P0229 Throttle / Pedal Position Sensor / Schakelaar C Circuit Onderbroken

Home » OBD Codes » P0200-P0299 » P0229 Throttle / Pedal Position Sensor / Schakelaar C Circuit Onderbroken

P0229 Throttle / Pedal Position Sensor / Schakelaar C Circuit Onderbroken

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

gaskleppositiesensor / Switch C Circuit Onderbroken

Wat betekent dat?

Deze diagnostische problemen code (DTC ) is een generieke code aandrijflijn, waardoor toepassing op alle 1996-nieuwere voertuigen (Dodge, Chrysler, Hyundai, jeep, Mazda, etc.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

eigen ervaring, heb ik ontdekt dat een opgeslagen P0229 codemiddelen de aandrijflijn (PCM) een intermitterende fout is gedetecteerd in het circuit van de ” C ” gasklepstandsensor (TPS) circuit.

De TPS is typisch een potentiometer sensor die vijf volt referentie circuit voltooit. De TPS mechanisch bediend via een verlenging van de smoorplaat schacht of een speciaal ontworpen tab op de sensor. De gasklep wordt geopend en gesloten worden contacten in de sensor gesleept een printplaat, variërend sensorweerstand. Zoals sensorweerstand wordt gewijzigd, TPS spanning fluctueert. De PCM herkent deze schommelingen wisselend smoorplaat bediening.

De PCM gebruik ingangsspanning signalen van de TPS berekenen brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip. Het gebruikt ook TPS invoergegevens om inlaatlucht, uitlaat zuurstofgehalte functie uitlaatgasrecirculatie (EGR) en motorbelasting percentage controleren.

Als de PCM een aantal intermitterende of onregelmatige signalen van de TPS, gedurende een bepaalde periode, en onder een geprogrammeerde set van omstandigheden, een code P0229 wordt opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) kan worden verlicht

Ernst & Symptomen

De TPS speelt een belangrijke rol in de motor rijgedrag, dus een opgeslagen code P0229 moeten worden aangepakt met een zekere mate van urgentie

De symptomen van een P0229 code kunnen zijn:.

  • Aarzeling bij acceleratie
  • De zwarte rook uit de uitlaatgassen (in het bijzonder bij het opstarten)
  • Vertraagde starten van de motor (met name op koude start)
  • Verminderde brandstofverbruik
  • Opgeslagen uitstoot codes kunnen een P0229 begeleiden
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:

  • Defecte of niet goed afgesteld TPS
  • Open of kortgesloten TPS ” C ” bedrading of connectors
  • Binding of beschadigd gasklep
  • Bad PCM of een PCM programmeerfout
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Ik gebruik meestal een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een nauwkeurige informatie bron in het voertuig (ALL DATA DIY) om een ​​code P0229 diagnosticeren.

    Een succesvolle diagnose begint meestal met een visuele inspectie van alle systeem gerelateerde bedrading en connectoren. Ik hou ook van de gasklep op tekenen van koolstof cokes of schade te testen. Repareren of vervangen defecte bedrading of componenten nodig en controleer opnieuw het gasklephuis en TPS

    Sluit de scanner om de diagnostische connector.; haalt u alle opgeslagen foutcodes en schrijf ze op voor toekomstig gebruik. Houd ik ook alle bijbehorende freeze frame data. Mijn aantekeningen zijn vaak handig als de opgeslagen code blijkt intermitterend te zijn. Vervolgens zou ik de codes te wissen en een proefrit met de auto. Ga verder met de diagnose als de code wordt gereset. Als het niet wordt gezet, kan de aandoening moeten verslechteren voordat de juiste diagnose kan worden gesteld. Bedien het voertuig gewoonlijk tot de PCM gaat gereedheid modus of de code opnieuw wordt ingesteld.

    Ga verder door te controleren op bulletins technische dienst (TSB) die van toepassing zijn op de specifieke storing (en auto) in kwestie door het raadplegen van uw voertuig informatie bron. Indien van toepassing, gebruik maken van de informatie in de juiste TSB te helpen met uw diagnose-informatie. TSBs kan vooral nuttig zijn bij de diagnose van een onderbroken toestand.

    De scanner datastroom kan bruikbare informatie met betrekking glitches en inconsistenties in het gaspedaal positiesensor verkregen. Als u het verkleinen van de scanner datastroom alleen relevante gegevens weer te geven, zul je een meer accurate data reactie te krijgen.

    Als er geen storingen worden gedetecteerd, gebruikt u de DVOM om de TPS te testen. Met behulp van de DVOM geeft u toegang tot live data als de juiste meetkabels zijn aangesloten op de grond en het signaal circuits. Bekijk de DVOM display terwijl handmatig bedienen van het gaspedaal. Zoeken glitches in spanning als het gaspedaal langzaam wordt bediend vanuit de gesloten stand naar vol gas. Spanning varieert typisch van 0,5-volt bij gesloten gasklep tot 4,5 volt bij vol gas. Als glitches of andere inconsistenties worden gedetecteerd, vermoeden dat de sensor wordt getest is defect of niet goed afgesteld

    Aanvullende diagnostische informatie:.

  • Als de TPS is vervangen en een P0229 blijft worden opgeslagen, raadpleegt de voertuiginformatie bron voor TPS aanpassing functies
  • Gebruik DVOM (met de meetkabels verbonden met aarde en signaalstroomkringen) het TPS nauwkeurig in te stellen
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0229 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X