OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Throttle / Pedal Position Sensor E Maximale Stop prestaties
Wat betekent dat?
Dit is een generiek powertrain diagnostische foutcode (DTC) en in het algemeen van toepassing op OBD-II-voertuigen. Dat kan, maar is niet beperkt tot voertuigen van Ford (bv F-150), Chevrolet, Dodge / Ram, Jeep, Chrysler, Kia, Toyota, VW, Ferrari, etc. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar ., merk, model en aandrijflijn configuratie
een opgeslagen code P2167: de aandrijflijn (PCM) een storing in het gedetecteerde ” E ” gasklepstandsensor (TPS) of een specifieke pedaal positiesensor (PPS)
De aanduiding ” E ” verwijst naar een bepaalde sensor of een deel van een circuit / sensor. Raadpleeg een betrouwbare bron voor voertuiginformatie betrekking hebbend op het betrokken voertuig. Deze code wordt alleen gebruikt in voertuigen die zijn voorzien van aandrijfmiddelen by wire (DBW) systemen en is gerelateerd aan de maximale aanslag of vol gas prestaties.
De PCM regelt de DBW onder toepassing van een gasklep stelmotor, multiple pedalen positiesensoren (soms aangeduid als gaspedaal positiesensoren) en een aantal gas positiesensoren. De sensoren worden typisch geleverd met een 5 volt referentie, een bodem en ten minste één signaaldraad.
algemeen TPS / PPS sensoren zijn van de potentiometer type. Een mechanische verlenging, op het gaspedaal of de gasklep as, stuurt de contacten van de sensor. Sensorweerstand verandert, de contacten worden verplaatst langs de sensor printplaat, waardoor variaties in schakelingsweerstand en signaalingang spanning op de PCM.
Als de PCM maximaal stop / vol gas positiesensor spanningssignaal (van de sensor aangeduide E) die de geprogrammeerde parameter weerspiegelt detecteert, een code P2167 worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL ) kan worden verlicht. Wanneer deze code wordt opgeslagen, zal het PCM gewoonlijk voeren slap in de modus. Motorversnelling kunnen ernstig beperkt (zo niet volledig uitgeschakeld) in deze modus
Een gasklepstandsensor (TPS).
Wat is de ernst van deze DTC?
Een P2167 moet worden ernstig, omdat het kan beschouwd leiden dat het voertuig onbestuurbaar
Wat zijn enkele van de symptomen van de code
de symptomen van een P2167 foutcode kunnen zijn:.?
Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code
oorzaken voor deze P2167 gas / pedaal positiesensor code kan zijn:?
Wat zijn sommige P2167 stappen voor probleemoplossing?
Controleer uw voertuig bron van informatie voor bulletins technische dienst (TSB), die het merk, model, en de grootte van de motor van het voertuig in kwestie parallel. De symptomen en codes opgeslagen moeten ook overeenkomen. Als u een bijpassende TSB vinden, zal het u dramatisch helpen bij uw diagnose.
Mijn diagnose voor een code P2167 zou beginnen meestal met een visuele inspectie van alle systeem gerelateerde bedrading en connectoren. Ik zou ook de gasklep op tekenen van koolstofopbouw of schade. Clean koolstof uit het gasklephuis volgens de aanbevelingen en repareren of vervangen defecte bedrading of componenten zoals vereist van de fabrikant, dan hertest het DBW-systeem.
U ontvangt een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM) nodig heeft, en een betrouwbare informatie bron in het voertuig om nauwkeurig vast te stellen deze code.
Vervolgens sluit de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen foutcodes. Schrijf ze op voor het geval u de informatie later nodig heeft in uw diagnose. Houd alle gerelateerde freeze frame data, ook. Deze aantekeningen kan nuttig blijken, vooral als de P2167 is onderbroken. Nu duidelijk de codes en proefrit het voertuig om te zien of de code wordt gereset.
Als de code direct wordt gereset, spanningspieken en inconsistenties tussen TPS, PPS en het PCM, kan worden gedetecteerd met de scanner datastroom. Beperk de datastroom alleen relevante gegevens weer te geven voor een snellere respons. Als er geen spikes en / of inconsistenties worden gedetecteerd, gebruikt u de DVOM om live gegevens op te halen bij elk van de sensor signaaldraden. Livegegevens de DVOM halen, sluit de positieve meetkabel op de juiste signaaldraad en de grond meetkabel op de grond circuit, dan nemen de DVOM scherm tijdens het gebruik de DBW. Zoeken pieken in spanning als het gaspedaal langzaam wordt bediend vanuit de gesloten stand naar vol gas. Voltage meestal varieert van 0,5-volt bij gesloten gasklep tot 4,5-volt bij volgas, maar raadpleeg uw voertuig bron van informatie voor exacte specificaties. Als punten of andere onregelmatigheden, vermoeden dat de sensor getest defect. Een oscilloscoop is ook een geweldig hulpmiddel voor het testen van werking van de sensor.
Als de sensor werkt zoals het hoort, koppelt u alle gerelateerde controllers en test afzonderlijke circuits met de DVOM, System elektrische schema’s en de connector pin uit diagrammen die u kunnen helpen waartoe circuits vast te testen en waar ze te vinden op het voertuig. Repareer of systeem circuits te vervangen indien nodig.
vermoedt dat er een defect PCM of slechts een PCM programmeerfout als alle systeem sensoren en circuits checken.
Sommige fabrikanten eisen dat het gasklephuis, gaspedaal servomotor, en al gasklep positiesensoren worden vervangen als een enkele eenheid