OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
O2 A / F Sensor Signal Biased / Stuck Rich (Bank 2 Sensor 1)
Wat betekent dat?
Deze code is een generieke powertrain code. Het wordt beschouwd als generiek, omdat het geldt voor alle merken en modellen van voertuigen (1996-nieuwer), hoewel specifieke reparatie stappen enigszins verschillend kunnen zijn, afhankelijk van het model.
Op sommige voertuigen, zoals Toyota, is dit eigenlijk verwijzend naar A / V sensoren, lucht / brandstofverhouding sensoren. Die in principe gevoeliger versies van zuurstofsensoren.
De aandrijflijn (PCM) bewaakt de lucht / brandstofverhouding van het uitlaatgas wordt zuurstof (O2) sensoren en probeert dingen normale lucht te houden / brandstofverhouding van 14,7: 1 via het brandstofsysteem. De zuurstof A / F sensoruitgangen een spanningswaarden die de PCM toepassingen. Dit DTC ingesteld wanneer het lucht / brandstofmengsel zoals gelezen door de PCM rijk (teveel brandstof in het mengsel) en tot nu toe van 14,7 afgeweken. 1, dat de PCM niet langer kan corrigeren
deze code wordt specifiek verwezen naar de sensor tussen de motor en de katalysator (niet degene achter). Bank # 2 is de zijde van de motor die niet cilinder nr.1 bevat
. Opmerking: Deze DTC is vergelijkbaar met P2195, P2196, P2197. Als u meerdere DTC codes, ze altijd vast te stellen in de volgorde waarin ze worden weergegeven.
Symptomen
Voor deze DTC, de storing controlelampje (MIL) gaat branden. Er kunnen andere symtoms zoals een verhoogd brandstofverbruik
Oorzaken
Mogelijke oorzaken van een P2198 code zijn onder andere:.
Diagnosestappen &Mogelijke oplossingen
Met een scanner om lezingen te krijgen van de sensor, en toezicht op de korte en lange termijn brandstofafstelling waarden en O2-sensor of Air Fuel Ratio sensor lezingen. Ook kijken naar de freeze frame data voor de voorwaarden op het moment dat de code werd ingesteld. Dat zou moeten helpen bij het bepalen of de O2-AF-sensor correct werkt. Vergelijk met fabrikanten waarden
Als u don & rsquo;. T hebben toegang tot een scanner, kunt u een multimeter gebruiken en back-sonde de aansluitingen op de O2 sensor bedrading connector. Controleer op korte broek aan de grond, kort aan de macht, open circuits, enz. Vergelijk specs met fabrikanten specificaties
Voer een visuele inspectie van de bedrading &connectors die naar de sensor controleren op losse connectoren, kabels gewreven / chaffed, gesmolten kabels enz reparatie nodig.
Inspecteer vacuümleidingen. U kunt ook testen voor het vacuüm lekken met propaan of carburateur schoner langs de slangen, terwijl de motor loopt, als de RPM veranderen u waarschijnlijk vond het lek. Wees zeer voorzichtig als dat te doen, en hebben een brandblusser binnen handbereik in het geval er iets misgaat. Als een vacuüm lek is vastbesloten om het probleem te zijn, zou het verstandig zijn om alle vacuüm lijnen als ze ouder worden, broos, etc.
Met een digitale volt ohm meter (DVOM) naar andere controleren vervangen sensoren genoemd zoals MAF, IAT, voor een goede werking
Voer een brandstofdruk test, controleren lezingen tegen fabrikanten specificatie
als u & rsquo;.. re op een budget en heb je alleen een motor met meer dan één bank en het probleem is slechts bij één bank, kan je de sensor te wisselen van de ene naar de andere bank, duidelijk de code, en kijk of de code wordt gevolgd naar de andere bank. Dat zou u zeggen dat het de sensor / verwarming zelf dat & rsquo; s is mislukt
Controleer voor uitstekende bulletins technische dienst (TSB) voor uw voertuig, in sommige gevallen de PCM kan worden gekalibreerd om dit op te lossen (niet een. gemeenschappelijke fix wel). TSBs kan ook bellen voor de vervanging van de sensor.
Bij het vervangen van zuurstof / AF-sensoren, moet u een hoge kwaliteit die te gebruiken. In veel gevallen is niet-OEM-sensoren zijn van mindere kwaliteit en zal niet correct uit te voeren. Wij raden u aan de stok met OEM merk vervangingen.