OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Cilinder # 4 Onbalans Fout
Wat betekent dat?
Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain code en geldt voor veel OBD-II-voertuigen (1996-nieuwer). Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Toyota, Audi, Kia, VW, Lexus, etc. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en powertrain configuratie.
Als een code P219F is opgeslagen, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een onbalans fout in het nummer vier cilinder gedetecteerd. De lucht brandstofverhouding controleren op elke cilinder van de motor, de PCM gebruik gegevensingang van opgewarmde afvoerlucht zuurstofsensoren (ook wel brandstof luchtsensoren) en de krukas positie (CKP) en nokkenasstandsensor (CMP) sensoren.
Elk zuurstofsensor is opgebouwd volgens een zirkoondioxide aftastelement in het centrum van een geventileerde behuizing. Kleine elektroden (meestal platina) bevestig het aftastelement om voedingsdraden in de zuurstofsensor kabelboom connector en de connector pluggen in het controller area network (CAN) waarbij de zuurstofsensor bedrading verbonden met de PCM connector.
Elke zuurstofsensor is geschroefd (of noppen) in een uitlaatpijp. Gevestigd is dit de het meetelement is nabij het midden van de pijp. Zoals brachten uitlaatgassen verlaten de verbrandingskamer (via het uitlaatspruitstuk) en verder door het uitlaatsysteem (zoals katalysatoren), stromen zij via zuurstofsensoren. Uitlaatgassen voert de zuurstofsensor door middel van speciaal ontworpen ventilatiegaten in de behuizing en swirl rond het waarneemelement. Wervelende lucht wordt aangezogen door verbindingsdraad holten in de sensorbehuizing om een kleine ruimte in het midden van de sensor te vullen. De lucht (in de kleine kamer) wordt vervolgens verwarmd. Deze krachten de zuurstofionen produceren energie die door de PCM als spanning wordt herkend. Variaties tussen het aantal zuurstofionen in de lucht (getrokken in de O2 sensor), en het aantal zuurstofmoleculen in de uitlaat, veroorzaakt zuurstofionen in de O2 sensor stuiteren van een platinalaag naar de andere, zeer snel en herhaaldelijk . De stijgende zuurstofionen schakelen tussen platina lagen variaties in zuurstof uitgangsspanning plaatsvinden. De PCM ziet deze variaties in zuurstofsensor uitgangsspanning veranderingen in uitlaatsystemen zuurstofconcentratie. Spanningssignaal uitgangssignalen van zuurstofsensoren lager als er meer zuurstof in het uitlaatgas (arm mengsel) en hoger wanneer minder zuurstof in het uitlaatgas (rijk mengsel) is is.
krukas en de nokkenas positiesensoren zijn de elektromagnetische ras. Ze worden veroorzaakt door een stalen ring die roteert met de motor. Een signaal in de vorm van een golfvormpatroon de PCM gestuurd. Inconsistenties in het golfvormpatroon worden geïnterpreteerd door de PCM variaties in toerental en / of de cilinder efficiency.
Als de PCM een onbalans in de lucht brandstof verhouding detecteert een motorcilinder vier code P219F zal worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. De meeste voertuigen zullen vereisen meerdere ontsteking cycli (met een falen) voor de MIL verlichting.
Wat is de ernst van deze DTC?
Cilinder onbalans kan worden veroorzaakt door een mechanisch of een elektrisch probleem. Een code P219F moet worden gecategoriseerd als ernstig en verholpen zo snel mogelijk
Wat zijn enkele van de symptomen van de code
De symptomen van een P219F foutcode kunnen zijn:.?
Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code
oorzaken voor deze code kunnen zijn:?
Wat zijn de stappen P219F oplossen?
Alle misfire codes, gasklepstandsensor codes, spruitstukluchtdruk codes en luchtmassameter codes moeten voordat een code diagnose worden aangepakt P219F. De motor moet ook soepel en efficiënt worden uitgevoerd. Als wordt vastgesteld dat ofwel een rijk of arm mengsel bestaat (met de motor), moet dit worden gerepareerd omdat dit de oorzaak van de P219F wordt opgeslagen kan zijn.
U ontvangt een diagnostische scanner nodig hebt, een digitale volt / ohmmeter (DVOM) en een bron van betrouwbare voertuiginformatie nauwkeurig diagnosticeren code P219F. Een digitale oscilloscoop zal nuttig zijn bij het testen van CKP en CMP-sensor output.
U kunt uzelf tijd besparen door te zoeken naar bulletins technische dienst (TSB) dat de code opgeslagen, voertuig repliceren (jaar, merk, model, en engine), en symptomen vertoonden. Deze informatie kan worden gevonden in uw voertuig informatiebron. Als u de juiste TSB vinden, kan het een snelle oplossing te geven aan uw diagnose.
Nadat u de scanner aan te sluiten op het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en relevante freeze frame data, schrijft de informatie naar beneden ( indien de code blijkt een intermitterende één zijn). Daarna duidelijk de codes en test drijven de motorfiets naar een van twee dingen gebeurt; de code is hersteld of de PCM binnenkomt readiness modus. De code kan moeilijker te diagnosticeren wanneer de PCM binnenkomt bereidheid modus op dit punt, omdat de code is onderbroken. De voorwaarde die de P219F veroorzaakt worden opgeslagen kan het nodig zijn om te verslechteren voordat een accurate diagnose kan worden gesteld.
Als de code onmiddellijk wordt gezet, gaat u verder met de diagnose.
U kan krijgen uitzicht Connectorzijde, connector pinout grafieken, component locator grafieken, bedradingsschema’s en diagnostische flow charts (met betrekking tot de code en betrokken voertuig) via dé bron van voertuiginformatie.
Voer een visuele inspectie van Aangesloten en connectoren. Reparatie of bedrading die gesneden is, vervang verbrand of beschadigd is.
Als de motor vlot verloopt en de code P219F aanhoudt, start de motor en laat hem tot de normale werktemperatuur van de motor te bereiken bij stationair toerental en de versnellingsbak in neutraal of park. De scanner met het voertuig verbonden diagnosepoort, acht zuurstofsensor invoergegevens aan de datastroom. Beperk de omvang van de datastroom alleen relevante gegevens op te nemen en u krijgt een snellere respons te krijgen. Als zuurstofsensoren normaal functioneren, spanning op pre zuurstofsensoren bekijken loopt voortdurend tussen 1 en 900 mV als de PCM binnenkomt closed loop. Post sensoren bekijken loopt tussen 1 en 900 millivolt ook, maar ze zullen vestigen op een gegeven moment en relatief stabiel) vergeleken met pre sensoren). Zuurstof sensoren die niet aan de cyclus op adequate wijze gebrekkig worden beschouwd als de motor is in goede staat.
Met de oscilloscoop om te testen voor spanningspieken of glitches in de CKP en CMP sensoringangen.