P0109 Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit Onderbroken

Home » OBD Codes » P0100-P0199 » P0109 Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit Onderbroken

P0109 Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit Onderbroken

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit Onderbroken

Wat betekent dat?

Deze diagnostische problemen code (DTC ) is een generieke code aandrijflijn, waardoor toepassing op alle 1996-nieuwere voertuigen (Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes Benz, etc.). Hoewel generieke mogelijk dat de specifieke reparatie stappen variëren, afhankelijk van merk / model.

Toen ik ontdekt dat een P0109 code is opgeslagen, ik weet dat het betekent dat de aandrijflijn besturingsmodule (PCM) een intermitterend heeft gedetecteerd manifold absolute druk / barometrische drukmeting van het verdeelstuk absolute druksensor (MAP) of atmosferische druksensor (BPS).

de MAP sensor is ontworpen om de PCM beeldscherm luchtdrukvariaties behulp absolute inname inschakelen spruitstukdruk. Luchtdruk is direct gerelateerd aan de bijzondere mate van hoogte, zoals dit geldt voor uw voertuig. De MAP-sensor wordt gewoonlijk bij een referentiespanning (5 volt) signaal, een batterij gemalen, en één (of meer) uitgangssignaal keten / s.

MAP-sensor resistancelevels reageren op veranderingen in absolute inlaatdruk. Veranderende weerstand niveaus in de MAP-sensor variaties in uitgangsspanning naar de PCM creëren. Deze variërende spanningssignalen worden niet alleen door de PCM calaculate brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip, maar ook tegen geprogrammeerde specificaties.

Als ingangsspanning niet aan geprogrammeerde specificaties onder bepaalde omstandigheden gedurende een bepaalde periode tijd, zal een P0109 worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht.

Er zijn verschillende stelsel voor manifold absolute / luchtdruk. Raadpleeg de gebruikershandleiding van uw auto of All Data (DIY) om de exacte MAP-sensor ontwerp van uw voertuig te bepalen.

een voorbeeld van een MAP-sensor

Verschillende fabrikanten een MAP-sensor en een aparte barometrische druksensor. In dit geval wordt de MAP-sensor afstand aangebracht van de motor en een vacuümslang verbonden. De mate van motorinlaat vacuüm wordt verzameld door de sensor en toegevoerd aan de PCM, wanneer wordt vergeleken met het ingangssignaal van de atmosferische druksensor, inlaatluchttemperatuur en andere factoren daadwerkelijke hoogte (hoogte boven zeeniveau) te bepalen. Als de kaart sensor BPS ingangssignalen afwijken dan de aangegeven graad, een P0109 worden opgeslagen en MIL verlicht.

De meeste autofabrikanten integreren MAP sensor met de BPS. In dit type systeem is de sensor aangebracht op het inlaatspruitstuk. De scanner gegevensstroom slechts manifold absolute druk in plaats van MAP en luchtdruk voor dit type systeem tijdens

Ernst & Symptomen

Aangezien de voorwaarden die ervoor zorgen dat een P0109 worden opgeslagen zal waarschijnlijk leiden tot zeer slechte brandstofefficiëntie en motor rijgedrag problemen moet deze code worden aangepakt dringend.

De symptomen van een P0109 code kunnen zijn:

  • Aarzeling op de versnelling
  • algemeen gebrek aan prestaties van de motor
  • Diminished brandstofverbruik
  • De zwarte rook uit de uitlaat
  • Een te rijke brandstof uitlaatgassen
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:

  • Defecte MAP sensor
  • open of kortgesloten bedrading voor de MAP-sensor en / of BPS
  • Defecte BPS
  • Aangetaste Connectorzijde het MAP / BPS sensor
  • Defecte PCM of PCM programmeerfout
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) in uw specifieke auto . Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Tools die ik waarschijnlijk zou gebruiken om een ​​P0109 diagnosticeren zijn een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter, een vacuümmeter en een keuringsstation manual (of online service, zoals All data DIY).

    ik mijn diagnose beginnen met een visuele inspectie van het systeem gerelateerde bedrading en stekkers. Gecorrodeerd connector gezichten en beschadigde draden moeten worden gecorrigeerd voordat het diagnostische proces.

    Sluit de scanner om de diagnostische connector en halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. Noteer deze informatie. Het kan nuttig zijn indien de P0109 is een intermitterende code tonen. Schakel de codes en proefrit het voertuig.

    Een motor vacuum test kan helpen om ervoor te zorgen dat de motor is het maken van voldoende vacuüm. Raadpleeg uw voertuig informatiebron voor minimaal motor vacuüm specificaties. Slecht zal draaiende motoren niet voldoende vacuüm om de MAP sensor te produceren. Ignition misfire codes moeten worden gediagnosticeerd en gerepareerd voordat u probeert een P0109 diagnosticeren. Verstopte katalysatoren, beperkt geluiddempers en lage brandstofdruk kan ook bijdragen onvoldoende motorvacuüm.

    Als een P0109 onmiddellijk teruggesteld en alle circuits en verbindingen lijken in orde, verder testen op de MAP sensor . Volg de aanbevelingen van de fabrikant voor het testen van de MAP-sensor. Met de DVOM te testen weerstand van de MAP-sensor. Als de MAP-sensor niet voldoet aan weerstand specificaties, vervangen. Om schade aan gerelateerde controllers te voorkomen, deze los voordat u de weerstand niveaus in het systeem van circuits met de DVOM. Repareren of vervangen geopend of kortgesloten circuits zoals vereist.

    vermoedt dat er een defect PCM of een PCM programmeerfout als de sensor en alle circuits voldoen aan de specificaties van de fabrikant.

    Andere MAP Sensor engine codes omvatten P0105, P0106, P0107 en P0108.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0109 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X