P0152 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 1)

Home » OBD Codes » P0100-P0199 » P0152 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 1)

P0152 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 1)

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 1)

Wat betekent dat?

Deze diagnostische problemen (DTC) is een generieke code aandrijflijn, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

De o2 (zuurstof) sensors principe meten zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. De PCM (Motormanagementsysteem) gebruikt deze informatie om brandstofinjector puls regelen. De O2 sensoren zijn zeer belangrijk voor een goede werking van de motor. Problemen met hen kan ertoe leiden dat de PCM te veel brandstof toe te voegen of weg te nemen op basis van de defecte O2 sensor spanning.

Een P0152 code verwijst naar de Bank 2, sensor 1, O2 sensor. (Bank 1 zou cylinder 1 bevatten en bank 2 de overkant Bank2 niet noodzakelijkerwijs cilinder 2 bevatten.) & Quot; Bank 2 ” verwijst naar de zijde van de uitlaat die niet cilindernummer 1 en & quot bevat; Sensor 1 ” geeft aan dat het pre-cat sensor of voorwaartse (eerste) sensor op de bank. Het is een drie draads sensor. De PCM levert een aardschakeling en een referentie spanning van ongeveer 0,5 volt op een ander circuit. Ook voor de O2 verhitter er een batterijspanning toevoerdraad en andere massacircuit voor. De O2 sensor verhitter kan de O2 sensor opwarmen sneller, hetgeen moet gesloten lus in minder tijd dan normaal zou duren voordat het uitlaatgas naar de sensor opwarmen tot bedrijfstemperatuur.

De O2 sensor varieert de geleverde referentiespanning basis van zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Het kan variëren 0,1-0,9 volt, 0,1 aangeeft magere uitlaatgas en 0,9 aangeeft rijke uitlaat. Opmerking: Een gecondenseerd uitleg brandstof afwerking: Als de O2 sensor aangeeft dat het zuurstofgehalte gemeten spanning is 0,9 volt of hoog, de PCM interpreteert dit als een rijk mengsel in de uitlaat en daardoor vermindert de hoeveelheid brandstof die door de motor verkorting injector ” op tijd “. De STFT (korte termijn brandstof afwerking) zou deze wijziging. Het tegenovergestelde zou gebeuren wanneer de PCM ziet een arm mengsel. De PCM zou brandstof met een enkel cijfer positieve STFT lezing zou aangewezen voegen. Op een normale motor vooraan O2 sensoren schakelen snel heen en weer twee of drie keer per seconde en de STFT zouden positieve en negatieve enkele cijfers toevoegen en verwijderen brandstof verschuiving te compenseren met een gelijke snelheid. Dit kleine ” dance ” gaat verder met het lucht / brandstofmengsel ernaar’s optimaal niveau te houden. Korte termijn brandstof afwerking of STFT weerspiegelen onmiddellijke veranderingen in de brandstof injector ” on-time ” terwijl de lange termijn brandstof afwerking of LTFT weerspiegelen veranderingen in de brandstof over een langere periode van tijd. Als STFT of LTFT metingen in de positieve dubbele cijfers (tien of hoger), betekent dit het brandstofsysteem is het toevoegen van een abnormale hoeveelheid brandstof dan nodig is om de juiste lucht / brandstofverhouding te houden. Kan worden overcompentsating een vacuümlek of een vastzittende magere O2 sensor, etc. Het omgekeerde zou het geval zijn als de brandstofafstelling metingen ontkennend dubbele cijfers. Het zou erop wijzen dat de brandstof systeem is het wegnemen van overmatige hoeveelheden brandstof, misschien om te compenseren voor lekkende injectoren of een vastzittende rijke O2 sensor, enz. Dus als ze last o2 aanverwante zaken, het lezen van uw brandstof afwerking kan aangeven wat de PCM heeft gedaan op de lange termijn en korte termijn met betrekking tot brandstof.

Dit aangeeft van de O2 sensor te hoog of in de rijke plaats zat vast. De PCM bewaakt deze spanning en indien zij bepaalt dat de spanning te hoog is buiten het bereik te lang kan P0152 instellen.

Symptomen

De symptomen kunnen zijn:

  • MIL (Malfunction Indicator Lamp) verlichting
  • Engine kan loopt erg ruw
  • Motor dreigt op te raken mager of rijk is afhankelijk van of de O2-sensor juist of onjuist leest
  • het ontbreken van de macht
  • Verhoogd brandstofverbruik
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken van een P0152 code zijn onder andere:

  • Bad bank 2, 1 o2 sensor verkeerd lezen rijk mengsel
  • Motor draait rijke en o2 sensor
  • correct meten rijk mengsel
  • Signaal kortgesloten spanning aangespannen
  • Bedrading schade / smelt als gevolg van contact met uitlaatgasbestanddelen
  • Vacuum lek (make hebben lean codes (P0171, P0174) aanwezig is met het)
  • Lekkende injectors
  • Bad brandstof drukregelaar
  • Bad PCM
  • Mogelijke oplossingen

    Als u een mager of rijk codes in verband met deze code, focus op de vaststelling van deze eerste, omdat deze kunnen de O2 sensor spanning lezingen te ap veroorzaken peer zelfs beschadigen als ze in feite alleen correct lezen.

    Dus, met draaiende motor op bedrijfstemperatuur is, gebruik dan een scanner aan de Bank 2,1 O2 sensor spanning lezen observeren. Is het hoog? Als dat zo is, kijk naar de lange termijn en korte termijn brandstofafstelling lezingen. De brandstof afwerking worden beïnvloed door de O2 sensoren zoals hierboven vermeld. Als de LTFT lectuur voor die bank aangeeft negatieve dubbele cijfers (PCM proberen om brandstof mee te nemen om te compenseren voor probleem) proberen het induceren van een vacuüm lek te zien of de sensor spanning dan gaat leunen en de brandstof afwerking te verhogen. Als de O2-sensor reageert, vermoedt dat er een probleem met de motor, niet de sensor. Er kunnen andere motor codes om u te helpen.

    Als de O2-sensor aflezing blijft hoog (0,9 volt of hoger) en zal niet reageren dan uitgeschakeld motor. Met KOEO (toets aan de motor uit) los te koppelen van de O2 sensor en het uiterlijk op tekenen van corrosie of water intrustion. Reparatie als dat nodig is. De spanning lezen moet nu ongeveer 0,5 volt. Als dat zo is, vervang dan de O2 sensor, het is intern kortgesloten.

    Als na het loskoppelen van de O2-sensor de spanning lezing over de scanner niet verandert, dan verdachte problemen met de bedrading. Inspecteer het harnas en uiterlijk voor gesmolten draden of waar de O2 sensor harnas maakt contact met de uitlaatdelen. Als u niet zeker bent, kunt u controleren of de continuïteit van alle vier draden tussen de sensor en de PCM met een ohmmeter. Elke weerstand bij alle duidt op een probleem. Reparatie als dat nodig is.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0152 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X