P0234 Motor turbocompressor / Supercharger Overboost Voorwaarde

Home » OBD Codes » P0200-P0299 » P0234 Motor turbocompressor / Supercharger Overboost Voorwaarde

P0234 Motor turbocompressor / Supercharger Overboost Voorwaarde

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

turbocompressor / Supercharger “A” Overboost Voorwaarde

Wat betekent dat?

Deze diagnostische problemen code (DTC ) is een generieke code aandrijflijn. Het wordt beschouwd generieke omdat het op alle merken en modellen van voertuigen (1996-nieuwer), alhoewel specifieke reparatiestappen enigszins kan verschillen, afhankelijk van het model.

Trouble code P0234 geeft de aandrijflijn (PCM ) zintuigen een gevaarlijk hoge laaddruk van de motor krampachtige systeem. Niveaus boost boven de aanbevolen niveaus kan de structurele integriteit van de motor beschadigen.

Normaal gesproken een motor afhankelijk van het vacuüm door de neerwaartse beweging van de zuiger de lucht en brandstof lading trekken in de motor . Een compressor of turbocompressor luchtcompressor om de lucht en brandstof lading in de motor te verhogen. Dit staat bekend als ” krampachtige ” waardoor een veel kleinere zuinige motor de stroom normaal beschikbaar met een veel grotere motor te creëren.

De mechanische voorzieningen die bij krampachtige is verdeeld in drie categorieën, positieve verplaatsing (wortels stijl), centrifugale en turbo. De wortels stijl en centrifugale laders zijn band aangedreven bij turbo vertrouwt op de druk van de uitlaatgassen te bedienen.

A wortels of positieve verplaatsing compressor is gepositioneerd op de bovenzijde van de inlaatlucht. Een centrifugaal lijkt veel op een roterende compressor van de airconditioning en is gelegen aan de bestuurderszijde voorkant van de motor. Turbocompressoren worden gebruikt in overeenstemming met het uitlaatsysteem.

laaddruk stijgt de spanning op de motor neemt toe. Uw motor heeft aanbevolen grenzen boost druk om de mogelijkheid van een motor uitval van een onderdeel uit te sluiten. Code P0234 wordt ingesteld wanneer deze grenzen worden overschreden en moeten worden gecorrigeerd zo snel mogelijk aan de motor of transmissie schade te voorkomen.

Turbo laders vertrouwen op de uitlaat druk om de turbinebladen snel genoeg draaien om te produceren luchtdruk groter is dan atmosferisch. Echter hebben zij een inherente vertraging wanneer de uitlaatdruk onvoldoende is om de turbo snel genoeg om druk te creëren draaien. Afhankelijk van de aard van de eenheid die wordt gebruikt, de turbo moet 1700-2500 toerental van de motor vóór de aanvang ” haspel boven ”

Turbo’s draaien ongeveer 250.000 rpm in volle boost. Vuldruk neemt toe met het motortoerental. De vuldruk te regelen en te voorkomen overboost wordt een wastegateklep geïnstalleerd. De meeste moderne turbo’s hebben een interne wastegate en externe actuator. Er is een stang van de aandrijving naar de wastegate de turbo. Inlaatspruitstuk luchtdruk loopt naar de bovenkant van de wastegate. Zoals vuldruk toeneemt begint het uit te oefenen op de veer in de actuator die de wastegateklep gesloten houdt. Hoe hoger de druk stijgt, hoe meer het overpowers de veer, waardoor de wastegate opening en de leiding uitlaatgas vanaf de turbobladen en voorkomen van verdere toename boost.

Regulering van de druk uitgeoefend op de wastegate regelt de boost niveaus op specifieke rpm. Hiervoor gebruikt de computer barometrische of MAP sensoren motor en transmissie temperatuursensoren, pingelsensoren en inlaat druksensoren om de hoeveelheid wastegate opening noodzakelijk bepalen de beste boost niveaus leveren.

boost te reguleren de computer gebruikt ofwel een solenoïde, stappenmotor of pulsmodulator. Door het regelen van de druk op de wastegateaandrijver, wisselend boost mogelijk

Symptomen

De symptomen verschijnen voor een P0234 code is afhankelijk van de oorzaak van de overboost staat:.

  • De service engine vroeg of check engine lampje gaat branden.
  • U vindt er een verlies van macht ervaren.
  • De motor kan tekenen van oververhitting vertonen.
  • de transmissie kan tekenen van oververhitting en zware verschuiven. tonen
  • aanvullende codes geassocieerd met P0234 door de gestelde voorwaarde aanwezig hulp de oorzaak te zijn. Codes zijn beschikbaar voor alle elektrische componenten gebruikt door het motormanagement computer voor de controle van boost niveaus.
  • De motor kan tekenen van pre-ontsteking weer te geven in de vorm van kloppen.
  • De engine kan ontsteking tonen verwarring
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze DTC zijn onder andere:.

  • In plaats van verdere foutcodes in verband met de overboost voorwaarde het veilig zou zijn om te zeggen dat het probleem is mechanisch zijn. De werking van de wastegate de meest waarschijnlijke.
  • de wastegate is ofwel geplakt gesloten waardoor de turbo spin hoger dan normaal, waardoor de overboost veroorzaakt.
  • De stang van de wastegateaandrijver de wastegate aan de turbo is gebogen.
  • Een slang kwam van de wastegate of boost controller.
  • Een aanbod huis om de boost controller of van de controller naar de wastegate is verstopt.
  • Dodge trucks met een Cummins diesel hebben een eigenaardige probleem. Ze lopen prima, maar de check engine lampje gaat branden en sets code P0234 op een stationair, maar het licht gaat uit enkele minuten later bij kruissnelheden. De digitale boost stuurmal is aangesloten op de MAP sensor die een intermitterende fout ten losstaand stelt geen code. Vervanging van het MAP sensor corrigeert deze
  • Diagnosestappen &Mogelijke oplossingen

    Controleer de wastegate bedieningsstang aan de turbo. Repareren als zijn gebogen.

    Controleer de slangen oa van de boost controller de wastegateaandrijver en de toevoerleidingen naar de boost controller. Kijk op barsten of losgekoppeld slangen. Trek de slanguiteinden en zoeken naar aangesloten lijnen.

    Sluit een vacuümpomp aan de wastegate controller. Pump it langzaam terwijl u de aandrijfstang. Maak een notitie van de inches kwik nodig is om de stang te bedienen, of dat de stang beweegt helemaal niet. Raadpleeg een service manual voor het vacuüm nodig is om de wastegate bedienen. Als het buiten de specificatie Vervang de actuator.

    Als de staaf niet bewegen of wastegateaandrijver niet te pakken vacuum Vervang de actuator. Als daarvoor een vacuüm maar niet de staaf te bewegen, de interne wastegate in de turbo vastzit gesloten. Verwijder de turbo en de wastegate gerepareerd.

    Start de motor en koppel de toevoerslang om de boost controller. Inspecteren voor belemmeringen en turbodruk. Installeer de slang en koppel de slang aan de andere zijde van de boost controller. Er moet turbodruk aanwezig zijn -. Zo niet de boost controller vervangen

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0234 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X