OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Diesel Particulate Filter Beperking -? Asophoping
Wat betekent dat
Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het geldt voor de meeste nieuwere dieselvoertuigen (Ford, Mercedes Benz, Opel, Mazda, Jeep, etc.). Hoewel generieke mogelijk dat de specifieke reparatie stappen variëren, afhankelijk van merk / model.
In zeldzame gevallen, als ik een opgeslagen P242F code hebben ontdekt, is het betekende dat de powertrain controleren module (PCM) heeft een niveau gedetecteerd as beperking van het roetfilter (DPF) geacht beperkend. Deze code wordt uitsluitend in diesel aangedreven voertuigen.
De DPF ziet eruit als een uitlaat of katalysator die wordt beschermd door een stalen, inline uitlaat behuizing. Het ligt vóór de katalysator en / of de NOx-vanger. Grote roetdeeltjes gevangen zitten in de DPF-element. Kleine deeltjes en andere (uitlaatgas) verbindingen worden doorgelaten.
De belangrijkste onderdeel van een DPF is het filterorgaan. DPF kunnen worden geconstrueerd via een van verscheidene elementaire verbindingen die val roet en toch laat de motoruitlaat passeren. Zij omvatten papier, metaalvezels, keramische vezels, siliconen wand vezels en cordieriet wand vezels. Cordieriet is een type ceramiek gebaseerde filtering verbinding en de meest voorkomende vorm van vezels gebruikt DPF toepassingen. Het is goedkoop te vervaardigen en bezit uitzonderlijke filtratiekarakteristieken.
uitlaatgas door het element, grote roetdeeltjes worden ingevangen tussen de vezels. Wanneer voldoende roet is geaccumuleerd, moet uitlaat druk toeneemt en dienovereenkomstig filterelement worden geregenereerd zodat brachten uitlaatgassen verder doorstromende.
asophoping een neveneffect van DPF filtratie en regeneratie. Het wordt veroorzaakt door langdurig gebruik van onbrandbare materialen als smeermiddeladditieven, spoorelementen in diesel / additieven, evenals afval van motorslijtage en corrosie. As accumuleert doorgaans langs de DPF wanden of pluggen nabij de achterzijde van het filterelement. Dit vermindert aanzienlijk de efficiëntie van de filtratie-element en verlaagt het filter roet opslaginrichting en capaciteit.
Doordat de as ligt bij de muren en achterzijde van de DPF, roetdeeltjes worden gedwongen naar voren effectief verminderen kanaaldiameter en filterlengte. Dit kan resulteren in een verhoogde stroomsnelheid (door de DPF) en een resulterende toename van het uitgangssignaal spanning van de DPF druksensor.
Wanneer de PCM deze opmerkelijke verschillen in DPF stroom, snelheid of volume detecteert, wordt een code P242F worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht.
Ernst & Symptomen
De voorwaarden voor het veroorzaken van de code P242F worden opgeslagen, kunnen interne motor of het brandstofsysteem schade veroorzaken en moeten worden aangepakt met haast
De symptomen van een P242F code kunnen zijn:.
oorzaken
Mogelijke oorzaken hiervoor enginecode omvatten:
Diagnostische en reparatieprocedures
Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan zijn een bekend probleem met een bekende fix gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.
Een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter en een betrouwbare voertuig informatiebron ( ik gebruik All data DIY) zal nodig zijn bij de diagnose van een code P242F.
Ik zou een diagnose van een opgeslagen P242F beginnen met een visuele inspectie van verwante kabelbomen en de aansluitingen. Ik zou concentreren op bedrading die is geleid dichtbij hete uitlaat onderdelen en scherpe randen (bijvoorbeeld uitlaatpijpen schilden). Graag doorgaan op door de scanner op het voertuig diagnose-aansluiting en ophalen van alle opgeslagen codes en freeze frame data. Noteer deze informatie naar beneden voor toekomstig gebruik. Het kan nuttig blijken als deze code blijkt intermitterend te zijn. Vervolgens ik de codes te wissen en proefrit het voertuig.
Als het voertuig is bediend met overmatige motor additieven en brandstofsysteem additieven, of de DPF regeneratie schema genegeerd (passieve regeneratie DPF systemen), vermoeden dat asophoping ligt ten grondslag aan de voorwaarde voor deze code wordt opgeslagen. De meeste fabrikanten (van de moderne schone diesel aangedreven voertuigen) raden een onderhoudsschema voor DPF asverwijdering. Als het voertuig in kwestie is op of nabij de kilometerstand vereiste voor DPF verwijderen van as, vermoedt dat asophoping is uw probleem. Raadpleeg uw voertuig bron van informatie voor DPF procedures asverwijdering.
Als de code onmiddellijk reset Raadpleeg het voertuig informatiebron voor instructies voor het testen van de DPF druksensor met de DVOM. Als de sensor niet voldoet aan de weerstand specificaties van de fabrikant, vervangen.
Als de sensor goed, controle op verstoppingen en / of breuk in de DPF druksensor toevoerslangen. Vervang de slangen indien nodig. Hoge temperatuur siliconen slangen moeten worden vervangen.
Als de sensor goed functioneert en toevoerleidingen intact, beginnen met het testen installatiecircuits. Koppel alle bijbehorende regeleenheden voor de test circuit weerstand en / of continuïteit van het DVOM. Repareren of vervangen geopend of kortgesloten circuits zoals vereist
Aanvullende diagnostische informatie:.