P0236 turbocompressor Boost Sensor A Circuit Range / performance

Home » OBD Codes » P0200-P0299 » P0236 turbocompressor Boost Sensor A Circuit Range / performance

P0236 turbocompressor Boost Sensor A Circuit Range / performance

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Generic: turbocompressor Boost Sensor A Range / performance
GM: turbocompressor Boost System Performance
Dodge Diesel Pickups: MAP Sensor Too High Too Long

Wat betekent dat?

Dit DTC is een generieke powertrain code die geldt voor alle turbocharged voertuigen. De verschillen in de bovenstaande beschrijvingen zijn vanwege de methode waarmee de druk in het inlaatspruitstuk wordt gemeten.

De aandrijflijn (PCM) zowel bestuurt en bewaakt vuldruk en indien de gemeten druk hoger is dan bestuurde druk wordt DTC P0236 set en de PCM zet de motor-indicator. Om deze code te diagnosticeren, moet je een algemeen begrip van drie dingen hebben:

  • Wat is de turbodruk
  • Hoe wordt gecontroleerd
  • Hoe wordt gemeten?

    in een atmosferische motor (dwz niet-turbo) de neerwaartse beweging van de zuigers, genaamd de inlaatslag, ontstaat onderdruk in het inlaatspruitstuk op dezelfde manier een spuit zuigt fluïdum. Dit vacuüm is hoe het lucht / brandstofmengsel wordt in de verbrandingskamer. Een turbo is een pomp aangedreven door uitlaatgassen als die de verbrandingskamer verlaten. Hierdoor ontstaat druk in het inlaatspruitstuk. In plaats van de motor te moeten “zuigen” de lucht / brandstofmengsel, wordt in plaats bijgevoerd een groter volume. In wezen is er al druk voordat de zuiger begint zijn compressieslag als gevolg toenemende samendrukking en daardoor toenemende macht. Dit is vuldruk.

    Boost wordt geregeld door de hoeveelheid uitlaatgassen doorgelaten de turbo te passen. Hoe groter de hoeveelheid, hoe sneller de turbo draait, hoe groter de turbodruk. Uitlaatgas wordt geleid rondom de turbo via een bypass die bekend staat als de waste-gate. De PCM controles vuldruk door regeling van de opening van de bypass. Het doet dit door het openen of sluiten van de afvalstoffen Hek nodig. Dit wordt bereikt door middel van een zuigmotor gemonteerd op of nabij de turbo. De PCM regelt de hoeveelheid vacuüm naar de zuigmotor via een magneetklep.

    De actuele druk in het inlaatspruitstuk wordt gemeten door ofwel een boost druksensor (Ford / VW) of een verdeelstuk Druksensor (Chrysler / GM). De verschillende soorten sensor rekening te houden met de verschillende technische beschrijving gegeven van elke fabrikant, maar beide hebben dezelfde functie.

    Deze specifieke code is er een die zo snel moeten worden aangepakt als mogelijk te wijten aan het verhoogde risico van meer dan boost en katalysator schade.

    Symptomen

    Als voorwaarden set P0236 onderhavige PCM negeert werkelijke verdeelstuk drukwaarden en gebruikt een afgeleid of veronderstelde spruitstukdruk zijn, beperkt de hoeveelheid brandstof en dynamische inspuittijdstip toegestaan. De PCM komt wat failure mode motormanagement (FMEM) genoemd en is het meest merkbaar door een gebrek aan macht

    Oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze code set zijn:.

  • vacuümbron
  • geknepen, ingeklapt of gebroken vacuümleidingen
  • Defecte solenoïdeklep
  • Defecte PCM
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

  • een visuele inspectie voor geknikt, geknepen, gebarsten of gebroken vacuüm lijnen. Controleer alle lijnen niet alleen degenen die verband houden met gate controle te verspillen. Een significante lek overal in het vacuümsysteem kan slechte prestaties van het gehele systeem tot gevolg hebben. Als goed verder naar stap 2
  • Met een vacuümmeter controle van vacuüm bij de ingangszijde van de magneetklep. Als er geen aanwezig is verdacht een defecte vacuümpomp. Indien vacuüm onderhavige verder naar stap 3.
  • De magneetklep wordt door pulsbreedtemodulatie of duty cycle. Met een digitale volt ohmmeter, dat een werkcyclus of de frequentie instelling heeft, terug sonde de signaaldraad aan de solenoïde connector. Het voertuig rijdt en controleer of een signaal geeft aan de DVOM. Als het signaal aanwezig verdacht een defecte magneetklep. Als er geen signaal vermoedt dat een defecte PCM
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0236 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X