P0128 koelmiddelthermostaat (Koelmiddeltemperatuursensor onder thermostaat regelen van de temperatuur)

Home » OBD Codes » P0100-P0199 » P0128 koelmiddelthermostaat (Koelmiddeltemperatuursensor onder thermostaat regelen van de temperatuur)

P0128 koelmiddelthermostaat (Koelmiddeltemperatuursensor onder thermostaat regelen van de temperatuur)

Technische beschrijving

koelmiddelthermostaat (Koelmiddeltemperatuursensor onder thermostaat regelen van de temperatuur)

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code (DTC) is een aandrijflijn generieke code, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Merken van voertuigen die deze code onder meer kan zien, maar zijn niet beperkt tot Pontiac, Toyota, Mazda, Dodge, Chevrolet, Honda, Jeep, Ford, VW, enz. Hoewel algemeen, de specifieke reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van merk / model.

Dit betekent dat de motor aandrijflijn (PCM) heeft vastgesteld dat de motor na het starten van de motor niet het vereiste temperatuurniveau binnen een bepaalde tijd bereikt. Vaak is de bedoeling van de P0128 code is om een ​​defecte thermostaat (waarschijnlijk vast te zitten in de open toestand) aan te geven. Vergelijkbare codes: P0125

Bij het bepalen dat de motor niet heeft bereikt een ” normale ” temperatuur wordt rekening gehouden met de duur van het voertuig loopt, de inlaatluchttemperatuur (IAT) sensormeting, de motorkoelmiddeltemperatuur (ECT) sensormeting en de snelheid van het voertuig.

symptomen

U zult waarschijnlijk geen andere dan de MIL verlichting rijgedrag problemen opmerken. In sommige gevallen kunt u symptomen zoals ervaren:

  • Engine duurt langer om op te warmen
  • Motor temperatuur daalt tijdens het rijden met hogere snelheden
  • een foto van een typische thermostaat:

    Oorzaken

    Een code P0128 kan dat één betekenen of meer van de volgende is gebeurd:

  • Laag koelvloeistofniveau
  • Lekkende of geplakt open thermostaat (waarschijnlijk)
  • Defecte koelventilator (lopende teveel)
  • Defecte koelmiddeltemperatuur (ECT) sensor
  • Defecte inlaatluchttemperatuur (IAT) sensor
  • Mogelijke oplossingen

    Opmerking: Zorg ervoor dat de motor is uitgeschakeld en te koelen bij het doen van werkzaamheden aan het koelsysteem. Als de motor warm is, is het koelsysteem onder druk en zeer warm en kan brandwonden of ander persoonlijk letsel veroorzaken als je niet voorzichtig bent.

    Uit eerdere ervaringen blijkt dat de meest waarschijnlijke oplossing voor een P0128 is om het te vervangen thermostaat. Maar hier zijn enkele suggesties voor het oplossen van problemen en het repareren van een P0128 OBD-II code:

  • Controleer of de koelvloeistof sterkte & level
  • Controleer de juiste werking van de koelventilator (controleren of het meer dan het zou moeten loopt). Eventueel vervangen.
  • Controleer de juiste motorkoelmiddeltemperatuur (ECT) sensorwerking, indien nodig vervangen.
  • Controleer de juiste inlaatluchttemperatuur (IAT) sensorwerking, eventueel vervangen.
  • Als de bovenstaande items check out goed, de thermostaat vervangen
  • Als Nissan voertuig, check voor Technical Service Bulletins (TSBs), zoals de ECM mogelijk moeten worden geherprogrammeerd om te corrigeren de P0128 code
  • Ongeacht welk jaar het voertuig, merk en model, is het raadzaam om te controleren of TSBs want als er een bekende fix door de automaker ingesteld, kunt u tijd en geld besparen in . de diagnose en herstel

    Andere thermosensor koelvloeistof en circuit DTC: P0115, P0116, P0117, P0118, P0119, P0125

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0128 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X