P02AA Cylinder 5 – Fuel Trim bij Max Limit

Home » OBD Codes » P0200-P0299 » P02AA Cylinder 5 – Fuel Trim bij Max Limit

P02AA Cylinder 5 – Fuel Trim bij Max Limit

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Cilinder 5 Fuel Trim bij Max Limit

Wat betekent dat?

Dit is een generieke powertrain diagnostische (DTC) en in het algemeen van toepassing op alle benzine OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Land Rover, Mazda, Jaguar, Ford, Mini, Nissan, GM, etc. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en powertrain configuratie.

een opgeslagen P02AA codemiddelen de aandrijflijn (PCM) een zeer arm mengsel in een bepaald motorcilinder is de cilinder gedetecteerd in casu # 5.

de PCM gebruikt de brandstofafstelling systeem te verhogen of zoals vereist brandstoftoevoer te verminderen. Invoersignalen van de zuurstof sensoren de PCM met de gegevens om brandstofafstelling passen. De PCM toepassingen variaties in brandstofinjector pulsbreedtemodulatie van kracht lucht / brandstofverhouding verandert.

Korte termijn brandstofafstelling is voortdurend berekend door de PCM. Het fluctueert snel en is een van de belangrijkste factoren bij de berekening van de lange termijn brandstof trim. Elk voertuig heeft een minimale en maximale brandstofafstelling percentage parameters geprogrammeerd in de PCM. De parameters voor de korte termijn brandstofafstelling zijn veel breder dan de parameter specificaties voor de lange termijn brandstof trim.

Kleine variaties in brandstofafstelling, kenmerkend gemeten in positieve of negatieve percentage normaal en veroorzaakt geen code P02AA worden opgeslagen. Maximale brandstofafstelling parameters (positief of negatief) zijn gewoonlijk in de vijfentwintig procent bereik. Zodra dit maximum is overschreden, wordt een code van dit type worden opgeslagen.

Wanneer de motor werkt optimaal rendement en er weinig behoefte te verhogen of de hoeveelheid brandstof die aan elke cilinder te verlagen brandstofafstelling moet weerspiegelen tussen nul en tien procent. Wanneer magere uitlaatgassen worden gedetecteerd door de PCM, moet brandstof worden verhoogd en brandstofafstelling zal weerspiegelen een positieve percentage. Als de uitlaat is te rijk, de motor heeft minder brandstof en brandstofafstelling moet een weerspiegeling zijn van een negatief percentage

Zie ook:. Alles wat je wilt weten over brandstof afwerking

OBD-II. voertuigen moet een patroon voor de lange termijn brandstofafstelling strategie vast te stellen en dit zal meerdere ontsteking cycli vereisen

brandstoffijnafstelling grafieken zoals getoond door OBD-II scanner.

Wat is de ernst van deze DTC?

de P02AA moet worden aangemerkt als ernstig, omdat een mager brandstof aandoening kan leiden tot katastrofisch motorschade.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

de symptomen van een P02AA problemen code kunnen zijn:

  • Verminderde prestaties van de motor
  • Vertraagde starten van de motor
  • De aanwezigheid van opgeslagen lean uitlaat codes
  • Misfire codes kunnen ook worden opgeslagen
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code?

    oorzaken voor deze P02AA brandstofafstelling code kunnen zijn:

  • Defecte / lekkende brandstof injector
  • Bad brandstofpomp
  • Motor vacuümlek (met inbegrip van EGR-klep storing)
  • Defecte zuurstofsensor
  • Massa luchtstroom (MAF) of Manifold Air Pressure (MAP) sensor defect
  • Wat zijn enkele stappen P02AA het oplossen van problemen?

    Als er MAF of MAP gerelateerde codes aanwezig, diagnosticeren en te repareren die door alvorens het P02AA code vast te stellen.

    ik zou mijn diagnose beginnen met een algemene inspectie van de motor inlaatspruitstuk gebied. Mijn focus zou liggen op vacuüm lekken. Ten eerste wil ik voor het geluid (sissen) van een vacuümlek luisteren. Ik zou het controleren van alle slangen en plastic leidingen op tekenen van scheuren of instorten. De PCV lijnen zijn een gemeenschappelijke vacuümbron lekken. Controleer ook de randen van de inname op tekenen van koppakking. Ten tweede wil ik de brandstof injector in kwestie (cilinder # 5) op tekenen van brandstoflekkage te onderzoeken. Als de injector is nat met brandstof, vermoeden dat hij niet heeft

    Als er geen voor de hand liggende mechanische problemen worden ontdekt in de motorruimte, zijn er verschillende tools die nodig zullen zijn om uw diagnose blijven.

  • Een diagnose scanner
  • digitale volt / ohmmeter (DVOM)
  • A brandstofdrukmeter adapters
  • Een betrouwbare voertuiginformatie source
  • Vervolgens heb ik zou de scanner om het voertuig diagnostische poort aan te sluiten. Ik zou alle opgeslagen codes en freeze frame gegevens op te halen, schrijf het allemaal op voor later gebruik dan. Nu zou ik de codes te wissen en proefrit het voertuig om te zien of gereset.

    Open de scanner datastroom en observeer zuurstofsensor operatie om te zien of een magere uitlaatgas aandoening daadwerkelijk bestaat. Ik wil de datastroom te beperken tot alleen relevante gegevens op te nemen. Dit levert een snellere data reactietijd en een nauwkeuriger aflezing

    Als een actuele helling uitlaat toestand aanwezig is.

    Stap 1

    Gebruik brandstofdrukmeter om te testen brandstofdruk en het vergelijken met specificaties van de fabrikant. Als brandstofdruk binnen specificaties verder naar stap 2. Wanneer brandstofdruk beneden minimumvereisten Gebruik de DVOM te testen brandstofpomp en de brandstofpomp spanning. Wanneer de brandstofpomp wordt toegevoerd een aanvaardbaar spanningsniveau (meestal batterijspanning), verwijder het brandstoffilter en kijk of het verstopt met vuil. Als het filter verstopt is, moet hij vervangen worden. Als het filter niet verstopt is, verdachte brandstofpomp mislukking.

    Stap 2

    Open de injectorstekker (de injector betrokken) en gebruik de DVOM (of noid lamp indien beschikbaar) om te testen voor injector spanning en aarde puls (de laatste uit het PCM). Wanneer geen spanning wordt ontdekt in de injector verder naar stap 3. Als de spanning en aarde puls aanwezig zijn, sluit de injector en gebruik een stethoscoop (of een ander afspeelapparaat) en beluisteren bij draaiende motor. Een hoorbaar klikkend geluid moet worden herhaald met regelmatige tussenpozen. Als het geluid niet aanwezig is, of als het intermitterend, vermoeden dat de injector voor de cilinder in kwestie defect of verstopt. Beide condities zal waarschijnlijk bevel vervanging van de injector.

    Stap 3

    De meeste moderne brandstofinjectiesystemen ontwikkelen voortdurend van de accuspanning aan elke brandstofinjector, de PCM toevoeren van een grond puls op het juiste tijdstip, het circuit en resulteren in een spray van brandstof aan de cilinder voltooien. Gebruik de DVOM om testsysteem zekeringen en relais van de accuspanning. Vervang zekeringen en / of relais als dat nodig is. Test systeem zekeringen met het circuit onder belasting.

    Ik ben bedrogen door een defecte zekering die goed leek wanneer het circuit niet werd geladen (key on / motor uit), dan mislukt met het circuit geladen (key on / draaiende motor). Als al het systeem zekeringen en relais zijn goed en er is geen spanning aanwezig is, gebruik maken van uw voertuig informatiebron om het circuit op te sporen. De kans is groot dat het je zal nemen om het contactslot of brandstofinspuiting module (indien van toepassing). Make circuit reparaties zoals vereist

    Opmerking:.. Wees voorzichtig bij het testen / vervangen hogedruk brandstofsysteem componenten

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p02aa te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X