OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
KOELVLOEISTOFTEMPERATUURSENSOR 2 Circuit Storing
Wat betekent dat?
Deze diagnostische code (DTC) wordt beschouwd als generiek, omdat het geldt voor alle 1996-nieuwere OBD-II uitgeruste voertuigen (bijvoorbeeld Opel, VW, Ford, Dodge, etc.). Specifieke problemen en reparatiestappen kan enigszins variëren, afhankelijk merk / model.
De ECT (Koelvloeistoftemperatuursensor) sensor is in feite een thermistor die weerstand met de temperatuur verandert. Meestal een tweedraads sensor, een 5 volt referentie van PCM (Motormanagementsysteem) en gemalen signaal naar PCM. Dit verschilt van een temperatuur zender (die meestal werkt het dashboard temperatuurmeter en werkt op soortgelijke wijze als SENSOR, maar het is een andere groep dan een P2182 bedoelt).
Wanneer de temperatuur van de koelvloeistof, de weerstand verandert ter plaatse signaal naar de PCM. Als de motor koud is, de weerstand is hoog. Als de motor warm is, de weerstand laag is. Als de PCM een spanning aandoening die lijkt abnormaal lage of hoge, detecteert P2182 strong> in te stellen.
Een voorbeeld van een motorkoelvloeistoftemperatuur ECT-sensor
Opmerking: dit DTC is in principe identiek aan P0115, maar het verschil met deze code is dat dit verwijst naar de # 2 ECT circuit. Dus voertuigen tentoonstellen van deze code betekent dat ze twee ECT sensoren. Zorg ervoor dat u de diagnose van de juiste sensor circuit
Symptomen
De symptomen van een P2182 DTC code kan variëren van niets anders dan de ” Check engine ” lichtilluminatie, één of meer van de volgende:
Oorzaken
zijn Meestal de oorzaak kan worden herleid tot een slechte ECT-sensor, maar dat sluit niet uit dat het volgende:
Mogelijke oplossingen
eerste , visueel controleren nr.2 thermosensor koelvloeistof schade aan bedrading of connector of reparatie nodig. Dan, als u toegang tot een scanner hebben, bepalen wat de temperatuur van de motor is. (Als u geen toegang tot een scanner hebben, met behulp van het dashboard temperatuurmeter kan een effectieve manier om de temperatuur van de koelvloeistof te bepalen niet zijn. Dit komt omdat de P2182 code verwijst naar de # 2 ECT SENSOR, en het dashboard meter wordt bediend door, meestal één draad SENDER. In principe is een andere sensor die de code niet naar.)
2. Als de temperatuur van de motor is abnormaal hoog, ongeveer 280 gr. F, dat is abnormaal. Haal de sensor op de motor en kijk of het signaal daalt tot bijvoorbeeld negatieve 50 graden. F. Als dat zo is, dan is het een goede inzet van de sensor is slecht, intern kortgesloten, waardoor een lage weerstand signaal naar de PCM worden gestuurd. Maar als u wilt er zeker van dat het de sensor en niet de bedrading, is er een paar tests die u kunt doen. Met de ECT-sensor losgekoppeld, controleer dan of u 5 volt op de referentie-circuit met KOEO (toets aan de motor uit). Ook kunt u de weerstand van de sensor te controleren aan de grond met behulp van een Ohm meter. De weerstand van normaal bedrijf naar massa zal iets variëren afhankelijk van de auto, maar in feite, als de temperatuur van de motor ongeveer 200 °. F., zal de weerstand ongeveer 200 ohm. Als de temperatuur is ongeveer 0 def. F., zal de weerstand meer dan 10.000 Ohm. Met deze test moet u in staat om te zeggen of de weerstand van de sensor overeenkomt met de temperatuur van de motor. Als het niet juist afhankelijk van de temperatuur van uw motor, dan heeft u waarschijnlijk een defecte sensor.
3. Nu, wanneer de temperatuur van de motor volgens de scanner is ongeveer 280 °. F. en loskoppelen van de sensor zorgt niet voor het lezen dalen tot negatieve 50 graden. F, maar het blijft op hetzelfde hoge temperatuur lezen, dan zul je nodig hebt om het kort op het signaal circuit (grond) om het PCM te repareren. Het is direct naar massa kortgesloten ergens.
4. Als temperatuuruitlezing van de motor volgens de scanner toont negatieve 50 graden. F of zo, (en je leven niet in de arctische!) Koppel de sensor en controleer of er een 5V referentie aanwezig op de sensor.
5. Als er niet, controleer dan de PCM connector voor een goede 5V referentie. Als het bij het PCM-, vervolgens repareren of kortsluiting op 5V referentie van PCM. Als er geen 5V referentie aanwezig op de PCM-stekker, dan ben je klaar met je diagnose en je kan een PCM fout te hebben. 6. Indien de 5V referentieschakeling intact, controleer dan de grond signaal naar de PCM met de vorige grond resistentietest. Als de weerstand niet normaal dat de temperatuur van de motor, dan OHM de weerstand van de grond signaal naar de PCM door het verwijderen van de grond signaaldraad van het PCM connector. De draad moet geen weerstand, losgekoppeld van de PCM de sensor hebben. Als dat zo is, repareer dan de breuk in het signaal naar de PCM. Indien weerstand ter plaatse signaaldraad en de resistentietest van de sensor heeft normaal, dan vermoed een defecte PCM.
Zie ECT-sensorcircuit codes: P0115, P0116, P0117, P0118, P0119, P0125, P0128, P2183, P2184, P2185, P2186