P0129 Luchtdruk te laag

Home » OBD Codes » P0100-P0199 » P0129 Luchtdruk te laag

P0129 Luchtdruk te laag

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Luchtdruk te laag

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code (DTC) is een generieke aandrijflijn code, welke middelen zij betrekking heeft op alle 1996-nieuwere voertuigen (Dodge, Chrysler, Hyundai, jeep, Mazda, etc.). Hoewel algemeen, de specifieke reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van merk / model.

Wanneer u een P0129 code opgeslagen in de OBD-II uitgerust voertuig vinden, betekent dit dat de powertrain controleren module (PCM) een heeft gedetecteerd lage luchtdruk lezen van de atmosferische druksensor (BPS) of het spruitstuk absolute druksensor (MAP).

de atmosferische druksensor kan de PCM scherm veranderingen in de atmosferische druk. Luchtdruk is gerelateerd exact op de bepaalde mate van hoogte, zoals dit geldt voor uw voertuig. Deze informatie wordt gebruikt door de PCM hulp berekenen brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip strategie.

De atmosferische druksensor wordt gewoonlijk bij een referentiespanningssignaal een batterij gemalen, en één (of meer) uitgangssignaal schakeling / s. De BPS voltooit de referentiespanningsketen en de geschikte weerstand zoals bepaald door de werkelijke luchtdruk.

Aangezien veranderingen in de atmosferische druk plaatsvinden, BPS weerstandsniveaus dienovereenkomstig reageren. Schommelende weerstand in de BPS veroorzaakt veranderingen in de uitgangsspanning naar de PCM. Deze veranderende spanningssignalen worden niet alleen door de PCM in kaart brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip strategie, maar ook in vergelijking met geprogrammeerde parameters code opslaan.

Omdat autofabrikanten toepassingen variërend ontwerpen voor het bewaken van luchtdruk, moet u uw voertuig informatiebron raadplegen (All Data DIY is een goede) om de exacte BPS ontwerp van uw voertuig te bepalen. De meeste fabrikanten gebruiken een BPS die gescheiden is van de MAP-sensor. Het is nog bevestigd door de motor en heeft typisch een vacuümslang verbonden.

Sommige modellen gebruiken een systeem waarbij het FPS geïntegreerd met de MAP-sensor. In dit type systeem wordt manifold absolute druk meestal vervangen luchtdruk en de scanner gegevensstroom zal deze terminologie weerspiegelen.

Als de PCM een BPS ingangssignaal die varieert van vergelijkingsgegevens met meer dan de geprogrammeerde komt, verschijnt een P0129 worden opgeslagen en een MIL zal mogelijk worden verlicht

Ernst & Symptomen

De symptomen van een P0129 code kunnen zijn:

  • Een te rijke brandstof levering voorwaarden
  • algemeen gebrek aan prestaties van de motor
  • aarzeling bij acceleratie
  • de zwarte rook uit de uitlaat
  • Diminished brandstofverbruik
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze code zijn onder meer:

  • Aangetaste Connectorzijde de MAF / BPS sensor
  • Onvoldoende motorvacuüm gevolg van motorslijtage, ontstekingsdraad schokken noch verstopte katalysator
  • Defecte BPS
  • Open of kortgesloten bedrading voor de MAP-sensor en / of de BPS
  • Onvoldoende systeem grond bij de MAF / BPS
  • Defecte PCM of PCM programmeerfout
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan zijn een bekend probleem met een bekende fix gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Als ik de diagnose van een P0129, ik weet dat ik een diagnostische scanner nodig heeft, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), een vacuümmeter en een betrouwbare informatie bron in het voertuig (zoals All data DIY).

    ik normaal als mijn diagnose beginnen met een visuele inspectie van alle systeem gerelateerde bedrading kabelbomen en de aansluitingen. Beschadigde draden of gecorrodeerde aansluiting vlakken eerst herstellen alvorens de diagnose.

    I zou blijven op door de scanner op het voertuig diagnose-aansluiting en ophalen van alle opgeslagen codes. Vervolgens heb ik graag een nota van alle codes en freeze frame data te maken als deze informatie is nuttig in het geval kan bewijzen dat ik te maken met een intermitterende code. Vervolgens heb ik duidelijk de codes en proefrit het voertuig om te zien of de code opnieuw wordt ingesteld.

    Als het is, zou ik een handleiding van de motor vacuüm test uit te voeren om ervoor te zorgen dat de motor is het maken van voldoende vacuüm. Ik zou mijn auto informatiebron te raadplegen voor specificaties die van toepassing zijn op mijn auto. Als de motor niet efficiënt presteert, zal het niet genoeg produceren vacuüm BPS of MAP sensor. Ontstekingsfout codes, brandstofsysteem codes, en de katalysator codes moeten worden gediagnosticeerd en gerepareerd voordat u deze code te diagnosticeren.

    Merk op dat barometrische druksensoren die geïntegreerd zijn met de MAF sensor onderhevig aan corrosie aan connector gezicht. Dit soort systemen zijn ook gevoelig voor storingen veroorzaakt door een zeer vuile luchtfilterelement. Ik heb ook ontdekt dat dergelijke configuraties BPS vaak vereist dat een extra grond zijn geplaatst (afhankelijk fabrikant).

    Verder testen bij de BPS als alle circuits en aansluitingen weer functioneel lijken. Koppel de elektrische connector en de kalibratie weerstand over alle circuits van de BPS met de DVOM. Als de sensor niet voldoet aan de specificaties, te vervangen.

    Als de BPS voldoet aan de specificaties van de fabrikant, beginnen met het testen systeem circuits. Om schade te voorkomen, koppelt alle bijbehorende controllers voor het meten systeem circuits met de DVOM. Repareren of vervangen geopend of kortgesloten circuits als dat nodig is.

    vermoedt dat er een defect PCM of een PCM programmeerfout als de sensor en alle circuits voldoen aan de specificaties van de fabrikant. . Denk aan alle andere mogelijkheden voor vervanging en vergeet niet dat de vervanging van het systeem controllers nodig herprogrammeren

    Aanvullende diagnostische informatie:

  • Voor verdere diagnostische hulp, raadpleeg dan uw voertuig bron van informatie voor de technische onderhoudsbulletins toepasselijke atmosferische druksensor, verdeelstuk absolute druksensor of luchtmassameter van de auto
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0129 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X