P0426 Catalyst temperatuursensor Bereik / Prestatie (Bank 1, Sensor 1)

Home » OBD Codes » P0400-P0499 » P0426 Catalyst temperatuursensor Bereik / Prestatie (Bank 1, Sensor 1)

P0426 Catalyst temperatuursensor Bereik / Prestatie (Bank 1, Sensor 1)

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Catalyst temperatuurvoelercircuit Bereik / Prestatie (Bank 1, Sensor 1)

Wat betekent dat?

deze diagnostische (DTC) is een generieke aandrijflijn code, wat betekent dat van toepassing is op OBD-II uitgeruste voertuigen die een katalysator temperatuursensor hebben (Subaru, Ford, Chevrolet, jeep, Nissan, Mercedes-Benz, Toyota, Dodge, etc. ). Hoewel algemeen kan de exacte reparatiestappen variabel merk / model.

De katalysator is een van de belangrijkste onderdelen van emissies apparatuur op een voertuig. Afvalgassen door de katalysator waarbij een chemische reactie plaatsvindt. Deze reactie converteert koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HO) en stikstofoxiden (NOx) – in onschadelijk water (H2O) en kooldioxide (CO2)

Converter efficiëntie wordt bewaakt door twee zuurstofsensoren.; een aangebracht stroomopwaarts van de omzetter en één stroomafwaarts aangebracht. Door vergelijking van de zuurstofsensor (O2) signalen, kan de aandrijflijn (PCM) bepalen of de katalysator goed werkt. Een standaard zirkonium prealyst O2 sensor snel omschakelen zijn uitgangssignaal tussen ongeveer 0,1 en 0,9 volt. Bij lezing van 0,1 volt duidt een mager lucht / brandstofmengsel, dat 0,9 volt geeft een rijk mengsel. Indien de module goed werkt de stroomafwaartse sensor dient om constant op ongeveer 0,45 volt.

Katalysator efficiëntie en de temperatuur gaan hand en hand. Indien de module wordt naar behoren functioneert, dient de uitlaattemperatuur iets hoger dan de inlaat. De oude vuistregel was een verschil van 100 graden Fahrenheit. Is echter mogelijk dat veel moderne auto’s dit niet veel van een verschil te laten zien.

Er is geen echte ” katalysator temperatuursensor “. Wat de codes overzicht in dit artikel verwijst naar de zuurstof sensor. & Quot; bank 1 ” gedeelte van de code geeft het probleem bij de eerste bank van de motor. Dat wil zeggen de bank die cilinder # 1 omvat. & Quot; Sensor 1 ” verwijst naar de sensor die stroomopwaarts van de katalysator.

Trouble code P0426 ingesteld wanneer het PCM een storing met de katalysatortemperatuur detecteert.

Zie ook diagnostische codes zijn onder andere:

  • P0425 Catalyst temperatuurvoelercircuit Storing (Bank 1, Sensor 1)
  • P0427 Catalyst temperatuurvoelercircuit Low (Bank 1, Sensor 1)
  • P0428 Catalyst temperatuurvoelercircuit High (Bank 1, Sensor 1)
  • Code Ernst & Symptomen

    De ernst van deze code is matig. Symptomen van een P0426 motor code kan zijn:

  • Illuminated check engine licht
  • Slechte prestaties van de motor
  • Een verminderde brandstofverbruik
  • verhoogde emissies
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken hiervoor P0426 code zijn:

  • Defecte zuurstofsensor
  • Bedrading problemen
  • Uitlaat lucht / brandstofmengsel uit balans
  • Defecte PCM / PCM programmering
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Begin met visuele inspectie van de voorste lambda sensor en bijbehorende bekabeling. Kijk voor losse verbindingen, beschadigde bedrading, enz. Kijk ook voor afzuiging lekken zowel visueel als auditief. Een uitlaat lek kan een vals zuurstofsensor code. Als schade wordt gevonden, reparatie nodig, schakelt u de code en kijk of het rendement.

    Vervolgens cheque van bulletins technische dienst (TSBs) met betrekking tot de kwestie. Als er niets wordt gevonden, moet u om vooruit te gaan stap voor stap de diagnose van het systeem. Het volgende is een algemene procedure voor het testen van deze code varieert voertuigen. Om het systeem nauwkeurig te testen, zult u wilt verwijzen naar een voertuig merk / model specifieke diagnostische stroomschema.

    Controleer of er andere DTC

    Oxygen sensor codes kan vaak worden ingesteld als gevolg van de prestaties van de motor problemen die een uit balans lucht / brandstofmengsel veroorzaken. Als er andere DTC’s opgeslagen, wil je die eerste te pakken alvorens verder te gaan met zuurstof sensor diagnose.

    Controleer Sensor Operation

    Dit kan het beste gebeuren met behulp van een scanner, of beter nog, een oscilloscoop. Aangezien de meeste mensen hebben geen toegang tot een bereik hebben, dus we zullen dekken zuurstof sensor diagnose met behulp van een scanner. Sluit de scanner aan de ODB-poort onder het dashboard. Zet de scanner aan en kies de Bank 2 Sensor 1 voltage parameter uit de lijst van gegevens. Breng de motor op bedrijfstemperatuur en bekijk de sensor is aangesloten op de scanner in de grafische modus. De sensor moet snel wisselen tussen rijke en arme (0,1 volt en 0,9 volt). Als de sensor respons is traag, is het waarschijnlijk defect en moet worden vervangen.

    Als de sensor leest boven 0,55 volt constant, ofwel de sensor is mislukt, het lucht / brandstofmengsel is te rijk of er een open het sensorsignaal circuit. Als de sensor leest boven 0,35 volt continu, hetzij het defect is geraakt, het lucht / brandstofmengsel te arm of er een hoge weerstand of kortsluiting in de signaaldraad aan het PCM.

    Controleer de keten

    Zuurstofsensoren produceren hun eigen spanning signaal wordt teruggestuurd naar de PCM. Alvorens verder te gaan, wil je naar de fabriek elektrische schema’s raadplegen om te bepalen welke draden die. AutoZone biedt gratis online reparatiehandleidingen voor vele voertuigen en ALLDATADIY biedt enkel voertuig abonnementen. Controleren op doorverbinding tussen de sensor en PCM, draai de sleutel op ” off ” positie en verwijder de O2 stekker. Sluit een digitale multimeter ingesteld op ohm (Contact uit) tussen de O2 sensorsignaal aansluiting van de PCM en de signaaldraad. Indien de tellerstanden buiten bereik (OL) er een onderbreking tussen PCM en de sensor die moet worden gelokaliseerd en gerepareerd. Als de meter leest een numerieke waarde, is er continuïteit.

    Vervolgens wil je de grond zijde van het circuit te controleren. Om dit te doen, draai de contactsleutel in de ” off ” positie en verwijder de O2 stekker. Sluit een digitale multimeter ingesteld op ohm (Contact uit) tussen de O2 stekker aardaansluiting (kabelbundelzijde) en chassisaarding. Indien de tellerstanden buiten bereik (OL) er een open circuit op de belastingzijde van de schakeling die moet worden gelokaliseerd en gerepareerd. Als de meter leest een numerieke waarde, is er continuïteit aan de grond.

    Tot slot, wil je om te controleren of de PCM correct verwerken van de O2 sensor signaal. Hiertoe laat alle aansluitpunten aangesloten en plaats een back-probe meter voorsprong in de signaalaansluiting op PCM. Stel de digitale multimeter aan op de DC volt setting. Met de motor opgewarmd, vergelijken spanning lezing over de meter om dat op de scan tool. Als de twee doen geen partij, het PCM is het waarschijnlijk defect of vereist reprograming.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0426 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X