P010B massa of volume Air Flow “B” Circuit Range / performance

Home » OBD Codes » P0100-P0199 » P010B massa of volume Air Flow “B” Circuit Range / performance

P010B massa of volume Air Flow “B” Circuit Range / performance

Technische beschrijving

luchtmassameter (MAF) ” B ” Circuit Range / performance

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op OBD-II uitgeruste voertuigen (Nissan, Chevrolet, GMC, VW, Toyota, Mazda, Ford, Audi, Honda, etc.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

De MAF (luchtmassameter) is een sensor gemonteerd motorlucht aanzuigvleugel het voertuig stroomafwaarts van het luchtfilter en wordt gebruikt het volume en de dichtheid van lucht te meten wordt getrokken in de motor. MAF sensor zelf meet slechts een gedeelte van de lucht die en die waarde wordt gebruikt om het totale volume en de dichtheid van lucht wordt ingenomen berekenen.

De aandrijflijn (PCM) toepassingen die het lezen en andere sensor parameters juiste brandstoftoevoer op elk moment optimaal vermogen en brandstofverbruik zorgen

in principe is dit P010B diagnostische (DTC) betekent dat er een probleem met de luchtmassameter ” B ” sensor of circuit. De PCM dat de werkelijke MAF frequentiesignaal niet binnen een voorafbepaalde verwachte bereik van de berekende MAF waarde. Verwijzen naar een merk / type specifieke reparatie MANUAL om te bepalen wat het ” B ” . Circuit voor auto

Opmerking: Sommige MAF sensoren bevatten ook een temperatuursensor, die een waarde die door de PCM optimale motorwerking

Nauw verwant MAF circuit foutcodes. zijn onder andere:

  • P010A Mass of Volume Air Flow ” A ” Circuit Storing
  • P010C Mass of Volume Air Flow ” A ” Circuit Low Input
  • P010D Mass of Volume Air Flow ” A ” Circuit Hoge Input
  • P010E Mass of Volume Air Flow ” A ” Circuit Onderbroken
  • De foto van een MAF sensor:

    Symptomen

    De symptomen van een P010B code kunnen zijn:

  • storing controlelampje (MIL) verlichting (aka check engine licht)
  • Rough draaiende motor
  • De zwarte rook uit de staart pipe
  • stalling
  • de motor moeilijk starten of afslaan na het begint
  • Eventuele andere driveability symptomen
  • Mogelijke oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze problemen code kunnen zijn:

  • Vuile of verontreinigde luchtmassameter
  • Kan MAF
  • Intake luchtlekken
  • MAF draadbundel of bedrading probleem (open, kortgesloten, gerafeld, slechte verbinding, etc. )
  • Verstopte katalysator op sommige modellen (GMC / Chevrolet voornamelijk)
  • Merk op dat andere codes aanwezig kan zijn als je een P010B. U kunt ontstekingsfouten codes of O2 sensor codes hebben, dus het is belangrijk om een ​​& quot nemen; big picture ” kijken hoe de systemen samen te werken en het effect van elkaar bij het doen van een diagnose

    Diagnosestappen &Mogelijke oplossingen

    Mogelijke diagnose en reparatie stappen zijn onder andere:

  • visueel alle MAF-sensor bedrading en connectors om ervoor te zorgen dat ze intact, niet versleten, gebroken, gerouteerd te dicht bij ontstekingsdraad / spoelen, relais, motoren, enz.
  • visuele inspectie niet is luchtlekkage in het luchtinlaatsysteem
  • Visueel * nauw * Controleer de MAF-sensor draden of folie te zien als je besmetting kunt zien, zoals vuil, stof, olie, etc.
  • als het luchtfilter vuil is, vervang
  • zorgvuldig zuiveren MAF met behulp van MAF cleaner spray is over het algemeen een goede DIY vriendelijke diagnostische / reparatie stap
  • Als het luchtinlaatsysteem heeft een mesh in, zorg ervoor dat is ook schoon (VWS voornamelijk)
  • Verlies van vacuüm op de MAP-sensor kan deze DTC
  • een lage minimale luchtsnelheid door de sensorboring kan deze DTC apparaat ontstaan ​​stationair toerental tijdens vertraging veroorzaken. Controleer op vacuümlekken benedenstrooms van de MAF-sensor.
  • Gebruik van scanapparatuur om realtime sensorwaarden bewaken van de MAF-sensor, O2 sensoren, etc.
  • Controleer technische dienst bulletins (TSBs) voor specifieke merk / model bij bekende problemen op van
  • de barometrische druk (BARO) die wordt gebruikt om de voorspelde MAF berekenen initieel gebaseerd op de MAP sensor key ON.
  • Een hoge weerstand op grond circuit van de MAP-sensor kan deze DTC veroorzaken set
  • Doe een uitlaattegendruk test om te bepalen of de katalysator kan worden verstopt
  • < . / p>

    Als u behoefte om de MAF sensor vervangen te doen, raden we het gebruik van een original equipment OEM één van de fabrikant in plaats van het kopen van een aftermarket deel

    Opmerking: het gebruik van een herbruikbare geoliede lucht filter kan een oorzaak zijn van deze code zijn, als het wordt over-geolied. Olie kan dragen aan de fijne draad of folie in de MAF-sensor en verontreinigen. Gebruik iets zoals MAF reinigingsspray om de MAF schoon te maken in dergelijke situaties.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p010b te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X