OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Bank 1 lucht / brandstofmengsel Onbalans
Wat betekent dat?
Dit is een generieke diagnostische foutcode (DTC) en geldt voor veel OBD-II-voertuigen (1996-nieuwer). Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Toyota, Dodge, Ford, Honda, Jeep, Chevy / Chevrolet, GMC, Ram, enz. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en aandrijflijn.
Wanneer een code P219A is opgeslagen, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een lucht-brandstofverhouding onbalans is gedetecteerd voor de bank van de motor die het nummer een cylinder.
om de lucht brandstofverhouding controleren op elke motor bank, de PCM gebruik gegevensingang van opgewarmde afvoerlucht zuurstofsensoren (ook wel brandstof luchtsensoren).
elk zuurstofsensor is opgebouwd volgens een zirkoniumdioxide sensing element gelegen in het centrum van een geventileerde behuizing. Kleine elektroden (meestal platina) bevestig het aftastelement om voedingsdraden in de zuurstofsensor kabelboom connector en de connector pluggen in het controller area network (CAN) waarbij de zuurstofsensor bedrading verbonden met de PCM connector.
Elke zuurstofsensor is geschroefd (of noppen) in een uitlaatpijp. Gevestigd is dit de het meetelement is nabij het midden van de pijp. Zoals brachten uitlaatgassen verlaten de verbrandingskamer (via het uitlaatspruitstuk) en verder door het uitlaatsysteem (zoals katalysatoren), stromen zij via zuurstofsensoren. Uitlaatgassen voert de zuurstofsensor door middel van speciaal ontworpen ventilatiegaten in de behuizing en swirl rond het waarneemelement. Wervelende lucht wordt aangezogen door verbindingsdraad holten in de sensorbehuizing om een kleine ruimte in het midden van de sensor te vullen. De lucht (in de kleine kamer) wordt vervolgens verwarmd. Deze krachten de zuurstofionen produceren energie die door de PCM als spanning wordt herkend.
Variaties tussen het aantal zuurstofionen in de lucht (getrokken in de O2 sensor), en het aantal zuurstofmoleculen in de uitlaat, veroorzaakt zuurstofionen in de O2 sensor stuiteren van een platinalaag naar de andere, zeer snel en herhaaldelijk. De stijgende zuurstofionen schakelen tussen platina lagen variaties in zuurstof uitgangsspanning plaatsvinden. De PCM ziet deze variaties in zuurstofsensor uitgangsspanning veranderingen in uitlaatsystemen zuurstofconcentratie. Spanningssignaal uitgangssignalen van zuurstofsensoren lager als er meer zuurstof in het uitlaatgas (arm mengsel) en groter is wanneer er minder zuurstof in het uitlaatgas (rijk mengsel) is.
Als de PCM een onevenwichtige de lucht brandstof verhouding voor een bepaalde bank van de motor, een code P219A worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. De meeste voertuigen zullen vereisen meerdere ontsteking cycli (met een falen) voor de MIL verlichting
Een typisch zuurstof sensor:.
Wat is de ernst van deze DTC?
Een onjuiste lucht brandstof verhouding kan het gevolg zijn van te weinig brandstof of overdreven lucht (vacuüm). Een code P219A moet worden gecategoriseerd als ernstig en verholpen zo snel mogelijk
Wat zijn enkele van de symptomen van de code
De symptomen van een P219A foutcode kunnen zijn:.?
Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code
oorzaken voor deze code kunnen zijn:?
Wat zijn de stappen P219A oplossen?
Alle misfire codes, gasklepstandsensor codes, spruitstukluchtdruk codes en luchtmassameter codes moeten voordat een code P219A diagnose worden aangepakt. De motor moet ook soepel en efficiënt worden uitgevoerd. Als wordt vastgesteld dat ofwel een rijk of arm mengsel bestaat (met de motor), moet dit worden gerepareerd omdat dit de oorzaak van het P219A wordt opgeslagen kan zijn.
U ontvangt een diagnostische scanner nodig hebt, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een bron van betrouwbare informatie over het voertuig, om nauwkeurig vast te stellen een code P219A.
U kunt uzelf tijd besparen door te zoeken naar bulletins technische dienst (TSB) dat de code opgeslagen repliceren, voertuig (jaar, merk, model, en de motor), en symptomen vertoonden. Deze informatie kan worden gevonden in uw voertuig informatiebron. Als u de juiste TSB vinden, kan het een snelle oplossing te geven aan uw diagnose.
Nadat u de scanner aan te sluiten op het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en relevante freeze frame data, schrijft de informatie naar beneden ( indien de code blijkt een intermitterende één zijn). Daarna duidelijk de codes en test drijven de motorfiets naar een van twee dingen gebeurt; de code is hersteld of de PCM binnenkomt readiness stand.
De code kan zelfs moeilijker te diagnosticeren wanneer de PCM binnenkomt bereidheid modus op dat moment, omdat de code is onderbroken. De voorwaarde die P219A veroorzaakt worden opgeslagen moet verslechteren voordat een nauwkeurige diagnose worden gesteld. Als de code wordt hersteld, gaat de diagnose.
U mag standpunten Connectorzijde, connector pinout grafieken, component locator grafieken, bedradingsschema’s en diagnostische flow charts (met betrekking tot de code en betrokken voertuig) te verkrijgen met behulp van uw bron van informatie voertuig.
Voer een visuele inspectie van verwante bedrading en connectoren. Reparatie of bedrading die cut is vervangen, verbrand of beschadigd is.
Als de motor vlot verloopt en de code P219A / P219B blijft gereset, start de motor en laat hem tot de normale werktemperatuur te bereiken. Laat de motor stationair draaien (met de versnellingsbak in neutraal of park). De scanner met het voertuig verbonden diagnosepoort, acht zuurstofsensor invoergegevens aan de datastroom. Beperk de omvang van de datastroom alleen relevante gegevens op te nemen en u krijgt een snellere respons te krijgen.
Als de zuurstof sensoren normaal functioneren, spanning op pre zuurstofsensoren fietst continu tussen 1 en 900 millivolt eens de PCM komt closed loop. Post sensoren bekijken loopt tussen 1 en 900 millivolt ook, maar ze zullen vestigen op een gegeven moment en relatief stabiel) vergeleken met pre sensoren). Zuurstof sensoren die niet aan de cyclus op adequate wijze gebrekkig worden beschouwd als de motor is in goede staat.