P0389 krukaspositiesensor B Circuit Onderbroken

Home » OBD Codes » P0300-P0399 » P0389 krukaspositiesensor B Circuit Onderbroken

P0389 krukaspositiesensor B Circuit Onderbroken

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

krukaspositiesensor B Circuit Onderbroken

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op OBD-II uitgeruste voertuigen (Honda, GMC, Chevrolet, Ford, Volvo, Dodge, Toyota, etc.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

Als de auto een opgeslagen code P0389, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) gedetecteerd een intermitterende of onregelmatige spanningssignaal van de secundaire krukas positie (CKP). Wanneer een OBD II-systeem maakt gebruik van meerdere sensoren CKP sensor B verwijst doorgaans naar een secundaire Krukassensor.

motortoerental (RPM) en krukaspositie worden bewaakt met de krukassensor. De PCM berekent ontstekingsvonk timing met de positie van de krukas. Als je bedenkt dat de nokkenassen draaien op de helft van de snelheid van de krukas, zie je waarom het zo belangrijk dat de PCM in staat is om onderscheid te maken tussen de motor inlaat en uitlaat Stokes (rotaties). Krukassensor schakeling omvat één of meer circuits toegewijd om PCM met een ingangssignaal, een 5 volt referentiesignaal, en gemalen.

NOKKENASSENSOR sensoren zijn meestal van het elektromagnetische, Hall-effect ras. Ze worden meestal gemonteerd op het uitwendige van de motor en in nabijheid (meestal slechts enkele mil) van een kringloop compleet motor gemalen. De motor bodem is typisch een reluctor ring (met precisie vervaardigd tanden) bevestigd aan elk einde van de krukas of geïntegreerd in de krukas zelf. Sommige systemen met meerdere sensoren CKP kan reluctor ring op één uiteinde van de krukas en een machinaal in het midden van de krukas. Anderen gewoon sensoren monteren op meerdere posities rond een reluctor ring.

De Krukassensor is zodanig gemonteerd, dat de reluctantie ring passeert binnen enkele mil van de magnetische punt de krukas roteert. Verhevenheden (tanden) van de reluctor ring volledig een elektromagnetisch circuit met de sensor en de uitsparingen tussen de verhoogde zones onderbreekt de keten kort. De PCM herkent deze continue keten voltooiingen en onderbrekingen een golfvormpatroon die spanningsschommelingen.

Ingangssignalen uit de CKP sensoren worden continu bewaakt door de PCM. Als krukaspositiesensor ingangsspanning te laag over een bepaalde periode, zal een P0389 code worden opgeslagen en MIL kan worden verlicht.

Andere krukaspositiesensor B foutcodes omvatten P0385, P0386, P0387, en P0388

Code Ernst & Symptomen

Een no-start voorwaarde zal waarschijnlijk gepaard gaan een opgeslagen code P0389. Daarom is deze code kan worden gecategoriseerd als ernstig.

De symptomen van deze code kunnen zijn:

  • De motor start niet
  • De toerenteller (indien aanwezig) niet registreert RPM wanneer de motor geleed
  • Aarzeling bij acceleratie
  • Slechte prestaties van de motor
  • Diminished brandstofverbruik
  • Oorzaken

    mogelijke oorzaken van deze code reeks zijn:

  • Defecte krukassensor
  • open of kortgesloten bedrading naar de krukassensor
  • gecorrodeerde of vloeistof doorweekt connector aan de CKP sensor
  • Faulty PCM of PCM programmeerfout
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    ik zou een diagnostische scanner nodig hebt, met een geïntegreerde digitale volt / weerstandsmeter (DVOM) en oscilloscoop, voordat het diagnosticeren van een code P0389. Een betrouwbare voertuig informatiebron, zoals All Data DIY zal ook nodig zijn.

    Een visuele inspectie van alle systeem gerelateerde bedrading en stekkers is een goede plek om uw diagnose te beginnen. Schakelingen die zijn verontreinigd met motorolie, koelvloeistof of stuurbekrachtigingsvloeistof moeten zorgvuldig worden gecontroleerd op petroleum basis de beschermende isolatie van de bedrading kan beschadigen en leiden tot kortgesloten of open circuits (en opgeslagen P0389).

    Als de visuele inspectie geen resultaten oplevert, sluit u de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data. Het schrijven van deze informatie naar beneden kan nuttig blijken als de P0389 blijkt intermitterend te zijn. Indien mogelijk, proefrit het voertuig om te zien of de code wordt gereset.

    Als de P0389 teruggesteld zoek een bedradingschema van het voertuig informatiebron en controleer spanning op de krukassensor. Verwijzing vijf volt wordt gewoonlijk gebruikt voor Krukassensor werking maar check specificaties van de fabrikant voor het betrokken voertuig. Één of meer output circuits en aardsignaal zullen aanwezig zijn. Als referentiespanning en aarde waargenomen worden op de Krukassensor connector, verder met de volgende stap.

    Via de DVOM, test de Krukassensor in kwestie volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Als krukassensor weerstandsniveaus niet voldoen aan aanbevelingen van de fabrikant, vermoeden dat het defect is. Moet krukassensor weerstand align opgave fabrikant, verder met de volgende stap.

    Bevestig de positieve testdraad van de oscilloscoop met de signaaluitgang kabel en sluit de negatieve draad op de Krukassensor aardingscircuit na opnieuw aansluiten van de CKP desbetreffende sensor. Kies de juiste voltage-instelling op de oscilloscoop en zet hem aan. Let op de golfvorm patroon op de oscilloscoop bij stationair lopende motor in het park of neutraal. Letten spanningspieken of glitches bij het golfvormpatroon. Eventuele afwijkingen worden gedetecteerd, wiggle test de bedrading en de connector (de krukassensor) om te bepalen of het probleem losse verbinding of een defecte sensor. Indien de magnetische uiteinde van de Krukassensor heeft overmatige metallische afval of als er een gebroken of versleten reluctor ring, kan het ontbreken spanning nokken van het golfvormpatroon veroorzaken. Ga naar de volgende stap zonder problemen in de golfvormpatroon.

    Zoek de PCM-stekker en steek de meetkabels van de oscilloscoop krukassensor signaalingang en aarde circuits, respectievelijk. Observeert de golfvormpatroon. Als het golfvormpatroon bij de PCM-ongelijksoortig is aan wat werd waargenomen wanneer de meetkabels zijn verbonden nabij het Krukassensor vermoeden een open of kortgesloten circuit tussen de Krukassensor stekker en PCM connector. Als dit waar is, koppelt u alle bijbehorende controllers en testen van individuele circuits met de DVOM. U moet repareren of vervangen kortgesloten of open circuits. De PCM defect, anders kan het PCM programmeerfout hebben, indien het golfvormpatroon identiek aan wat werd waargenomen wanneer de meetkabels zijn verbonden nabij het Krukassensor

    Verdere diagnostische informatie:.

  • Sommige fabrikanten raden CKP en CMP sensoren worden vervangen als een set
  • Gebruik technische dienst bulletins te helpen bij het diagnostisch proces
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0389 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X