P0108 Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit High Input

Home » OBD Codes » P0100-P0199 » P0108 Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit High Input

P0108 Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit High Input

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit hoge input

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code ( DTC) is een generieke code aandrijflijn, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

De MAP (Manifold absolute druk) meet motorverzamelleiding negatieve luchtdruk. Het is meestal een driedraads sensor: a. Aarddraad, een 5 volt referentiedraad van de PCM (Motormanagementsysteem) aan de MAP-sensor en een signaaldraad die informeert de PCM van de MAP-sensor gemeten spanning als deze verandert

de hoger het motorvacuüm, hoe lager de spanningswaarde. De spanning moet liggen tussen ongeveer 1 volt (stationair) tot ongeveer 5 volt (WOT vol gas).

Als de PCM ziet de gemeten spanning van de MAP-sensor groter dan 5 Volt, of indien de voltage lezen is hoger dan wat de PCM onder bepaalde omstandigheden normaal beschouwt, een P0108 DTC zal stellen.

Een typische MAP-sensor

Symptomen

De symptomen van een P0108 DTC code kan zijn:

  • MIL (Malfunction Indicator Lamp) zal waarschijnlijk op
  • Engine kan niet genoeg ruimte
  • Motor kan niet draaien op alle
  • Fuel snelheid kan verlagen
  • De aanwezigheid van zwarte rook bij uitlaat
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken van een P0108 code:

  • Bad MAP sensor
  • Lek in vacuum toevoerleiding naar MAP sensor
  • motor vacuümlek
  • Kort op signaaldraad PCM
  • Kort op referentiespanning draad van PCM
  • Open in aardschakeling MAP
  • versleten engine waardoor laagvacuüm
  • Mogelijke oplossingen

    Een goede manier om de diagnose als de MAP-sensor is om de schuld zou zijn om te vergelijken met de KOEO (toets op de motor uit) MAP sensoraflezing op een scanner met de barometrische drukmeting. Er moet dezelfde zijn omdat zij beide meten atmosferische druk.

    Als de MAP meetwaarde groter is dan 0,5 volt uit de BARO lezen, dan vervangt de MAP sensor waarschijnlijk het probleem oplossen. Anders start de motor en let op de kaartlezen bij stationair draaien. Het dient normaliter ongeveer 1,5 volt (afhankelijk van de hoogte).

    a. Als het is, het probleem waarschijnlijk intermitterend. Controleer alle vacuümslangen beschadigd is en vervang indien nodig. U kunt ook proberen wiebelen het testen van het harnas en de connector om het probleem te reproduceren.
    b. Als de scanner kaartlezen is meer dan 4,5 volt, controleer dan de werkelijke motor vacuüm lezing met draaiende motor. Als het minder dan 15 of 16 in. Hg, dan is het PCM is waarschijnlijk niet mening onvoldoende vacuüm (als gevolg van een versleten motor, misschien) voor een bepaalde bedrijfstoestand en instelling (die een hoger dan normaal spanningssignaal aan de PCM veroorzaakt) de code. Repareer de motor vacuüm probleem en test opnieuw.
    c. Maar als de eigenlijke motor vacuümmeter 16 in. Hg of meer, haal de MAP-sensor. De scanner MAP notering moet aangeven dat er geen spanning. Controleer of de bodem van de PCM intact is en dat de MAP stekker en aansluitingen goed vastzitten. Als de verbinding goed is, dan vervangt u de kaart sensor.
    d. Maar als, met KOEO, & de MAP sensor losgekoppeld, de scanner toont een spanningswaarde, dan kan er een kortsluiting in het harnas aan de MAP-sensor. Zet het contact uit. Aan het PCM stekker ontkoppelen en verwijder het MAP signaal draad van de connector. Opnieuw bevestigen de PCM-stekker en kijk of met KOEO, de scanner MAP lezen shows spanning. Als het nog steeds het geval is, vervang dan de PCM. Zo niet, controleer voor spanning op de signaaldraad je gewoon uit de PCM verwijderd. Als er spanning op de signaaldraad, vindt de kortsluiting in de kabelboom en reparatie.

    Andere MAP Sensor codes: P0105 – P0106 ​​- P0107 – P0109

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0108 te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X