P0105 Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit Malfunction
OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Manifold Absolute Pressure / luchtdruk Circuit Storing
Wat betekent dat?
Deze diagnostische problemen code (DTC ) is een generieke code aandrijflijn, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.
De MAP (Manifold absolute druk) sensor bevindt zich in de brandstofmanagementsysteem. Het reageert op veranderingen in motorverzamelleiding druk. De PCM (Powertrain Control Module) houdt toezicht op de MAP-sensor voortdurend om de motor goed te werken. Wijzigingen in motorbelasting vereist veranderingen in de hoeveelheid ingespoten brandstof en de timing van de ontsteking, enz.
Een motor onder belasting meer inlaatdruk (of lager vacuüm) dan een motor die draait uit. Wanneer de belasting verandert de MAP-sensor spanningssignaal aan de PCM overeenkomstig. De MAP-sensor werking te controleren, echter de PCM horloges andere sensoren te controleren of de MAP sensor goed werkt.
Bijvoorbeeld, de PCM vergelijkt het TPS (Throttle Position Sensor) signaal naar het MAP signaal controleren het MAP signaal niet ” plakken “. Als de PCM niet ziet een MAP-sensor verandering een verandering in het gaspedaal sensor onmiddellijk volgen, weet dat er een probleem is met de MAP-sensor en sets P0105. Of, indien de PCM merkt dat de TPS geeft de motor onder belasting, maar het MAP signaal aangeeft dat de motor ” uitlopen ” het, nogmaals, weet dat er een probleem is met de MAP-sensor of TPS en sets P0105
Symptomen
De symptomen van een P0105 check engine licht code kan zijn:.
symptomen
Een typische mAP-sensor
Oorzaken
A P0105 DTC kunnen worden veroorzaakt door:
Mogelijke oplossingen
Met behulp van een scanner of codelezer, zet het contact en de motor uit; wat doet de MAP-sensor spanning lezen? Het moet ongeveer 4 Volt op zeeniveau. Als je op grotere hoogte, moet het afnemen ongeveer een halve volt of zo voor elke 1.000 ft. Hoogte (dit zal variëren van model tot model) Of als u een aparte MAF (Mass luchtstroom) sensor op uw voertuig, ze zijn meestal uitgerust met een barometrische drukmeting. Dan moet de Baro kaartlezen lezing (beiden meten omgevings- luchtdruk) passen. Als ze ongeveer gelijk, dan cheque van Freeze Frame data van de MAP-sensor (indien beschikbaar)
. OPMERKING: Freeze Frame data is de PCM-opname een fout wanneer het gebeurt. Het vangt de lezingen van de diverse PIDS (parameter identifiers) beschikbaar voor het oplossen van problemen wat er gebeurd is. Het is als een opname van het probleem zoals het gebeurde. Bij stationair een typische MAP-sensor Voltage lezen moet ongeveer een volt, en bij WOT (volgas) het moet benaderen 4,5-5 Volt. Wat de TPS, stationair, het voltage aflezing ongeveer 1 Volt of minder. Zoals het gasgeven de lezing zal toenemen tot 4,5 volt bij WOT. Laat de twee lezingen zinvol? Bijvoorbeeld, als de TPS lezen van Freeze Frame data shows 2,5 volt (aangeeft gedeeltelijke gas) werkt de MAP sensor een meting die niet beide uitersten aan? Met de Freeze Frame data (indien beschikbaar) vergelijken de MAP lezing TPS wanneer het probleem optrad. Dit kan u helpen te bepalen wat er gebeurd
Als u geen toegang tot Freeze Frame data hebt dan controleren of de MAP-sensor spanning verandert wanneer u vacuüm van toepassing zijn. U kunt dit doen via de mond of een vacuümpomp. De spanning moet toenemen als u vacuüm aan te brengen. Als de uitlezing niet veranderen als je vacuüm aan te brengen, zorg ervoor dat er geen obstakels in de slang op de sensor. Als de slang is duidelijk, de MAP-sensor is meestal slecht, maar het sluit niet uit dat de volgende van het probleem veroorzaakt: Does de MAP-sensor lijken vast te zijn op minder dan 0,5 volt? Vervolgens:
OPMERKING: Deze code moet niet ingesteld Als de kaart vastzit bij extreem lage spanning, maar ik ben het toe te voegen in, want er is geen manier om zeker te weten voor welke voertuigen een laagspanningstoestand P0105 kan instellen.
Is de MAP-sensor lijken vast te zitten op volle 4,5 spanning te zijn? Vervolgens:
MAP-sensor codes omvatten P0106, P0107, P0108 en P0109.
Hulp nodig?
Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0105 te vinden en de problemen op te lossen.
Maak een afspraak voor diagnose
"Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p0105 uitschakelen in het ECU"
In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p0105 definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen
Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.
Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
-klopsensoren,
-distributie timing,
-eerste lambda sensoren voor de catalysator,
-versnellingsbak,
-overboost, underboost
Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben.
We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.