P010F massa of volume Air Flow Sensor A / B Correlatie

Home » OBD Codes » P0100-P0199 » P010F massa of volume Air Flow Sensor A / B Correlatie

P010F massa of volume Air Flow Sensor A / B Correlatie

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Mass of Volume Air Flow Sensor A / B Correlatie

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn diagnostische foutcode (DTC) normaliter van toepassing op OBD-II uitgeruste voertuigen die meerdere luchtinlaten of meerdere gasklephuizen hebben. Merken van voertuigen kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot Lexus, Peugeot, Citroën, Volkswagen, Toyota, Audi, Dodge, Ram, Mercedes Benz, GMC, Chevrolet, etc.

Als u geconfronteerd met een opgeslagen code P010F, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een storing met de massa luchtstroom (MAF) of volume luchtstroom (VAF) systeem heeft vastgesteld.

Het gebruik van code P010F beperkt tot voertuigen die zijn uitgerust met meerdere gasklephuizen of inlaatlucht inlaat bronnen die meerdere MAF / VAF sensors. Een P010F betrekking op een vergelijking tussen de afzonderlijke MAF / VAF sensoren.

Een sterke onderdruk wordt gecreëerd wanneer de verbrandingsmotor in bedrijf is. Dit vacuüm trekt de benodigde lucht om de verbranding te voltooien. Deze lucht wordt geregeld door de gasklep (door de bestuurder) beneden de versnelling en stationair control (IAC) klep wanneer de motor stationair loopt.

Een van de meest kritische factoren bij het optimaliseren van de brandstof efficiency en minimalisering van schadelijke uitlaatemissies in massa geproduceerde auto is het bereiken van een juiste brandstof-luchtverhouding. De lucht die de intake wordt gemeten, zoals u waarschijnlijk al geraden, met behulp van de MAF of VAF sensor / s. Brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip strategie wordt berekend (de PCM) met behulp van gegevens van de gekunstelde MAF / VAF sensor / s. De lucht die door deze inrichtingen passeert genoemd gedoseerde lucht. Lucht die onvrijwillig is ingevoerd om de motor kan een bijdrage leveren aan te arm (te veel lucht of te weinig brandstof) voorwaarden en heet ongelimiteerde lucht.

Hier is een voorbeeld van een MAF-sensor:

Hier volgt een korte uitleg van de twee types van de lucht meetapparatuur

de MAF-sensor wordt het meest gebruikt in de binnenlandse voertuigen. Centraal staat een thermische weerstand die is opgehangen in de boring van de sensor zodat de lucht direct over kan stromen. Warm wire MAF sensoren spanning direct naar één weerstand inlaatlucht controleren. Zoals luchtstroom toeneemt, de temperatuur van de weerstand afneemt en de weerstand daalt. Deze veranderingen in weerstand resulteren in variaties van spanning waarvan de PCM ontvangt de mate van gedoseerde lucht die wordt ingebracht in de motorinlaat nauwkeurige verdeling afzonderlijke verbrandingskamers.

Cold wire MAF sensoren een soortgelijk systeem doseren van inlaatlucht maar maken gebruik van een paar thermische weerstanden. Men is in een uitsparing van de sensorbehuizing en meet slechts omgevingstemperatuur. De tweede is gepositioneerd nabij het midden van de boring waarin inkomende lucht over kan stromen, in uiteenlopende graden. De PCM vergelijkt de thermische spanningswaarden elke van deze weerstanden te bepalen hoeveel gedoseerde lucht wordt getrokken in de inlaat.

De VAF is ontworpen met een deur of klep die wordt geopend afhankelijk van hoeveel lucht in het inlaatsysteem. Het wordt voornamelijk gebruikt in geïmporteerde voertuigen. Zoals inlaatlucht afneemt, wordt de veerbelaste klep gesloten. De werking van de deur / klep bedient een potentiometer zendt een datasignaal naar het PCM. De PCM herkent variaties potentiometer spanning naarmate de gedoseerde lucht dienovereenkomstig getrokken in de motor en berekent de motor rijgedrag strategie.

Wanneer meerdere MAF / VAF sensoren worden gebruikt in combinatie met elkaar, de PCM vergelijkdata tussen de twee om te garanderen dat dezelfde conclusie afgeleid. Indien de mate van luchtstroming of sensorvoltage afwijking van meer dan een vooraf geprogrammeerde hoeveelheid, een code P010F worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht

Code Ernst & Symptomen

De kans dat de grote rijeigenschappen en een laag brandstofverbruik kwesties een code P010F zal begeleiden is groot, daarom moet worden aangepakt met een zekere mate van urgentie.

De symptomen van een P010F foutcode kunnen zijn:

  • Verminderde prestaties van de motor
  • Een verminderde brandstofverbruik
  • engine kraam of aarzeling bij acceleratie
  • Lean of rijk uitlaat codes
  • Geen start voorwaarde
  • oorzaken van deze DTC code

    Mogelijke oorzaken voor deze code kunnen zijn:

  • Defecte MAF / VAF sensor
  • Open of kortgesloten circuits in de MAF / VAF systeem
  • Motor vacuüm lekken (ongelimiteerde lucht)
  • Split, gebarsten, of gebroken luchttoevoerbuis
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    een diagnose scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM) en een betrouwbare voertuig informatiebron zal moeten diagnose een code P010F.

    Begin met een zorgvuldige visuele inspectie van MAF / VAF bekabeling en connectoren.

  • Focus op de stekker. Ik heb meer fouten gevonden in dit gebied dan de andere.
  • De connectoren hebben de neiging om aangetast te worden en resulteren in een open of onregelmatig circuit.
  • specificaties te volgen van de fabrikant voor het verwijderen van de corrosie als het wordt ontdekt. ​​
  • Sluit de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Maak een verslag van deze informatie als het nuttig zal blijken als aan deze voorwaarden een intermitterende code. Nu duidelijk de codes en proefrit het voertuig (indien mogelijk) of de code wordt gereset.

    Vaak het verwarmde element MAF sensoren besmet raakt met stof en ander vuil, waardoor een onjuiste datasignaal die kunnen leiden tot een opgeslagen code P010F. Naar aanleiding van aanbevelingen van de fabrikant voor het reinigen van de sensor element zal de situatie in veel gevallen recht te zetten. Dit geldt alleen voor voertuigen met MAF sensoren (niet VAF).

    Als de code direct opnieuw in met uw DVOM en voertuiginformatie bron tot de spanning en aarde signalen testen van de sensor, de sensor zelf, en sensorschakelingen. Volg voertuig code stroomdiagrammen totdat een oplossing is bereikt.

    Extra diagnostische notities

  • Zorg ervoor dat de lucht filterelement / s zijn schoon en veilig in hun respectievelijke behuizingen
  • Reparatie alle unmetered motor vacuüm lekken voordat u probeert een code te diagnosticeren P010F
  • Controleer technische bulletins dienst (TSB) voor diagnostische hulp
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p010f te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X