met draaiende motor en bij normale bedrijfstemperatuur. U kunt de datastroom te beperken tot alleen relevante gegevens weer te geven. Dit versnelt de levering van gegevens en bieden u een meer adequate gegevens signaal van de uitlaatgassen temperatuursensor / s in kwestie.

    Het verkrijgen van de temperatuur variance aanbevelingen voor het voertuig in kwestie (van uw voertuig informatiebron) en vergelijk ze met feitelijke gegevens (weergegeven scanner gegevensstroom).

    Als scannerdata weerspiegelt het verschil tussen de twee sensoren niet binnen de specificaties gebruik de infraroodthermometer een fysieke temperatuur te krijgen. Vergelijk je bevindingen met die gezien op de scanner gegevens weer te geven en te testen uitlaatsysteem temperatuursensoren die niet align doen.

    Met de DVOM om afzonderlijke sensoren te testen volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Vervang sensors welke test niet binnen de specificaties.

    Haal alle bijbehorende besturingen en testen individuele installatiecircuits als alle sensoren binnen de specificaties. Repareren of vervangen circuits die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant.

    Als alle sensoren en circuits zijn binnen de specificaties, vermoedt dat er een defect PCM of een PCM programmeerfout.

  • Een opgeslagen code P046A is geen oordeel van elke specifieke katalysator temperatuursensor maar een discrepantie tussen de correlatie van twee afzonderlijke sensoren
  • Verdachte PCM falen nadat alle andere mogelijkheden zijn geëlimineerd
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p046a te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X